Samsung Didimax i50 - Ljusa bilder :(|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Samsung Didimax i50 - Ljusa bilder :(
Plastpåsenn
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 8, 2007 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan

Har en Samsung Digimax i50 digital kamera som helt plötslig har börjat krångla. Den har fungerat problemfritt fram till senaste gången jag skulle använda den då bilderna jag tog blev otroligt ljusa och nästintill helt vita. Senaste gången jag använde den var på en fest så man kan ju kanske anta att någon har varit framme med sina pilriga fingar och ställt in nåt, men jag kan verkligen inte ställa tillbaka den. Har gått igenom allt jag kan hitta verkligen som kan ha något med detta att göra men kan inte få ordning på det. Är det någon som har någon aning om vad som kan vara fel?

Ldarax
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
1141850
June 8, 2007 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon som ökat ISO talet för att kunna ta bättre bilder i mörker kanske.

Fangtastic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 291
1141865
June 8, 2007 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Bilderna tycks ju bli överexponerade så prova dra upp ISOtalet och se ifall de gör nån skillnad, för de har med ljuskänslighet att göra annars vet jag inte riktigt vad de skulle kunna vara som spökar. Säkert nån inställning, nåja prova med det.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1141929
June 9, 2007 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Högre ISO ger inte överexponerade bilder sålängde man kör exponeringen på auto vilket jag antar att kameran alltid gör.
Däremot är det säkerligen någon som ökat exponeringskompensationen några steg, då blir bilderna överexponerad.
Ta och lägga upp en bild utan att spara om den med något program så all exif information är kvar så kan vi nog lista ut vad som är fel..

edit: Är det en fyrkant med ett plus och minus tecken i nedre högra hörnet så är exponeringskompensationen påslagen..

Plastpåsenn
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
1141932
June 9, 2007 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Högre ISO ger inte överexponerade bilder sålängde man kör exponeringen på auto vilket jag antar att kameran alltid gör.
Däremot är det säkerligen någon som ökat exponeringskompensationen några steg, då blir bilderna överexponerad.
Ta och lägga upp en bild utan att spara om den med något program så all exif information är kvar så kan vi nog lista ut vad som är fel..

edit: Är det en fyrkant med ett plus och minus tecken i nedre högra hörnet så är exponeringskompensationen påslagen..

Det är en fyrkant nere i hörnet, men dock inga tecken 😕

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1141933
June 9, 2007 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör du på autoläget?
Tror inte man kan ändra något alls som ISO och exponeringskompensation när man kör autoläget..

Men som sagt släng upp en bild så kan man se vad som är konstigt..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 313
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL