Sapphire HD 2900XT...strömtillförsel ??|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sapphire HD 2900XT...strömtillförsel ??
moabx1
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 29, 2007 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis köpt ny burk, allt är installerat men det funkar inte. Är inte förvånad eftersom jag är total nybörjare på att bygga ! De blir inte ens nån "bild" när jag startar. Enda som syns på skärmen är en ruta som växlar mellan digital/analog.

På grafikkortet sitter det två kontakter (kan inte hitta fler iaf). Den ena har sex pinnar och den andra har åtta.
Jag tog min PCI-E kabel från nätagget och stoppa i den med sex pinnar. Men vad ska sitta i den med åtta ? Behövs det något där eller är de bara om man har två grafikkort ?

Från nätagget koppla jag in EATXPWR kabeln i moderkortet (Asus P5K DLX). Men sedan finns det två till från nätagget (Corsair620W). En med fyra pinnar och en med åtta pinnar. På moderkortet finns det en kontakt märkt "EATX12V" och där satt det en plastbricka över fyra av pinnarna. Jag tog bort denna plastbit och satte i kabeln med åtta pinnar där i. Eftersom jag läste de i Mobomanualen. Den med fyra pinnar är nu över.
Har jag gjort fel ?? Ska den med åttapinnar kanske sitta i graffet ? Och ska jag sätta tillbaka plastbiten och sätta i den med fyra pinnar i EATX12V på moderkortet istället.
Kan de vara de som är felet ??
Förmodligen j-vligt dumma frågor men jag är ny på detta så det är bara att acceptera 😀

moabx1
Siktar mot toppen
Medlem
1145270
June 29, 2007 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Med risk för att bli hånad. De ska inte gå två PCI-E till graffet fast det bara är sex pinnar och de är åtta på kontakten ??

BasRutten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
1145273
June 29, 2007 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

moabx1 wrote: Med risk för att bli hånad. De ska inte gå två PCI-E till graffet fast det bara är sex pinnar och de är åtta på kontakten ??

Du ska koppla in 2st 6-pins på kortet. >Eller 1st 6-pins och 1st 8-pins om du vill köra med det inbyggda overdrive i Catalyst.

moabx1
Siktar mot toppen
Medlem
1145274
June 29, 2007 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm...jag har ju två stycken PCI-E kablar (modulära) som följde med nätagget. Jag ska alltså koppla båda till mitt grafikkort trots att den ena kontakten har åtta pinnar ??
För de är väl PCI-E kablarna som ska användas ?
Vart så tveksam eftersom den ena kontakten hade åtta hål 🙂

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1145275
June 29, 2007 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

moabx1 wrote: Hmm...jag har ju två stycken PCI-E kablar (modulära) som följde med nätagget. Jag ska alltså koppla båda till mitt grafikkort trots att den ena kontakten har åtta pinnar ??
För de är väl PCI-E kablarna som ska användas ?
Vart så tveksam eftersom den ena kontakten hade åtta hål 🙂

du trycker in BÅDA PCI-E kablarna i grafikkortet så ska det fungera, de spelar ingen roll om de 8pin, bara trycka in 6 pin så funkar det.

Hagiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 489
1145302
June 29, 2007 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

du kan ju alltid testa med lite kontakter...det finns juinte sp minga sompassar...testa dem som passar och starta datorn så ser du vilken som ska vara i, iochmed att datorn startar!...sj har jag 2st 2x3 pins...allt står liksom i manualen till graffet annars 😛

Omdöme: TS/NH - Ebay - Tradera
Projekt: Lanbox Lite@H20 & Server
Bänkar: 5.6GHz

moabx1
Siktar mot toppen
Medlem
1145309
June 29, 2007 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, allt står inte i manualen till graffet. Där står ingenting...fullständigt värdelös manual. Men men....satte i båda PCI-E kablarna i graffet och då kom jag in i BIOS. Jag vågar inte testa att koppla in massa kontakter eftersom jag är nybörjare och det är väldigt dyra saker 🙂 Men tack för all hjälp. Nu är problemet att CPU temperaturen stiger alldeles för fort 🙁

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
1145317
June 29, 2007 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

moabx1 wrote: Nej, allt står inte i manualen till graffet. Där står ingenting...fullständigt värdelös manual. Men men....satte i båda PCI-E kablarna i graffet och då kom jag in i BIOS. Jag vågar inte testa att koppla in massa kontakter eftersom jag är nybörjare och det är väldigt dyra saker 🙂 Men tack för all hjälp. Nu är problemet att CPU temperaturen stiger alldeles för fort 🙁

Ta loss kylaren och installera om ordentligt, rengör CPU från fett och skit samma med kylflänsen.
Gissar på att du har förinstallerad kylpasta på kylaren, är väl rekommenderat att man kör egen och bättre variant, t.ex. arctic silver 5.
Har du inte möjlighet till det, ta bara loss kylaren och sätt tillbaks och se till att den sitter åt rätt håll (se manual) samt att den inte hamnar snett på något sätt, händer väl ibland när den inte fastar riktigt i hakarna som sitter i CPU-ramen.

moabx1
Siktar mot toppen
Medlem
1145319
June 29, 2007 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Satt just nu o kolla på ny CPU- fläkt. Har provat flera ggr att sätta dit fläkten men den vill inte sitta helt perfekt. Gör precis som de står i manualen. Vågar inte trycka hårdare nu, för de knakar i moderkortet då. Hur blir de med kylpastan när man ominstallerar flera ggr ? Funkar den lika bra ändå eller ska man rengöra o lägga på ny pasta ? Köpte en boxed E6600 där sitter kylpastan på redan.
Kanske lika bra att köpa en ny Cpu fläkt....kan dock bara köpa en Zalman kylare, de enda jag kan få tag på imorgon. Orkar inte vänta längre på att de ska funka nu. Är Zalmans fläktar ok...vilken modell ??

moabx1
Siktar mot toppen
Medlem
1145321
June 29, 2007 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Glömde en sak. Guufi....den sitter inte i ramen. Det sitter fyra "peggar" på kylaren som man ska trycka rätt ner i hålen på moderkortet.
Tycker den konstruktionen är väldigt konstig. Kanske beroende på att jag inte lyckats 100% 🙂

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
1145364
June 30, 2007 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

moabx1 wrote: Glömde en sak. Guufi....den sitter inte i ramen. Det sitter fyra "peggar" på kylaren som man ska trycka rätt ner i hålen på moderkortet.
Tycker den konstruktionen är väldigt konstig. Kanske beroende på att jag inte lyckats 100% 🙂

Mjo den konstruktionen är förjävlig och sämst imo, känns ju inte 100% säkert att sätta fast kylaren med den.
Men man ska ju först trycka igenom dem, sen vrida på dem så pinnarna expanderar.

Hagiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 489
1146698
July 8, 2007 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

moabx1 wrote: Nej, allt står inte i manualen till graffet. Där står ingenting...fullständigt värdelös manual. Men men....satte i båda PCI-E kablarna i graffet och då kom jag in i BIOS. Jag vågar inte testa att koppla in massa kontakter eftersom jag är nybörjare och det är väldigt dyra saker 🙂 Men tack för all hjälp. Nu är problemet att CPU temperaturen stiger alldeles för fort 🙁

jag läste det i min manual iaf, stod där :S....fett skumt...men jag kan ju säga att det som stod...var = inget :P...bajs manual...icke bajs kort! 😛

Omdöme: TS/NH - Ebay - Tradera
Projekt: Lanbox Lite@H20 & Server
Bänkar: 5.6GHz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 376
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL