July 16, 2001
ja.. ni vet en såndär som delar en ingång till två. går det att sätta i ljudkortet?
så man kan ha hörlurar & högtalare ikopplade samtidigt? har hört att ljudkortet kan brännas.. jag har en SoundBlaster pci 128
jag hade dock inte tänkt använda dom samtidigt, tycker bara det är jobbigt att hålla på byta bakom burken hela tiden!
[ Detta Inlägg ändrades av: frallz den 2002-07-08 21:02 ]
February 10, 2001
On 2002-07-08 23:59, UndaC wrote:
On 2002-07-08 22:12, CyriQ wrote:
bla blasen när har ljudkortet en aning om vad det blir inkopplat till?
CyriQ har helt rätt om ett par högtalare inte har en förstärkare måste ljudkortet funka som förstärkare (det blir varmt och olyckor kan hända).
Och nej ett ljudkort känner ingen skillnad men vi kan dra ett exempel.
Du har två plastkärl det ena är där bly i det andra är det inget i, Vilket skulle du föredra att lyfta??
Jag ser inget hinder i att använda splitters, själv har jag 4 stycken (delvis jag har 3 kanaler på varje utgång eller hur man nu ska tolka det.)
September 3, 2001
On 2002-07-09 21:52, YemanCool wrote:
Jag kör 4 Feta 100w högtalare (1x1x1,5m) på mitt intregerade AC 97' ljudkort och inte har de brännts så de måste kräva VÄLDIGT MYCKET för de?
jag antar att du har en förstärkare mellan ljudkortet och högtalarna... om inte så skulle d vara så låg volym på dina feta högtalare att d bara är bortslösat krut.
December 2, 2001
On 2002-07-10 02:31, Kame_boy wrote:
On 2002-07-09 21:52, YemanCool wrote:
Jag kör 4 Feta 100w högtalare (1x1x1,5m) på mitt intregerade AC 97' ljudkort och inte har de brännts så de måste kräva VÄLDIGT MYCKET för de?jag antar att du har en förstärkare mellan ljudkortet och högtalarna... om inte så skulle d vara så låg volym på dina feta högtalare att d bara är bortslösat krut.
Nee, dom sitter direkt på ljudkortet. Dock tar dom ingen ström av datorn eftersom alla har varsin 220 volts anslutning. Och drar jag på fullt i datorn så går de inte äns att va i samma rum så jag kan inte påstå att de är låg volym på dom.
June 22, 2002
ljudkortet kan väl knappast bännas av att man sätter i högtalare utan förstärkare!?!? Ljudkortet bajsar fullständigt i om man har en förstärkare eller ej i, den trycker ut så mycket ljud som det blir "tillsagt" (en volymkontroll brukar man ju ha i datorn), och att använda maxvolym är ju aldrig nån fara, antingen blir det mkt lågt ljud eller så blir det högt ljud, beroende på högtalare.
Är det nån som har bränt sitt ljudkort, eller? Det låter ju som en myt det dhär iaf...
April 9, 2001
Så här tror jag det är:
Ljudkortet skickar Line_Out till förstärkare, dvs ljudkortet kan inte brännas. Däremot kan du bränna en förstärkare om du har för kraftiga högtalare (för att de uhm, hur ska man förklara...samtidigt som förstärkaren levererar ljud så "suger" högtalarna ljud ur förstärkaren...som inte kan leverera vilket brukar göra dom överhettade). Jag tror att ni kanske har blandat ihop dessa. Vet dock ej vad som händer om man kör en oförstärkt högtalare på 1000W ifrån en line_out på ett ljudkort...borde inte hända så mycket..
Och du....om du har 220volts drivna högtalare så kan jag berätta att det sitter en förstärkare i dom....ok? 😀
1 Guest(s)