July 31, 2007
Jag har aldrig kört RAID tidigare och jag har några funderingar. Hoppas någon här kan hjälpa mig! Jag vill köpa två SATA-hårddiskar och köra RAID med dem.
Alla filerna ska lagras på båda diskarna iallafall om en går sönder så har jag ändå alla filer kvar. Hur märker man om ena hårddisk går sönder? Får man något varning meddelande? eller måste man kontrollera regelbundet i BIOS inställning?
Finns det någon hårddisk ni kan rekommendera som är väldigt bra som backup och det ska gå fortare att kopiera filerna mellan också.
Jag tycker att SATA 500gb har blivit billigare och om det finns 1TB till ungefär samma pris så kan jag tänka mig skaffa mig 1TB hårddisk.
January 8, 2003
Du kan ju alltid köpa 2st 500gb diskar å köra raid 0 på men att slösa så många gig kanske inte är et bästa? Annars kan du ta en mindre disk eller köpa en mindre disk å låta ett proram säkerhetskopiera lite då och då. Det är sällan men behöver backup på 500 gig och exakt alla filer man har på en hårddisk. Sen är risken att en hd går sönder inte så stor den iheller.
May 14, 2007
Raid 0 ger ingen säkerhet alls, det ger t.o.m mer än dubbelt så stor risk att man förlorar all data, då datat spänner över två diskar som kan gå sönder, och om en smäller drabbas all data på dem, och förutom det tillkommer risken att nåt mjukvarufel ställer till strul så raiden spricker. Rekommenderas verkligen inte om man strävar efter att säkra sitt data, men det har i gengäld alla förutsättningar att ge fina prestandavinster. Två raptor 74 i raid 0 är rätt svårslaget.
Raid 1 ger en spegling, d.v.s allt som finns på ena disken finns också på den andra. En bra lösning för t.ex hemmaservrar och liknande. Smäller en disk är det bara att byta ut den mot en likadan och välja att återskapa datat. Det brukar dinnas stöd för det här på de flesta moderkort, och hur man får reda på att raiden spruckit, det varierar från controller till controller och vilken mjukvara man använder för att övervaka raiden.
Nackdelen med raid 1 är att båda diskarna finns i samma chassie, så om t.ex ett virus skulle komma in slår det ut båda diskarna samtidigt, och en strömspik eller vanligt nätagghaveri kan möjligen knäcka båda diskarna samtidigt om de drivs av samma nätagg.
July 31, 2007
Tackar för era svar!
Ni kanske har bättre förslag hur jag kan tillväga med backup med 2stycken 500gb? Iallafall om RAID 0 och RAID 1 är ingen direkt bra lösning?
Virus är inget problem för min del men strömspik och nätagghaveri kan dyka upp i framtiden. Om man kör båda utan raid bara gör manuellt backup så bör det inte vara något problem iallafall om det händer nätagghaveri?
Om jag uppfattar rätt så är det så här:
Om man kör RAID så är båda diskarna beroende av varandra så det kan all data gå förlorade vid nätagghaveri. Om man kör båda utan raid så oftast bara en disk som går förlorad och den andra är kvar?
January 22, 2006
När han snackar om nätaggs haveri så är risken att båda diskarna pajjar så länge båda är ikopplade i datorn.
Om du nu vill ha säkerhet samtidigt som utrymme så kanske du kan satsa på att köra 3*320GB och köra raid5.
Om jag inte minns fel så får du då 320GB+320gb lagrings utrymme och den 3e disken används som säkerhets disk. (Paritets disk) Det inne bär att om en disk havererar så kan man återställa datan på den disken med hjälpa av små filer som finns på den 3e disken. (Lite svårt att förklara exakt)
Men då har du ju fortfarande problemet om nätagget havererar, virus, m.m så kan det vara kört ändå.
För att undvika dessa fel bör väll ngn form av extern lagring det bästa som är urkopplad när den inte används.
//Lehto
May 14, 2007
Raid 0 är bara att glömma, rakt av. Den har inget med säkerhet att göra.
Raid 1 ger rätt bra säkerhet mot rena diskhaverier, men sådana är rätt ovanliga om man undviker skräpfabrikaten och tar väl hand om diskarna. Raid 1 ger inget skydd alls mot användarfel, skadeprogram eller miljöfel som t.ex elspikar eller nätagghaverier. Elspikar och andra sådana fel kan elimineras rätt väl genom att skaffa en högkvalitativ UPS med spänningsstabilisering och använda ett riktigt högklassigt nätagg. Ska man dra det lite till ytterligheter kan man skaffa redundanta nätdelar, men det kan vara rätt rejäl overkill för en vanlig hemmadator. Skadeprogram hindrar du genom att använda bra mjukvara och beteendemässigt prioritera säkerheten. Uppfylls de kraven är raid 1 en riktigt bra lösning.
