January 3, 2010
Hej!
Är ny här så jag hoppas att jag har lagt tråden i rätt forum.
Nu är det så här att jag har köpt en SATA hårddisk (Seagate Barracuda 7200.11) på 1.5 TB och har sedan tidigare ett Asus K8V SE Deluxe som moderkort.
Nu är problemet att jag kan inte hitta den i SATA-uttagen men hittar den i BIOS via RAID men vill inte ha den där pga att jag enbart har en SATA hårddisk. Har två hårdiskar sedan tidigare och båda är IDE.
SATA hårdisken är kollad i två andra datorer och de hittade den utan några problem.
Sedan har jag ett problem till... Jag kommer inte in i diskhanteraren. Utan när jag försöker klicka in så kommer medelandet: "Hanteraren av logiska diskar (LDM, Logical Disk Manager) är inte registrerad. Hanteraren är logiska diskar stöder Windows 2000 eller högre. Kontrollera vilken versionsnummer operativsystemet på datorn.
Diskhanteraren har fungerat tidigare och jag har den senaste versionen av BIOS, den är dock inte helt ny..
Just nu har jag Windows XP pro SP3.
Jag har sökt över allt (tycker jag) men utan lyckat resultat. Kan någon hjälpa mig med problemet??
January 3, 2010
January 3, 2010
Glömde skriva att det står att de är på i BIOS men de hittar inte. Men är osäker på hur man sätter på dem..
Det står [Enabled] i OnChip SATA Boot ROM, det är det ända som jag kan hitta som har med SATA att göra. Men är det där som man sätter på och stänger av portarna till SATA-uttagen?
January 3, 2010
March 14, 2001
Har för mig att jag haft något problem med den för länge sen. Kan hända att det löstes med system file checker.
http://support.microsoft.com/?.....&y=10
Hittar den en skadad fil så kopieras den från cachen eller från xp-skivan. Så stoppa i din xp-skiva och klicka sen på start - kör - skriv Sfc /Scannow så startas sökningen. Starta om dator och se om det blivit bättre.
Eller så prova sök efter DMREG.INF på xp-skivan, hittar du den så kör den installationen.
January 3, 2010
January 3, 2010
January 3, 2010
Provade att gå in på diskhantering och då stod det denna gången: "Det gick inte att ansluta till fjärrdatorn efterson fjärrtjänsten för diskhantering inte har angetts som ett undantag i windows-brandväggen. Lägg till fjärrtjänsten för diskhantering (dmremote.exe) till brandväggens lista över undantag och försök igen".
January 3, 2010
January 3, 2010
January 3, 2010
January 3, 2010
Som sagt så var eller rättare sagt ÄR hårddisken kvar. Prövade att sätta in den i PRI RAID uttagen och sedan gick jag in i BIOS där jag hittade den på Boot bland hårddiskarna men inte i Main där den bör ligga. Sedan gick jag in och tittade bland diskhanteringen (som nu fungerar) men hittade inte den där heller och inte heller i utforskaren. vad ska jag ta mig till? Hjälper det med jumper (för den är inte inkopplad för tillfället i hårddisken) för att kunna begränsa läshastigheten på hårddisken?
January 3, 2010
August 7, 2003
Du ser den i bios men inte i diskhanteraren, är det korrekt uppfattat?
( Om (när) den sen syns i diskhanteraren så kan du behöva intiera den och formattera den )
Syns den i Enhetshanteraren (device manager) eller finns det några gula frågetecken där?
Om det finns gula frågetecken kan du behöva drivrutiner, inte för disken, men väl för onboard sata/raid-chippet.
Sen skulle man kunna kringå oset helt och hållet och boota på nåt annat, typ en Knoppix-skiva för att se om den syns där, men det är överkurs.
January 3, 2010
Jag ser den (om man sätter i den via RAID-uttaget) på BIOS i Boot men inte i Main där den bör ligga. Hårddisken är formatterad (med hjälp via en annan dator) Vi hittar inte den i Enhetshanteraren heller. Det finns ett gult ! på VIA Serial ATA RAID Controller i Enhetshanteraren.
Har prövat att uppdatera den men får medelande på att den bästa drivrutinen är installerad. Har även pröva att installera en ny manuell som jag har hittat på nätet, men det gjorde ingen skillnad.
Knoppix skiva har jag aldrig hört talas om, vet inte vad det är. Ni får gärna beskriva vad det är och hur jag ska bära mig åt.
🙂
2 Guest(s)