SATA hårddiskar (backup)|Page 3|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SATA hårddiskar (backup)
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
sp_UserOfflineSmall Offline
1152221
August 17, 2007 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Norton Ghost är ett av dom bästa för hemanvändare. Visst finns det betydligt bättre, men då kostar dom mellan 10 och 100 gånger så mycket också. Ghost 12 köpte jag för ca 600 kr. Dessutom är det vistakompatibelt.

Moxica
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1152254
August 18, 2007 - 2:29 am
sp_Permalink sp_Print

Grejen med ghost är att det bara duplicerar disken. Om man håller operativet på t.ex drive C: och lägger all data på drive D: så är ju inte operativet kritiskt. Det kan man ju installera om och vad gör man då för nytta med ghost? Vanliga datafiler kan man ju kopiera över till en annan disk rakt av med xcopy eller vad som helst, utan spöke.
Det är där en viss säkerhet i t,ex raid5 eftersom den till nöds driftar vidare med en disk borta. Som jag läst tråden är det just det som efterfrågats, att ett diskras inte ska riskera all data, men samtidigt också att alla ändringar ska slå igenom på backupen samtidigt som de sker på volymen.
Det har också poängterats ett antal gånger att backup ändå är nödvändig, för den händelse man spräcker raiden.

Man vinner också annat än hastigheten med raid5, t.ex diskvolymen. 1TB-diskar kan man ju köpa numera, men släng på 2 diskar till så är det ju 2TB utrymme på samma partition, och det klarar XP av utan knorr. Över 2TB kan det däremot bli lite knepigt med LBA'n.

Vill man gå på konceptet "livrem och hängslen" kan man ju köra en 500-giggare som datadisk, låt säga det är 300GB data på den. Sätta upp en raid 0 av de två andra diskarna och kör en roterande 3-dagarsback dit automatiskt. Oekonomiskt som 17 med diskutrymmet, men filerna lär knappast försvinna, och klantar man sig har man 3 dagar på sig att åtrställa datat innan backen rullar över.

Tror nog faktiskt raid-5an trots allt är det som bäst och rimligast matchar det som efterfrågas.

..och en hårdvaruraid är ju tämligen kompatibel med de flesta OS

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1152304
August 18, 2007 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Raid-5 är ju långsamt på skrivning och ruskigt jobbigt återskapa om kontrollen skulle ge upp.

Ifall man inte vill förlora saker så är det, precis som ni varit inne på, backuper som gäller. Man kan sätta upp ett schema som ex. vis tar fulla backuper en gång i månaden (eller ännu mer sällan, en gång i halvåret?) och inkrementella backuper en gång om dagen.

Man behöver så (lite beroende på hur mycket data som förändras) ungefär dubbelt så mycket plats på backup-diskarna som på de vanliga diskarna.

Så, en disk som data-disk samt en "spanned" volume som backupdisk dit backupen kopieras varje dag.

Fördelar: Du kan backa till vilken version av en fil som helt du haft under det senaste året eller så.

Alternativt (om man är mest rädd för disk-krascher och inte för "oops... nu klantade jag mig nog") två diskar i raid-1 samt en disk där man kör backuper till.

Fördelar: man riskerar inte förlora ens en sekund av data. Om backupen inte går spelar det inte såå stor roll (om man inte klantar sig/får virus)
Om kontrollern pajar så kan man köpa en kontroller nästan vilken som helst eftersom raid-1 till skillnad från raid-0 och raid-5 brukar vara en "ren spegling" (diskarna är alltså direkt inpluggningsbara i vilken PC som helst)

Sebbe
Member
Medlem
1152321
August 18, 2007 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Moxica wrote: Grejen med ghost är att det bara duplicerar disken. Om man håller operativet på t.ex drive C: och lägger all data på drive D: så är ju inte operativet kritiskt. Det kan man ju installera om och vad gör man då för nytta med ghost? Vanliga datafiler kan man ju kopiera över till en annan disk rakt av med xcopy eller vad som helst, utan spöke.
Det är där en viss säkerhet i t,ex raid5 eftersom den till nöds driftar vidare med en disk borta. Som jag läst tråden är det just det som efterfrågats, att ett diskras inte ska riskera all data, men samtidigt också att alla ändringar ska slå igenom på backupen samtidigt som de sker på volymen.
Det har också poängterats ett antal gånger att backup ändå är nödvändig, för den händelse man spräcker raiden.

Man vinner också annat än hastigheten med raid5, t.ex diskvolymen. 1TB-diskar kan man ju köpa numera, men släng på 2 diskar till så är det ju 2TB utrymme på samma partition, och det klarar XP av utan knorr. Över 2TB kan det däremot bli lite knepigt med LBA'n.

Vill man gå på konceptet "livrem och hängslen" kan man ju köra en 500-giggare som datadisk, låt säga det är 300GB data på den. Sätta upp en raid 0 av de två andra diskarna och kör en roterande 3-dagarsback dit automatiskt. Oekonomiskt som 17 med diskutrymmet, men filerna lär knappast försvinna, och klantar man sig har man 3 dagar på sig att åtrställa datat innan backen rullar över.

