February 1, 2004
Har gjort en major uppgradering med moderkort, grafikkort, hdd som e SATA för första gången och det funkar inte jättebra, mjukvarumässigt. Windows-skräpet vill inte installera. Jag har tagit ut moderkortets sata-drivrutiner på diskett och kört dem i början av installationen vilket verkar funka bra. WinXP-installationsprogget gör vad det ska i början, kopierar över filer och omstartar datorn. Men precis när det ska börja ladda den grafiska win-installationen så står det
"Ett diskläsfel uppstod, Tryck Ctrl+alt+del för att starta om."
la upp en partition, formaterade den i partition magic och kopierade in lite filer på den vilket funkade. Inga fel med t.ex. chkdsk. Varför gör den såhär mot mig? Det sitter en jumper på baksidan som låser den till sata 1, har testat med den på och av. Frustration!
Asus A8N-21sli deluxe, seagate 7200.10, win xp sp2
Testade med den gamla ata-hddn utan att ominstallera win (då jag bytt moderkort) och den startar windows dock låser det sig sedan. Så datorn verkar ju klara att boota iaf...
May 11, 2007
Hm hade ett liknande problem på min brors dator för någon vecka sedan då han ville byta från vista till xp. Det gick bra ända fram till första omstarten, när texten "tryck på valfri tangent om du vill starta med cd skivan" dök upp och man väntade på att installationen skulle dra igång igen, så kom meddelandet "operativsystemet kunde inte startas" upp.
Gjorde om samma sak ett flertal gånger, dock utan att formatera, då disken redan var formaterad, men det hände samma sak. Då fick jag en snilleblixt, det var en dosa ikopplad i en av usb portarna, så jag provade att dra ur den, samt att formatera igen, och då fungerade det. Vet inte om det var dosan eller att jag formaterade igen som fixade allt men.
Aja, hoppas det kan vara till någon hjälp.
June 11, 2001
Ett vanligt fel är att bootsekvensen skrvs till fel enhet, tex så kan det skrivas till en USB-disk dom du har USB, CD, HDD i bootordningen i bios (beror även på bios). Men resultatet är ofta att USB-enheten ses som första hårddisk.
Koppla därför ur alla extera enheter och kör installationen så att systemet bara har din hårddisk att skriva bootsektorn till.
Resultatet blir alltså att din hårddisk sedan står som bootenhet, men att ditt os såg USB-disken som dinn boothårddisk.
1 Guest(s)