May 5, 2007
Hejsan
Har en Samsung Digimax i50 digital kamera som helt plötslig har börjat krångla. Den har fungerat problemfritt fram till senaste gången jag skulle använda den då bilderna jag tog blev otroligt ljusa och nästintill helt vita. Senaste gången jag använde den var på en fest så man kan ju kanske anta att någon har varit framme med sina pilriga fingar och ställt in nåt, men jag kan verkligen inte ställa tillbaka den. Har gått igenom allt jag kan hitta verkligen som kan ha något med detta att göra men kan inte få ordning på det. Är det någon som har någon aning om vad som kan vara fel?
March 14, 2001
Högre ISO ger inte överexponerade bilder sålängde man kör exponeringen på auto vilket jag antar att kameran alltid gör.
Däremot är det säkerligen någon som ökat exponeringskompensationen några steg, då blir bilderna överexponerad.
Ta och lägga upp en bild utan att spara om den med något program så all exif information är kvar så kan vi nog lista ut vad som är fel..
edit: Är det en fyrkant med ett plus och minus tecken i nedre högra hörnet så är exponeringskompensationen påslagen..
May 5, 2007
Snorch wrote: Högre ISO ger inte överexponerade bilder sålängde man kör exponeringen på auto vilket jag antar att kameran alltid gör.
Däremot är det säkerligen någon som ökat exponeringskompensationen några steg, då blir bilderna överexponerad.
Ta och lägga upp en bild utan att spara om den med något program så all exif information är kvar så kan vi nog lista ut vad som är fel..edit: Är det en fyrkant med ett plus och minus tecken i nedre högra hörnet så är exponeringskompensationen påslagen..
Det är en fyrkant nere i hörnet, men dock inga tecken 😕
1 Guest(s)