Ytterligare ett sätt att lösa detta är att skaffa en extern USB-disk och regelbundet göra en manuell totalbackup till den. Det är ingen mening att försöka göra backup av operativet eller installerade program, men data som t.ex kamerabilder, mp3or, film, dokument osv kan säkerhetskopieras. Denna externa disk har eget nätagg och då den inte används lämnas den frånkopplad i t.ex en bokhylla eller nåt sånt ställe, och då spelar det ju ingen roll vad som händer med datorn. Nån kan ju t.o.m knalla in och stjäla datorn, och sålänge usb-disken lämnas kvar finns ju datat bevarat sedan det tillfälle senaste backup togs. Nackdelen här är att man kan börja slarva med backupen, tar den bara 2 gånger per år eller nåt sånt, och då riskerar man ändå tappa rätt mycket data. Skulle operativet krascha, då hjälper denna backup ingenting alls, man förlorar alla systeminställningar, programinstallationer, registerdata och sånt, så man måste installera om allt och göra om alla inställningar, men man har i alla fall kvar bilder, film, musik, dokument och allt vad det kan vara.
July 31, 2007
Tack för svaret! Mycket användbart information jag fick! Jag har en extern hårddisk på 279GB (300GB). Det håller på att bli fullt. En extern hårddisk pajade hemma hos mig och en annan pajade på jobbet. Så jag tycker att extern hårddisk är inte direkt en bra lösning eller har extern hårddisk blivit bättre nuförtiden? Märken är maxtor och lacie.
UPS är inte direkt billig lösning 🙂
Jag har beställt 2x500gb WD för jag har förtroende för WD hårddiskar hade haft de i många år nu.
Man kanske kan göra så här:
Skaffa ett backup program och gör backup till den andra hårddisk. Det ska gå att fixa schema m.m så det fixar backup automatiskt till den andra hårddisken. Samt om jag gör något ändringar i t.ex. en bild eller text dokument så sparas det i andra hårddisken.
Jag ska inte göra backup på program och operativsystem utan bara bilder/filmer/dokument m.fl.
Men båda diskarna kan gå sönder om det blir nätagghaveri eller strömavbrott även om jag inte kör raid? Hur oftast är det att båda diskar går sönder samtidigt? Jag tror det måste vara lågt odds på det här.
Jag har corsair 520W nätagg och den skall vara en bra nätagg.
Moxica, jag har samma moderkort som du och jag undrar om de reagerar om en hårddisk går sönder iaf om man kör raid?
January 22, 2006
Ok, om du nu vill ha det så så är det lika bra att du kör raid1 då.
Då behöver du aldrig bry dig om att ta backup då allt som finns på den ena disken oxå sparas till den andra. (Nog för att det är väll VÄLDIGT slöseri med utrymme)
Du skulle beställt typ 3*400GB och kört raid5 ist som jag beskrev ovan. Då får du säkerhet samtidigt som mkt utrymme.
(en 400GB + en 400GB för lagring och en 400GB som sparar små filer från ALLT som du lagrar på 400+400 så att om en krashar så kan du återställa datan å den. (Iofs så går det ju åtskogen om båda krashar samtidigt, men som du själv säger så är inte oddsen stora för det.)
July 31, 2007
Lehto, tack för tipset!
Nu har jag beställt 3 stycken WD 500gb.. Så det blir 500+500 samt 500gb för backup.
Så i den här datorn ser jag bara 2 hårddiskar eller ser jag alla hårddiskar? hur sker backup? automatiskt?
Edit: Måste jag formatera datorn eller behövs det inte eftersom hårddiskarna är tomma och ska inte används som operativsystem bara lagring?
January 22, 2006
Du kommer att se en HDD på 1TB.
Du behöver inte formatera om ngt så länge du väljer att köra systemet på den disk du redan har.
Utan du kopplar in diskarna går sedan in i bios (om du nu har inbyggd raid kontroller, annars vet jag ej) sedan aktiverar du raid och raid på dom portarna som diskarna är inkopplade på, sedan när du bootar upp så kommer du se en post ruta typ; press F10 for raid bios gå in där väljer dom där 3 diskarna och sedan att du vill köra raid 5 på dom, då kommer den fortmatera dom diskarna i raid 5.
