July 3, 2002
August 7, 2005
Jag har en Compaq Presario 8000 Series (8550EA).
I datorn har jag en hårddisk på 80gb, nu har jag satt i en IBM-hårddisk på 120gb. I både windows och BIOS visar siffrorna att hårddisken är 31,4gb.
Är mitt enda alternativ att köpa ett nytt moderkort för att få en 120gb hårddisk att fungera i min dator...?
...eller finns det någon form av uppdatering till BIOS?
PS: har provat lba.reg och discwizard.
Mycket tacksam för hjääälp!
July 3, 2002
ecl wrote: Jag har en Compaq Presario 8000 Series (8550EA).
I datorn har jag en hårddisk på 80gb, nu har jag satt i en IBM-hårddisk på 120gb. I både windows och BIOS visar siffrorna att hårddisken är 31,4gb.Är mitt enda alternativ att köpa ett nytt moderkort för att få en 120gb hårddisk att fungera i min dator...?
det beror på ditt moderkort delvis.
mitt gamla moderkort kunde jag bara ha max 80GB hårddiskar.
vet du möjligen vad det är för moderkort?
kan jue funka med att uppdatera biosen.
July 3, 2002
ecl wrote: Jag vet inte vad jag har för moderkort.. hur kan man få reda på det?
Plocka isär burken? Står det på eller kan man kolla det i bios eller nåt?
vad innehåller datorn annars då?
P4 2.0Ghz är det väl?
om så är fallet så borde den klara av en 120GB hårddisk då mitt gamla moderkort var bx440 och kördes med en celeron 1Ghz.
August 7, 2005
ecl wrote: Jag har en Compaq Presario 8000 Series (8550EA).
I datorn har jag en hårddisk på 80gb, nu har jag satt i en IBM-hårddisk på 120gb. I både windows och BIOS visar siffrorna att hårddisken är 31,4gb.Är mitt enda alternativ att köpa ett nytt moderkort för att få en 120gb hårddisk att fungera i min dator...?
Finns det någon som kan hjälpa mig? Seriöst?
August 7, 2005
Det var bra hjälp sebbe, men fastnar ändå.
Om jag har min 80gb hdd på master. Vad bör jag då jumpra denna 120gb hddn till? Kolla på bilden som jag bifogar... min hdd ser ut precis som den på bilden.
När jag väl har jumprat ska jag göra något för att aktivera den då? Eller bör den fungera direkt?
Är väldigt tacksam för hjälp, vill få den att funka, och verkar som jag får bäst support här!
March 22, 2006
Sweking wrote: Har en Seagate 160 G som bara visar 32 G i utforskaren
Win2000 pro installerat med alla senaste uppdateringar inkl. sp4
Gjorde som Sebbe skrev i registret men ingenting hände efter omstart
Seagtae diskwizard vågar jag inte använda pga när jag gjorde det så hamnade hela prosessen i en "loop" med omstart efter omstart så jag blev tvungen att formatera och börja från början...
I BIOS står det 33.8 G
I Systeminformationen står det 1600 mbHar uppdaterat BIOS (ASUS K8V med bios 1004)
Jag provade Seagate DiskWizard men hamnade i samma läge som du, dvs. omstart efter omstart. Vet någon vad det beror på? Hittar för övrigt inte min nya disk, Seagate SATA II 300Gbyte, över huvudtaget. Dellmaskin 5100, XP med SP2 installerat. Jag skulle enligt butiken jag köpte disken av inte behöva göra ett smak förutom att koppla in disken, sen skulle att sköta sig själv, men TJENA.... jag blir så trött så trött på sånt här... Förslag någon?? Jag ska även kolla in tråden "installera SATA"
July 21, 2006
Okeejjjj... MKT förbryllande detta, kommer att köpa en ny dator snart, moderkort blir väl ett Asus M2N32 SLI Deluxe och så blir det väl en eller kanske två 320GB Seagate, min XP-skiva innehåller INTE ngn SP. Hur skall jag då göra för att kunna använda allt utrymme? Kan jag tex lägga en 20GB partition på C, installera XP, installera SP, å sedan partitionera de resterande GB på D på någe enkelt vis, eller måste jag gå den krångliga vägen?
1 Guest(s)