April 3, 2007
Western Digital Caviar SE16 WD7500AAKS 16MB 750GB
Vs.
Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB
Båda ligger på ungefär samma pris, men vilken skall man köpa?
PS. Har inte hittat mkt recensioner på samsungen, hoppas nii är mer kunniga inom detta område! DS.
April 23, 2003
SATA-diskar med ungefär likadana specifikationer brukar normalt sett prestera ungefär lika, fast det finns ju särfall såklart. Här har ju dock Samsung:en mer cache-minne, 32MB istället för 16, vilket kan ge mer prestanda beroende på vad du använder disken till. Men mer cache-minne ger hur som helst aldrig lägre prestanda. Sedan brukar Samsung vara tystare än WD, min åsikt iaf.
January 22, 2006
Lätt samsungen mkt snabbare / tystare / svalare.
Samsunger har större cache, Färre och tjockare lagrings plattor gör den även mindre känslig och svalare.
Vad jag sett på testet på tomshardware.se så både läser den och skriver snabbare än raptor diskarna det är iofs 1TB modellen dom jämför med dom är identiska förrutom att 1TBarn har en extra platta
Har själv en samsung 750GB F1 och den hållersig säker en 5-6*C kallare än mina samsung 500GB
December 26, 2002
Här har du ett test av Samsungen.
May 28, 2003
Hur funkar det att ha windows på en så stor disk? - Om man kör en partition på 150GB för windows, program, spel och resterande för lagring. Säg att man spelar ett spel och samtidgt laddar ner (10/1Mbit lina) en dvd film i rar format, kommer disken att orka skriva ner alla rar filer och kunna läsa de filer som spelet behöver?
August 7, 2003
Tänk på att testet är på 1TB disken och mycket tyder på att 750GB och 1TB inte bygger på samma teknik (333 GB plattor i ena och 250GB plattor i andra )
Men med de två valen skulle jag också välja Samsung.
LuckyLuke wrote: Hur funkar det att ha windows på en så stor disk? - Om man kör en partition på 150GB för windows, program, spel och resterande för lagring. Säg att man spelar ett spel och samtidgt laddar ner (10/1Mbit lina) en dvd film i rar format, kommer disken att orka skriva ner alla rar filer och kunna läsa de filer som spelet behöver?
Inga problem med 10/1 lina... men
Jag hade ett litet problem när jag laddade mot mina äldre 300 GB Maxtor diskar med "bara" 8 MB cache. Just pga att bitttorrent skriver massa små filer överallt så blir det mer än disken klarar av. Vid cirka 5-6 MB/s sa _disken_ stopp och inte linan (jag har 100 Mbit upp och ned). När jag laddade mot Hitachi 7K1000 (med 32 MB cache) så blev det istället en maxhastighet på strax över 8 MB/s. En Dvd-film på ~10 min är rätt bra speed.
Diskarna klarar ju _sustained througput_ på > 100MB/s men inte random access throughput tyvärr (så raid-0 hade inte hjälpt, bara gjort det värre...)
Om du dessutom använder första delen av disken till annat blir det ännu mera "disk-trashing" och det går långsamt... Samtliga detta gäller om du har bredband på 100 Mbit eller mer. Vanlig ADSL klarar nog de flesta diskar med en gäspning...
August 7, 2003
Okej, det får stå för Tomshardware då. Vad jag har hört så är det 334 GB plattor endast i 1TB disken och 250 GB plattor i 750 GB disken.
Om det är 334 GB plattor i 750 GB disken skulle det alltså blir som så att de antingen:
- De lämnar en sida på en platta helt tom fyller resten, får en 834 disk som de "shortstrokar" till 750 GB? De får en disk lite snabbare än 1 TB disken
- De shortstrokar alla plattor och får också en snabbare disk
Men, som sagt, det som jag hört och anser mest troligt och som blir _mycket_ bättre ekonomiskt är ju att man använder 250 GB plattor som ju blir billigare och dessutom går "jämnt upp" i 750 GB.
På vilken sida i THG artikeln står det "även 750 GB disken använder 334 GB plattor?"
det finns rykten att Samsung även ska skeppa en 640 GB disk nämligen med två plattor.
Sen finns det (som alltid) de som säger det är problem med F1-diskarna. De som får dåliga responstider på upp till 22ms och när man gör "hdutil" så får man errors som "check mc cylinder" och att man ska vänta tills efter den 8 januari då det ska komma en ny batch diskar, men så är det alltid.
January 22, 2006
Hittade på det nu. 750GB F1 disken har oxå bara 3 plattor:
http://www.tomshardware.se/lag.....f1-04.html
Samsung säger: "Max. 334GB Formatted Capacity per Disk" :
http://www.samsung.com/global/.....ppmi=1155#
1 Guest(s)