Sedan kommer ud in i windows och ser en volym på 1TB som du sedan bara höger klickar på under "den här datorn" och väljer formatera så borde allt vara igång.
July 31, 2007
Det låter enklare än vad jag trodde från början 🙂
Men frågan är om mitt moderkort har stöd för raid5.
Jag ska försöka hitta den information.. Moderkort: A8N SLI Deluxe.
Edit: Visst har moderkortet stöd för raid5.
Nu har jag en fundering:
Om det är nu 1TB för lagring och 500GB för backup.. Sparar den alla bilder, filmer, m.fl? Iallafll om jag sparar 800GB så det blir överfullt i 500GB hårddisken?
January 22, 2006
Det är så att den inte sparar HELA filer, utan små delar av en fil så att med hjälp av dom små filerna kan man återskapa den riktiga filen.
Jag föreslår att du kör en wiki på raid5, jag kan inte riktigt förklara så bra 😛
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid#Raid_5 Där är det förklarat lite bättre
July 31, 2007
Det innebär nog att man kanske inte kan rädda precis alla bilder och filmer. Men jag förstår inte riktigt hur det står till eftersom en bild har egen kod för hela bilden om man bara sparar små bitar för att återställa en fullständig bild?
Gäller samma med filmer. Du eller någon här kanske har testat det?
Det är verkligen imponerande om det fungerar 😀
January 22, 2006
ALLT ska gå att rädda! Ska jag vara ärlig vet jag faktiskt inte häller riktigt hur den gör, men med hjälp av dessa småfiler (checksummor etc) så ska den kunna återställa allt på EN disk. den klarar inte av att återställa båda diskarna samtidigt om nu båda skulle krasha samtidigt. Läste du på wikin som jag länkade?
July 31, 2007
Ja jag läste på wikin som du länkade men jag förstod inte riktigt hur det gick till 🙂 Men det är nog något likande teknik som RAR/ZIP filer. Väldigt mycket bra gjort tycker jag. Jag vet hur man återställer om man kör RAID1 för hittade det själv i RAID inställningar men RAID5 vet jag inte riktigt. Någon här kanske vet? eller får jag leta vidare här på forumet. Tack för du hjälpte mig med det här! Jag väntar på paketet det lär komma på fredag.
May 14, 2007
backup program och gör backup till den andra hårddisk. Det ska gå att fixa schema m.m
Du behöver inget särskilt program till det. Sålänge det är rena datafiler (dokument, bilder, musik osv) går det alldeles utmärkt att sköta backup med xcopy, en simpel BAT-fil som via "schemaläggaren" eller "task scheduler" i windows sätts att köras t.ex en gång per vecka eller nåt sånt. Man kan instruera den att bara dra back på de filer som ändrats sedan senaste backup. Går göra en hel del med xcopy.
Men båda diskarna kan gå sönder om det blir nätagghaveri eller strömavbrott även om jag inte kör raid? Hur oftast är det att båda diskar går sönder samtidigt?
Diskar är oftast specade till nån miljon drifttimmar MTBF (genomsnittlig tid mellan haverier), så att två högklassiga diskar spontant skulle få för sig att lägga av samtidigt, utan yttre orsak, är ytterligt sällsynt, nästintill otänkbart. Om flera diskar lägger av samtidigt beror det mest troligt på nåt annat än just diskarna.
förstår inte riktigt hur det står till eftersom en bild har egen kod för hela bilden om man bara sparar små bitar för att återställa en fullständig bild?
Det funkar inte riktigt så. För att försöka förklara det enkelt så klyvs datat upp i bitar som strös ut jämnt över de tre diskarna, och för varje del som läggs på två diskar läggs en jämförelsedel på den tredje disken, och det här sker enligt ett system som "roterar". Kanske man kan säga såhär: Om du lagrar talet 34 så läggs siffran 3 på en disk och siffran 4 på den andra, sedan skapar systemet kontrollsiffran 7 (3+4=7) och den läggs på den tredje disken. För att återskapa datat, ta bara 7 minus den siffra som finns kvar på den läsbara disken så vet du vad som fanns på den disk som havererade. Det är inte exakt så det funkar, men det visar iaf principen. Om en raid 5-disk lägger av, stäng av datorn, byt den trasiga disken mot en identisk (måste vara helt identisk), boota sedan in i raidcontrollern (meny som kommer upp innan operativet startar) och välj "återskapa volym". Det tar rätt lång tid när det är stora diskar, kan mycket väl ta hela natten, men när det är klart ska allt vara tillbaka i normalt skick igen.
frågan är om mitt moderkort har stöd för raid5.
