January 9, 2005
Jag tänkte att jag ska utöka lagringsutrymmet på burken. Jag har ett ASUS A7N8x-E Deluxe kort.
Stödjer mitt kort både SATA och SATA2?
Gäller samma installerings procedur med SATA2 som SATA? Läste tråden om det, F6 och 2st disketter osv.. Om man ska ha Windows på SATA disken vill säga. Vilket jag tänkte ha.
//Huggle
March 10, 2003
Sata1 och Sata2 är kompatibla. I värsta fall finns den en jumper på Sata2 disken
som byglar den för Sata1 drift.
Iom Sata2 tillkom det vissa förbättringar i standarden. Dessa stödjs inte av Sata1 men disken fungerar ändå.
Ungefär som en ATA100 disk går att köra på en gammal P2:a.
Bara att man inte får mer än ATA33 hastigheter.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
May 25, 2005
Huggle wrote: okej, så då kan jag köpa en SATA2 disk. och använda den som en SATA1 disk. eftersom sata2 disken är billigare:) och snabbare
Vad är den egentliga skillnaden mellan de 2 då? överförningshastighet?
Ja nått i den stilen. Sata1 = 150mb/s & Sata2 = 300mb/s. Sen finns det säkert lite mer saker. Dock är inte sata2 diskar snabbare än sata1 eftersom det är samma teknik i diskarna.
December 16, 2003
[KIL wrote: FarmoR][quote=Huggle]okej, så då kan jag köpa en SATA2 disk. och använda den som en SATA1 disk. eftersom sata2 disken är billigare:) och snabbare
Vad är den egentliga skillnaden mellan de 2 då? överförningshastighet?
Ja nått i den stilen. Sata1 = 150mb/s & Sata2 = 300mb/s. Sen finns det säkert lite mer saker. Dock är inte sata2 diskar snabbare än sata1 eftersom det är samma teknik i diskarna.
D.v.s. överföringen från diskskivan ut till kabeln har det inte (ju perpendicular för messersmidtarna) hänt ett smack med.. Kommer.
August 7, 2003
SATA2 är bara ett påhitt och en märkning av diskarna... De kunde lika gärna hetat "turbo" "ultra" "GTX" "flupper"... många tror det är en standard som står för "300 MB/s", men så är inte fallet bara att det råkar vara så.
Det kommer (troligen) komm en _riktig_ standard vid namn SATA 2.5 där man måste implementera alla delar i "SATA2" för att få kalla den SATA 2.5. Det om standarden, läs mera på serialata.org
I övrigt stämmer det som sagts ovan (kanske inte så konstigt med tanke på att det som sagt bara är en märkning som betyder "vår disk är snabb")
1 Guest(s)