August 7, 2001
ta ut den, du ser den, om du inte vet hur dom ser ut så är är d ett litet glasrör med metall i båda ändarna, lite som ett minilysrör. antagligen så sitter den monterad i en säkringshållare, men i vissa agg så sitter dom lödda direkt på kortet, då blir d knepigare att ta ut den å byta. men när den är ur så läser du på den å införskaffar en liknande säkring som finns i dom flesta affärer där dom säljer elektronikprylar å även järnaffärer...
May 30, 2001
January 8, 2001
hmmm underligt... i alla nätagg jag nånsin har haft "nöjet" att kortsluta har det varit automatsäkring i...
borde det vara även på ditt, så det kanske inte är det som är fel, det kanske helt enkelt har gett upp
edit: det första var redan i en 386'a...
[ Detta Inlägg ändrades av: PaPPa den 2001-08-16 09:28 ]
August 18, 2001
MiSt: håller med dig angående att inte pilla i nätagget. Det är farligare grejer än de flesta inser. Kan t.o.m kosta en livet
Heller inte varit med om glassäkringar i nätagg, brukar oftast vara en automatsäkring som bara slår till, funakr efter en stunds avstängt nätagg igen
April 15, 2001
Mitt JNC nätagg blixtrade till en gång när jag skulle koppla in den. Så jag öppnade den och såg att glassäkringen hade sprängts. Det enda som var kvar glassplitter och metall ändarna. Så jag bytte ut (utan att bli skjuten tvärs över rummet) glassäkringen till en likadan. Koppla in den, samma sak igen. Så den vara bara att kasta...
June 7, 2001
Jag min @£$#¤% idiot bytte fläkten i min PSU en gång, med strömmen PÅ!
Jag fattade inte att jag glömt att dra ut sladden förrän jag anslöt fläktens tåtar och den började snurra.
Hade jag petat en centimeter fel med skruvmejseln hade det blivit MiSt-rostbiff.
En annan gång installerade jag en tvättmaskin i ett 400V-urtag som inte var avslaget, för det gick via en annan säkring än resten av badrummet. Jag höll på att skita på mig när maskinens lampa tändes när jag skruvade dit sista kabeln.
August 8, 2001
Ehh... nu tycker jag att ni är lite mesiga. 200~240V är inte så farligt... Visst är det obekvämt att få en kyss. Har du inte dåligt hjärta eller så bör du ha stora stora chanser att överleva. Det är mestadels chocken som är farlig. Att kondingarna i ett nätagg kan få dig att flyga genom runmmet... well, hur många u (hittade inte tecknet) är den största kond. på i ett nätagg... ?
Klart man kan pilla i nätagg, kanske inte om man är helt utvecklingstörd och inte kan ett jota om el... men annars lugnt.
August 8, 2001
On 2001-08-20 00:57, ranta wrote:
Mitt JNC nätagg blixtrade till en gång när jag skulle koppla in den. Så jag öppnade den och såg att glassäkringen hade sprängts. Det enda som var kvar glassplitter och metall ändarna. Så jag bytte ut (utan att bli skjuten tvärs över rummet) glassäkringen till en likadan. Koppla in den, samma sak igen. Så den vara bara att kasta...
Man kastar alldrig, man lagar
1 Guest(s)