January 5, 2007
Har kört min WD Caviar 200GB SATA-150 disk med ett Controllerkort utan problem länge nu och det finns ett uttag till på den för en till Sata.
När jag nu kopplar in min nya SATA disk i den lediga uttaget så hittar den inte disken. Den nya disken är en Seagate Barracuda 500GB SATA2.
kan det vara så att controller kortet inte hittar den nya disken pga att den är för ny??
Ska inte nya diskar vara "bakåt kompatibla"?
Controller kortet är ett ALi M2581 om det nu är till nån hjälp.
June 11, 2001
Vart någonstans hittas inte disken är det i kontrollerkortets biosinställning eller är det i windows. Kan finnas flera inställningar på flera platser där du behöver kolla om disken skall identifiers, om den är partionerad, om den är formaterad etc. Det kan vara så enkelt att kontrollerkortet har satt andra enheter till none på tomma platser för att starta snabbare.
January 5, 2007
Kör jag disken ensam så hitats den och jag har formaterat å gjort klart den så nu hittas den av windows(använder den nu).
kan det vara så att man måste köra två identiska diskar på kanalerna på kontroller kortet för att det ska funka??
det är redan i bios när den söker efter diskar på kontrollerkortet som den inte hittar den ena disken.
Är det nån speciell inställning man ska ha för att kunna köra två olika sata diskar på det, kan det vara så??
2 Guest(s)