Jag ska försöka hitta den information.. Moderkort: A8N SLI Deluxe
A8N32 har stöd för raid 5 på sATA-diskar. Hur det är med A8N16, det har jag inte kollat, men korten är ju närbesläktade. För att raiden ska gå igång krävs att du installerar raid-drivern. Rekommenderas STARKT att du lämnar kvar operativsystemet på drive C: och sedan skapar raiden som en fristående volym. Du kan sedan INTE flytta över raiden och dess diskar till en annan dator (eller jag lovar iaf inte du kan det, du KAN ju ha tur och få det att funka med ett likadant kort, men ta inget för givet), så den dag någon gång i framtiden då du tänkt ta din nuvarande dator ur drift, då måste du flytta/kopiera över all data från raiden till en annan disk/volym innan raiden stängs ner för sista gången. Du bör också, om datat är kritiskt, ha någon typ av katastrofplan för den händelse moderkortet i din nuvarande dator smäller.
Eftersom controllern i ditt fall finns inbyggd på moderkortet, då spricker raiden om moderkortet havererar, och inga som helst löften kan då ges att raiden går få igång på en annan controller, så en backup av viktiga filer är fortfarande viktigt om du inte kan förlora filerna. Nej, jag jäklas inte med dig, jag ger bara scenarion. Hur troligt är det att moderkortet smäller och du inte kan få tag på ett identiskt kort att byta till?
Om det är nu 1TB för lagring och 500GB för backup.. Sparar den alla bilder, filmer, m.fl? Iallafll om jag sparar 800GB så det blir överfullt i 500GB hårddisken?
Nej, du tänker nu i "raid 1" med en extra disk. Raid 5 fungerar på ett annat sätt och du kan inte flöda den på det där sättet. 5:an "klyver upp" datat så det ligger korsvis distribuerat över de tre diskarna. När du lagrat 800 GB har du använt 80% av alla tre diskarna, 400GB på varje disk.
July 31, 2007
Mycket bra förklarat! Tack för information!
Moderkortet har Silicon Image styrenheten iallafall om moderkortet skulle paja så tror jag det bör gå bra om jag köper ett annat moderkort som har Silicon Image styrenheten.
Jag har en extern hårddisk som jag tänker fortsätta använda och lagra in alla viktigaste filer iallafall om det blir brand här så kan man ta extern hårddisk.
RAID5 hjälper till med backup iallafall om jag slarvar med extern hårddisk backup och de andra mindre viktiga filer.
Hur känsligt är raid5 array? räcker det med en omstart eller en strömavbrott så pajar arrayn?
Får man något varning meddelande iallafall om en disk pajar eller arrayn pajar? Eller måste jag kontrollera det då och då? vart kan jag se det? BIOS inställningar?
May 14, 2007
För att ta det lite enkelt kan jag fylla i med att jag satte upp min första raid på NT för .. ja vad kan det vara.. 9-10 år sedan kanske? och jag hyser inte samma optimism som dig inför en flytt av diskarna till ett annat mobo och sedan få dem att fungera ihop igen utan omformatering.
Raiden ska inte falla bara för ett strömavbrott, men om biosbatteriet tar slut, då kan saker hända.
Hur ditt moderkort indikerar raidfel, det kan jag inte uttala mig om. Jag har alltid undvikit att använda moderkortens inbyggda controllers till nåt som är viktigt, och jag sätter som regel inte upp en raid där datat är oviktigt. Du lär i allafall knappast se nån indikering på själva diskarna eller på moderkortet, det är sannolikt någon varningsruta i bios som kommer upp vid start eller du installerar nån övervakningsmjukvara i windows som poppar upp en alertbox om nåt skulle hända med raiden.
January 22, 2006
Kan säga att så känslig är inte arreyen jag körde systemet på en raid0 array förrut (och den ska vara den känsligaste av dom vad jag har hört).
Och du kan ge dig på att den tål urryckning av sladdar, cleara cmos, dra ur minnes batteriet utan sladd i, aa den tål det mesta.
En sak till kolla om du har nVidias raid controller oxå på ditt moderkort, den brukar vara mkt snabbare än silicon, jag har både silicon och nVidia på mitt mobo (Asus A8N-SLI Premiun) Och silicon är sata1 ( 1.5GB/s) Och nVidia ligger på 3.0GB/s (sata2).
Sedan får du meddelande när du bootar då kommer alla diskarna upp och sedan står det framför dem hur hälsa är på dom.
1 Guest(s)