Tror nog faktiskt raid-5an trots allt är det som bäst och rimligast matchar det som efterfrågas.

..och en hårdvaruraid är ju tämligen kompatibel med de flesta OS

Det där att man bara får en bild av enhten är inte riktigt sant. Jag har använt ghost i flera år. Det finns helt klart flera metoder att läsa igenom disken och att återskapa filer.

Tittar man på den enklaste versionen som körs i dosläge så får man visserligen direkta bilder som antingen är sektor-för-sektor eller använda-sektorer-i-block-bilder. Detta beror oftast på att man använder en NTFS partition. Tittar man på windowsversionen och den senaste , 12 , så har den en bootbar skiva som liknar vistainstallationen och är fullt kompatibel med vista. Visserligen sparas backupen som en bild, men detta är för att wasted space inte skall uppstå i onödan då en fil normalt inte är en exakt storlek som går jämt upp med sektorstorleken och därför avrundas den tomma delen uppåt till en fullt utnyttjad sektor. Även om filen bara är 1035 byte så tar den upp 512x3 eftersom den tar 3 sektorer. Dessutom så är det klusterstorleken som avgör, om du har kluster på filsystemet som är 4096 byte är det 8 sektorer och en fil kan då inte bli mindre än 4096 byte. Eftersom ghost skriver allt i en fil så kan dom tomma utrymmerna användas bättre, kanske inte syns på några ensaka filer, men hundratusentals filer så är det frågan om flera GB.

Dessutom så kan windowsversionerna av ghost mycket lätt återställa bara en enstaka fil om man så vill. Även ur dom backuper som har skapats i dosversonen där en hel partition har sparats kan i många fall även en enstaka fil plockats fram om man använder en windowsversion.

Meningen med dosversionerna är i huvudsak att återställa en hårddisk där även partitionstabeller och bootsektorer skall återtas så att den blir fullt bootbar som om ingenting hade hänt. Då måste disken spara som en bild liknande en iso-image.

abbimicke
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
1152598
August 20, 2007 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Hur svårt är det att återställa data när man kör raid5? Hur gör man om man ska återställa data via raid5? rebuild samma som raid1 eller är det helt annorlunda?

Jag får hem raidkontrollern idag efter 2 veckors väntetid *ÄNTLIGEN*

Jag tror jag föredrar RAID5, mer utrymme och snabbare än RAID1.
Samt har jag extern hårddisk så kan jag lägga alla viktigaste data där
iallafall om raid5 arrays pajar.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1152613
August 20, 2007 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Pssst.... low profile betyder inte låg kvalle, utan att kortet har låg profil, allså inte är fullkortshög wink 😎

abbimicke
Medlem
1152644
August 20, 2007 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för era svar!
Jag har fått hem raidkontroller men tyvärr krånglade det lite. Jag har fixat raid5 och när jag ska boota till windows så kommer jag inte in. Jag har ändrat BIOS boot till hdd som har windows där och har provat controller också men ingen fungerade...

abbimicke
Medlem
1152853
August 22, 2007 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

RAID-kontrollern var defekt nu igen, jag skickar tillbaka kortet till komplett och då kör jag med moderkort raid1 istället och en 500gb till för mindre viktig filer.. samt har jag extern hårddisk på 300gb som kan användas som backup till 500gb (ej raid1) blir nog bra!

Sebbe
Member
Medlem
1153020
August 23, 2007 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kanske funkar. Jag kör själv 4 st 400 i raid 0 (= hastighet) och har sedan 2 st 300GB externt där jag lagrar automatiska backuper. Man skall också tänka på att göra backup på rätt saker. ungefär 20% av systet är onödiga logfiler eller tempfiler man inte behöver. Jag har tex en partition där swap och tempfiler sparas, men den skyddas aldrig. Det motsvarar ungefär 16GB.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1153035
August 23, 2007 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Men alltså denna kille efter frågar inte 100% säkerhet.

Och har även nämnt tidigare att raid 5 passar nog honom bäst då han får den säkerheten att han inte förlorar ngt data om en av diskarna krashar, och samtidigt så får han även mkt lagring.

Vi har ju nämnt många ggr att med raid är han HELT oskyddat mot både; Virus, nätaggs haveri, åska, m.m.

Dessutom så vare väll inte så aktuellt att ha 1TB HDD som lagring och sedan köpa även 1TB till för sköna tusenlappar som bara står och tar backup IFALL det krashar. Det är väll ändå slöseri med hdd utrymme?
Med raid 5 är han ju iaf delvis säkrad, sålänge han inte glömmer dra ur sladden vid åska, eller slår av brandväggar osv.

Hoppas ni/du försår vad jag vill framföra

EDIT PS jag har kört raid0 tidigare och nu kör jag JBOD och jag har då aldrig haft ngra problem har ALDRIG förlorat ngn data, så j*kla känsligt är inte grejerna!? DS

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 374
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL