SATA hårddiskar (backup)|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SATA hårddiskar (backup)
abbimicke
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
sp_UserOfflineSmall Offline
1150096
August 2, 2007 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt ASUS hemsida så ska silicon vara 3GB/s på just moderkortet jag har. Så jag får testa fram det 🙂

Vet ni vad mjukvaran heter som övervakar RAID iallafall om det pajar så får jag den information direkt?

Jag vet att man kan gå in BIOS inställning och då kan man se diskarna där. Om en disk försvann så det är något som har blivit fel. Men då måste jag kolla BIOS då och då. Då är risken också att jag glömmer bort och slarvar med att kolla BIOS inställningar.

abbimicke
Medlem
1150615
August 6, 2007 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har fått hem 3x500GB hårddiskar..
Gick in med F10 och det finns olika att välja på..

Mirroring, Stripes, Stripes Mirroring och Spanning..

Jag har provat Stripes Mirroring, det funkar inte och samma sak med Mirroring funkar inte.

Vilka ska jag ta Stripes eller Spanning?

EDIT: Verkar så att man kan inte köra RAID5 om man bara har 3 hårddiskar på moderkortet. Det är NVRAID program jag använder och funkar inte med Silicon Images. Läste manualen att Silicon Images erbjuder RAID5 och då måste man ha 4 diskar 🙁

När jag kör med NVIDA RAID program så kan jag bara välja mellan stripes och spanning. När jag väljer en Stripes så frågade den om jag vill clear disk så valde jag YES och sedan gick jag in Windows så ser jag inte den hårddisk enhet?

abbimicke
Medlem
1150623
August 6, 2007 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har nu beställt RAID controller...

Det blev en HighPoint RAID controller 4P och den stödjer RAID5, RAID10 osv.

Jag undrar nu, måste jag gå in datorhantering -> diskhantering och fixa där volym till RAID? eller behövs det inte?

Moxica
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1150642
August 6, 2007 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Begränsningen på moderkortet att det måste vara 4 diskar är imo rätt fånig. Går det verkligen inte med 3 diskar? Raid 5 med 3 diskar är inte felaktigt på nåt sätt, det ska gå alldeles utmärkt.

Jag tror ändå du gjort det bästa, att skaffa en controller till detta. Du valde väl ett med PCI eller PCI-express av en typ som finns på ditt moderkort? Vissa kräve PCIe x4 som kan vara lite kinkig, och sedan finns det några till PCI-X och det är inte samma sak som PCI-express. Kolla så du valde rätt där, det kan vara lite lurigt med den här sortens kort.

När du får controllerkortet, titta i manualen som medföljer så får du antagligen svar på dina frågor om hur man gör. Jag tippar på att det där kortet dyker upp i uppstarten, d.v.s efter bios, men före windows börjar ladda in. Förmodligen ska du trycka på nån F-tangent eller nån lite udda tangentkombination för att komma in i kortets setup-meny. Gör inställningarna där enligt manualen.
När du sedan kommer in i windows, gå in i diskhanteraren. Du ska där hitta EN hårddisk på 1TB storlek. Skapa en partition på den, gör inget konstigt med den, bara formatera den. Det tar några timmar. Efter detta ska den gå att använda på en gång.
Den torde visa att det finns 930 GB utrymme på den, och det är normalt.

abbimicke
Medlem
1150654
August 6, 2007 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går inte, jag kollade på ASUS hemsida och det stod om man ska köra Silicon Images så ska man ha 4 diskar. Jag kollade även manualen och det stod där 4 diskar = RAID5. Ja det är ändå bäst att ha ett controller kort.

Jag valde det här kortet:
https://www.komplett.se/k/ki.a.....sku=307190

PCI/PCI-X (så man kan köra PCI eller PCI-X) jag har tänkt köra PCI. På tanken att det ska finnas en PCI-Express ledig för grafikkort iallafall om jag ska köra SLI framöver.

När jag körde NVIDIA RAID så valde jag Stripes och gick in diskhantering så såg jag 3 hårddiskar ungefär 490GB på alla. Samma sak med Spanning.

Hoppas det blir bättre med raid controller kortet. Ser fram emot att få hem kortet och köra igång med det här.

Moxica
Medlem
1150694
August 7, 2007 - 1:21 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle nog rekommenderat det här istället:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=317485
p.g.a det är ren PCI och därmed passar de flesta moderkort.

Det du valt är ett PCI-X som förvisso uppges att det är bakåtkompatibelt med PCI, så ur den aspekten verkar det gå, men frågan är om du kan trycka ner det här långa kortet i den betydligt kortare sockeln. Jag roade mig litegranna med att dra ner en bild på a8n-sli premium och på det där raid-kortet, sedan lade jag raidkortsbilden ovanpå moderkortsbilden i photoshop för att se om raidkortet går der. Ser ut som du har en redig röta, för det verkar smita PRECIS intill s-ata kontakterna om du sätter det i sockel 1 och flexar kortet nån halv millimeter. De andra PCI-socklarna blockeras av biosbatteriet och ett par kondingar, så där går det knappast få ner. Hur det går med s-ata kontakterna på moderkortet törs jag inte sia om, ifall du kommer kunna använda dem eller om kortet och dess kontakter lägger sig rakt över och blockerar dem.

abbimicke
Medlem
1150761
August 7, 2007 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Det är en ASUS A8N-SLI Deluxe som jag har, A8N-SLI Premium är lethos moderkort 🙂

Jag pratade med Komplett och de sa det går bra. De rekommenderar till och med kortet som jag köpte.
Moderkortet som jag har stödjer inte SATA2 så det blir ändå inte SATA 300 utan SATA 150 så valde jag kortet som är SATA 150 för det är billigare.

Hoppas att det fungerar ändå, eftersom de har skickat kortet redan och jag kommer att få den imorgon.
Jag skriver rapport här sen hur det går till och om det fungerar eller så har du rätt det blir krånligt.

Jag letar och letar efter måtten på kortet som jag köpte... Så jag kan mäta men hittade inte det. Den som du länkade till fanns mått med men inte på den som jag köpte.

Moxica
Medlem
1150818
August 7, 2007 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

på deluxe-kortet saknas de s-ata kontakter som är litegranna ivägen för det där långa kortet, så.. ännu mer röta. Kortet går tämligen säkert få på plats.

abbimicke
Medlem
1150848
August 8, 2007 - 4:52 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer att testa raidkontroller idag och om det inte går så får jag skicka tillbaka till komplett så beställer jag en ny enbart PCI. Men en fråga: Om jag vill byta RAID-kontroller framöver så slutar arrays fungera? så jag måste göra backup innan jag byter RAID kontroller?

Mitt grafikkort dog igår *suck* det var ett ATI Raedon X850pro och det kommer att dröja en dag till innan jag kan köra igång med RAID5... Jag kan bara testa och se om det går att sätta i.

Såg att du har XFX grafikkort, är det ett bra märke?
Själv beställde jag en Gainward 8600XT för 1000kr och den ska
vara bättre än min gammal ATI x850pro.

Moxica
Medlem
1150897
August 8, 2007 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska du mixtra med raiden, se till att allt viktigt är backat först, oavsett vilken ändring du än gör.

Om du ska flytta diskarna till en annan dator, se till att controllerkortet får följa med och se till att diskarna kopplas tillbaka på exakt samma sätt som tidigare, då bör överflyttningen gå bra.

Och ja, jag helnöjd med xfx. Har inget emot gainward heller.

abbimicke
Medlem
1150917
August 8, 2007 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra så vet jag, märket var helt nytt för mig och jag kände bara till de kända märken som MSI, ASUS, Gainward, ATI, Club3D, PowerColor, Sapphire, HIS, några till.

Så kan man inte byta raidkontroller sen om man vill? Eller om raidkontroller går sönder så hur ska man gå tillväga?

Moxica
Medlem
1150924
August 8, 2007 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte du kommer råka ut för att controllern havererar. Skulle den göra det, byt till en likadan och hoppas på det bästa.

abbimicke
Medlem
1150949
August 9, 2007 - 5:28 am
sp_Permalink sp_Print

När jag hämtade paketet så blev jag förvånad över storleken. Det var ungefär 42cm långa och tänkte det var omöjligt att stoppa in det i datorn.
Så öppnade jag förpackningen och kortet var mycket mindre än förpackningen.

Det gick in i datorn utan problem och det blev inte trångt eller krånligt.
S-ATA kablar medföljer också men de var alledes för lång så jag bytte till ett annat mindre så det är inget problem.

På kortet stod det low profile, är det något slags som lågkvalitet? Jag hade haft en firewire PCI kort som är också low profile och den dog efter nån månad. Samma med firewire kort till bärbar datorn dog också efter nån månad. Hoppas inte att det berodde på low profile utan märket som inte är bra.

Vad som är orsaken till att man kan inte byta raidkontroller? är det för att inställningar, osv ligger i kortet? Om man byter till samma märket kort så kanske det borde gå ändå?

abbimicke
Medlem
1150994
August 9, 2007 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag kört igång grafikkortet och RAID controller.

Grafikkortet funkar som det ska men raidcontroller fick jag problem med. Men tror vet vad problemet kan bero på det är disk1,2,4 alltså det måste vara disk1,2,3 för att fungera.. Det finns två alternativ Zero build full och no build.. jag valde zero build full så formatera den i raidcontroller sen fick jag felmeddelande.. Error fails.. Så jag ska testa disk1,2,3 och välja no build så formaterar jag i Vista istället. tror ni det blir bra?

abbimicke
Medlem
1151013
August 9, 2007 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Har fortfarande problem med RAID..

Jag kan inte skapa Zero build full men det funkar bra med no build.. Ska egentligen gå att skapa Zero build full.

