Sandpapper för lappning|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sandpapper för lappning
perminator
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 22, 2007 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Tänkte lappa IHS:en på min E6600. Har någon tips på var man kan köpa finkornigt slippapper? Har bara hittat upp till 240-papper på affärerna häromkring och det funkar ju inte. Är det järnhandeln man ska leta på eller?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1170778
December 22, 2007 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Ja järnhandel brukar ha. Clasohlson har också som exempel.

Våtslippapper ska du leta efter.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1170781
December 22, 2007 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

En välsorterad färghandel borde ha det, kika efter nån som säljer billacker. Det använd mycket finkorniga slippapper på en billackering, och som Snorch skrev, kika efter våtslippapper, det finns ända upp till 3000korns och kanske ännu högre idag.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Snorch
Member
Medlem
1170782
December 22, 2007 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

Ja fast 3000 är en aning överdrivet för lappning av processor för hand. 1200 räcker, möjligen en aning mer.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1170785
December 22, 2007 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Ja fast 3000 är en aning överdrivet för lappning av processor för hand. 1200 räcker, möjligen en aning mer.

Jag skrev emellertid inte att han skulle använda så fint papper, bara att det fanns.
Det är för övrigt en smaksak hur högt man vill gå, men ju tätare, desto finare yta.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Snorch
Member
Medlem
1170787
December 22, 2007 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Snorch]Ja fast 3000 är en aning överdrivet för lappning av processor för hand. 1200 räcker, möjligen en aning mer.

Jag skrev emellertid inte att han skulle använda så fint papper, bara att det fanns.
Det är för övrigt en smaksak hur högt man vill gå, men ju tätare, desto finare yta.

Nej det gjorde du inte och jag bara förtydligade att man inte behöver använda så fint papper.
När slipar en yta som är plan eller ska bli plan för hand ligger begränsningen för hur plan och bra ytan kommer just i det att man gör det för hand, inte hur fint papper man använder. Man vill heller inte ha ytan helt blank.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1170790
December 22, 2007 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=ilg@dd][quote=Snorch]Ja fast 3000 är en aning överdrivet för lappning av processor för hand. 1200 räcker, möjligen en aning mer.

Nej det gjorde du inte och jag bara förtydligade att man inte behöver använda så fint papper.
När slipar en yta som är plan eller ska bli plan för hand ligger begränsningen för hur plan och bra ytan kommer just i det att man gör det för hand, inte hur fint papper man använder. Man vill heller inte ha ytan helt blank.

Du pratar nattmössa och uttrycker bara ditt eget tyckande.
Blankare yta innebär i de flesta fall en slätare yta, vilket är att föredra vad det gäller kontakt mellan CPU'n och kylflänsens anliggningsyta.
Jag antar att du förstått att det är brukligt att man använder ett grövre papper först och sedan övergår stegvis till finare papper? Inte ett jättefint papper redan från början.

*Edit*
För övrigt finns det redan ett bra ord för att "plana" en yta, nämligen just PLANA.. Lappa?? Låter ju helfnoskigt..

perminator
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
1170795
December 22, 2007 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Se på fan, vid närmare efterforskning så hade visst Clas-Olle våtslippapper. Hade bara letat på fel ställe.

Fördelen med att bo mitt i stan (Västerås i detta fall) börjar försvinna när alla affärer flyttar ut till köpcentrum så man måste ge sig ut på värsta expeditionen (bil-lös student) för att hitta t.ex. en järnhandel.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1170808
December 22, 2007 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Man vill heller inte ha ytan helt blank.

Vad menar du med att man inte vill ha en helt blank yta? 🙄

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1170858
December 22, 2007 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Några viktiga saker att tänka på när du lappar:

Ta reda på om cpun är skålformad eller inte INNAN du slipar. Man ser väldigt många som hävdar att det dom lappar är skålformat och att det är pga detta som kanterna slipas ner först.
Detta beror oftast på att man trycker/lutar cpun åt det håll man slipar (vilket leder till att kanterna slipas ner först).

Använd mycket vatten och sköljs av pappret ofta!

När du lappat färdigt cpun kontrollerar du att den är helt plan. Detta kan du göra genom att lägga en _pytteliten_ droppe vatten i mitten på cpun och sedan lägga över en helt plan glasbit. Vattnet skall då pressas ut över hela IHS:en och ända ut i hörnen.

2000-papper tycker jag du kan köra, hur långt ner du gå i början är en smaksak men jag har klarat mig på endast 1200 följt av 2000. Det tar lång tid med resultatet blir ruskigt bra.

Sen skall du absolut INTE använda polermedel som tex kopparputs/autosol. Detta kommer att försämra värmelednings förmågan.

Lycka till!

Snorch
Member
Medlem
1170884
December 22, 2007 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Snorch][quote=ilg@dd][quote=Snorch]Ja fast 3000 är en aning överdrivet för lappning av processor för hand. 1200 räcker, möjligen en aning mer.

Du pratar nattmössa och uttrycker bara ditt eget tyckande.
Blankare yta innebär i de flesta fall en slätare yta, vilket är att föredra vad det gäller kontakt mellan CPU'n och kylflänsens anliggningsyta.
Jag antar att du förstått att det är brukligt att man använder ett grövre papper först och sedan övergår stegvis till finare papper? Inte ett jättefint papper redan från början.

*Edit*
För övrigt finns det redan ett bra ord för att "plana" en yta, nämligen just PLANA.. Lappa?? Låter ju helfnoskigt..

En helt blank yta avger värme sämre än matt yta, dock plan och inte med grova repor alltså. Inget konstigt alls.
Finns flera som testat detta, ex nissen som gjorde en massa vattenblock privat med professionella saker och inte förhand, medlem både här och på andra ställen men kommer dock inte ihåg namnet.

Och jo tack jag vet hur man använder slippapper. 😛
Lappning däremot kan jag hålla med om att det är ett väldigt fult ord på slipa/plana.

Autosol sägs ju som sagt ge sämre prestanda men har provat det lite själv tidigare när jag gjorde vattenblock. Slipade dessa med antingen 800 eller 1000 papper och efter en testrunda på processorn putsades ytan upp med autosol och det vart ytterst liten temperaturskillnad, till opolerade ytans fördel. Inte "jättestor" skillnad som det sägs.

edit: hj07 var det visst, här skriver han lite om sina erfarenheter
http://hj07.dyndns.org/plana_fina_ytor.htm

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 139
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL