May 18, 2007
Hej!
Jag byggde ihop en dator för första gången igår (mha eran byggarguide) men tyvärr vill det sig inte. Tempraturen på mitt grafikkort, Sapphire Radeon X1900XT 256MB, är alldeles för hög och jag fattar inte vad felet är!
I idle läge så tickar tempraturen upp sakta hela tiden och sen när jag går in i spel (Stalker) och bara är i menyn så stiger tempraturen till 90 grader...
Jag har en zalman fläkt i chassit som blåser kall luft in i lådan.
Jag vet inte om detta är felet men jag skruvade fast nätaggregatet (550W) uppochner i chassit så att fläktgallret (eller vad det nu är?) pekade in/neråt i chassit. Detta gjorde jag för att det inte passade annars och uppochner så passade det perfekt.
Tacksam för hjälp:(
May 18, 2007
Tack ska du ha 🙂 Så jag har läst lite på forumet nu och laddade ner ATI Tools 0.26 och i menyn 'Fan control' så såg jag att fläkt hastigheten bara låg på 31% (tempraturen låg då på 79 grader...). Under samma meny så finns det ett alternativ> "Try to keep GPU temprature at:" XX. Det stod 70 grader så jag ändrade till 50 grader istället och fläkthastigheten steg till 90% istället. Tempraturen har nu sjunkit till 69 grader och verkar fortsätta i den riktiningen. Frågan är nu vad brukar tempraturen på GPU'n ligga på när man bara är inne på internet och håller på, och sen vad brukar den ligga på när man spelar spel, cirka? Sen vad brukar fläkthastigheten ligga på?
June 8, 2001
Rekommenderar att du byter ut kylaren till t.ex en Zalman VF900.
Idle ca 40 grader och full vid 75 när fläkten roterar på lägsta hastigheten när jag använde den i originalskick för många månader sedan.
Bytta fläkten till en ännu tystare 92mm nexus och har samma temps fast klart lägre ljudnivå...
Har ett likadant kort som dej, men kör RivaTuner och styr fläkthastigheten via det.
Kör bara upp hastigheten till 68-70% och tempen håller sej under 75 grader under spel, dock låter fläkten förbaskat mycket. Men med lurarna på gör det inget.
Har iofs klockat upp kortet i 610/1710, så det blir väl lite varmare än default antar jag.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 18, 2007
Just nu är gpu'n 67 grader, fläkthastigeheten 91%, och jag spelar ingenting så något fel gör jag...
Jag har en zalman chassifläkt som blåser in luft ifrån baksidan av datorchassit, är det fel eller?
Borde det inte bli bra om jag gör så här:
Jag köper denna kylare, http://www.gtek.se/index.php?m.....990b0491e0
+
Ytterligare en chassifläkt
Sen har jag ena chassifläkten till att blåsa in luft ifrån framsidan och den andra till att blåsa ut luft genom baksidan av chassit.
Borde inte det kyla bättre än vad det gör nu?
Ska tanka RivaTuner och kolla vad det är också.
June 11, 2001
Till att börja med, den fläkt du har som blåser in kall luft i lådan ger bättre om den suger ut i stället (baktill då). Bäst är självklart att ha två fläktar, men har man bara en är det bättre att ta ut luft än att trycka in mer luft i lådan. Detta har att göra med att den luft som finns i lådan kan stå emot den luft som sugs in, men luften utanför kan inte stå emot att sugas in i det vakuum som den utblåsande fläkten skapar.
Sedan bör du kolla hur kablar och annat sitter i lådan, om du anstränger dig några minuter och ser till att det inte är ett råttbo så kan du lätt sänka temperaturen med 5-10 grader.
May 18, 2007
Man tackar för hjälpen, har nu installerat den nya tystare kylaren och idle ligger runt 43 grader, har inte testat att spela än 😀
En sak bara...moderkortet verkar ha slut på 3-pin kontakter och jag har nu två fläktar, en 120 och en 92, som är på 3-pin. Finns det sladdar som kan omvandla till 4-pin för jag har någon sånn kontakt kvar?
1 Guest(s)