När jag skapar no build så går jag in i Windows men den hittar dem inte i diskhantering. Så installerar jag drivrutiner från hemsidan som är för Windows Vista 32/64bit och så fort jag har installerat drivrutin så kan jag inte komma in Windows.

Jag kollar boot i BIOS inställningar så valde jag BOOT på en disk som ska vara BOOT så funkadae det inte. Stod disk failed..

Kan kortet vara defekt? Har ni något tips?
Kanske det är bara att skicka tillbaka kortet och få ett nytt kanske bättre kort?

Moxica
Medlem
1151019
August 9, 2007 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har följt installationsanvisningen, steg för steg?
Kortet installerat exakt efter anvisningarna?
Kollat på tillverkarens supportsite?

abbimicke
Medlem
1151021
August 9, 2007 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Följt installationsanvisningen, kortet installerat exakt efter anvisningarna och kollat tillverkarens hemsida FAQ samt drivrutiner.

Det fanns drivrutiner där för Windows Vista 32bit/64bit.

Två problem:

1. När jag installerar drivrutiner i Windows Vista så kan jag inte komma åt Windows efter omstart det blir bara loop med loading...

2. Kan ej köra Zero build (full) men det går med No Build (quick) men då får man köra mjukvara i Windows och det vill jag undvika till varje pris.

Det är nog bäst att byta till det här: http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=317485

Information om Zero Build (Full) och No Build (Quick)

Zero Build (Full). This method requires every stripe in the RAID 5 array to be zeroed out. Note that, the result of an XOR on a set of zeros is also zero. Consequently this method of initialization permits parity to be determined and written to disks during the regular operation of the array (in response to write operations) using the “read-modifywrite” method. This method owns fully security, but you will spend more time ( It depends on total capacity of all RAID member disks).

No Build (Quick). This method assumes that a RAID 5 array is already in a consistent state with respect to the parity information contained in it. This is an initialization method that is typically employed in scenarios where the data and parity in the disks comprising an array are in a consistent state. For instance, all drives may be zeroed out already by the manufacturer, and are suitable for initialization by the means of no build (such as new, unused factory hard disks). This method is unsuitable for use when data in the disks used for building the array cannot be relied upon to be in a consistent state, i.e., the parity data is comprised of invalid values. This method is quicker than "Zero Build (Full)". But it owns low security. We suggest you must run "Very an array" under the HighPoint RAD management software for OS. If you choose "No Build (Quick)" and not runs "Verify an array" under the HighPoint RAID management software for OS, this RAID 5 array has NONE security.

abbimicke
Medlem
1152008
August 16, 2007 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Raidkontroller är defekt, nu skickar de ny raidkontroller och det blir som moxica rekommenderade 🙂

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1152196
August 17, 2007 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr måste jag vara lite elak och direkt säga att den logiken ni använder här för raid är så fel det kan bli.

Det enda man egentligen kan vinna på raid är hastighet, eftersom det inte går att skapa säkerhet på det sättet ni frågar efter. Den enda säkerheten som fungerar är att om en hårddisk havererar fysiskt så går det att återställa den med en ny hårddisk. Enda anledningen att detta är bra är om du har en dygnetruntserver så går det att byta ut hårddisken under drift och forsätta som om ingenting hade hänt. På så vis sparar man en massa tid för återställning.

Rent praktiskt så innebär raid 1, 5 och 6 (där 2 diskar för paritet används) att du väldigt snabbt och enkelt kan återstarta systemet.

Däremot komer ingen raid-funktion att hjälpa dig om ett virus eller den värsta av alla, du själv råkar trycka på delete-tangenten. Den enda praktiska säkerheten är att hela tiden göra backuper till externa media med riktiga backupprogram.

Den enda iden med raid1 är om möjligt att köra det på dom två diskar som har backupfilerna så att du slipper göra om backupen igen ifall en av backupdiskarna skulle haverera.

Jag kör 4 diskar i raid 0 för snabbhet (ger en hastiget på ca 300 MB/sek) och sedan två externa diskar där backuper av systemet lagras.
Jag har själv kört ett system med raid 6 som kunde anses som mycket säkert, trots det så gav nätagget upp och orsakade att alla diskarna var oanvändbara.

abbimicke
Medlem
1152218
August 17, 2007 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för bra förklaring!
Jag får hem raidkontroller början av nästa vecka och jag har inte hunnit byggt upp raid än. Har du något bra förslag vad jag kan göra i mitt fall när jag har redan 3x500gb?

Jag har aldrig haft problem med virus eller delete knapp. Bör inte vara något problem men man vet aldrig i framtiden. Kanske det dyker upp ett nytt virus som raderar alla filer. Men jag vet att det finns ett program som kan återställa filer men fungerar det med raid?

Kan du nämna bra backup program? jag har ett 300gb extern hårddisk som kan användas som backup.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 359
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL