February 11, 2004
Hallo!
Jag har nu iåtanke att investera i en Seagate barracuda 8 250gb sata150.
MEN sen såg jag att det fanns en Seagate barracude 9 250gb sata300 för bara någon hundring dyrare.
Nu är det så att jag vet att mitt moderkort inte stödjer sata 300, men det är ju aldrig fel att ha en disk som kan använda sata 300 om man någon gång i framtiden skulle skaffa sig ett kontrollerkort som stödjer sata 300.
Men jag måste ju fortfarande använda disken nu=P
Så min fråga blir helt enkelt, om jag köper en sata300 disk kommer den att fungera på min sata150 kontroller som sitter på mitt mobo?
March 5, 2005
edvard wrote: Hallo!
Jag har nu iåtanke att investera i en Seagate barracuda 8 250gb sata150.
MEN sen såg jag att det fanns en Seagate barracude 9 250gb sata300 för bara någon hundring dyrare.
Nu är det så att jag vet att mitt moderkort inte stödjer sata 300, men det är ju aldrig fel att ha en disk som kan använda sata 300 om man någon gång i framtiden skulle skaffa sig ett kontrollerkort som stödjer sata 300.
Men jag måste ju fortfarande använda disken nu=P
Så min fråga blir helt enkelt, om jag köper en sata300 disk kommer den att fungera på min sata150 kontroller som sitter på mitt mobo?
Kortfatatt, ja det komer fungera utan problem.
November 4, 2001
Seagates 9-serie har tom en krets som sköter hastigheterna, Dvs man behöver inte bygla om hddn själv för att köra SATA 150 utan hddn känner automatiskt vilken hastighet kontrollern kör (max) och ställer in sig efter det.
Mitt tips är att du tar 160GB HDDn dock. Det är bara Seagates 80 resp 160GB hdd som använder 160GBs-skivorna. Högsta densiteten/skiva idag. Utgår vi från 160GB versionen så har den endast 1 skiva med 2 skrivhuvuden. 250GB hddn använder 2 skivor (125GB/skiva) samt 4 skrivhuvuden.
DVS 160GB är lite snabbare, tystare och svalare.
1 Guest(s)