September 5, 2001
Sitter och funderar på att köpa en ny hårddisk då min IBM börjar väsnas mer och mer, och när man ändå slår på stort och uppgraderar har jag funderat på att skaffa mig en sata disk. Har fattat det som att dom är snabbare och så men jag hade tänkt att ha den som systemdisk o köra alla spel etc från.
Frågan är hur fasen installerar man en sån disk? IDE är ju bara att bygla master å sätta den på rätt ide kanal, hur gör man med sata? har dom också master slave? speciella kontakter för SLAVE/MASTER?
sen till sist, Maxtor är det som gäller även här eller? 🙂
September 5, 2001
Dinos wrote: Diskett är inget du behöver oroa dig för Edhunter, då 865-chipet har s.k 'nativ'-stöd för SATA-diskar.
okej, det låter bra, vad betyder det :)?
är helt novis på det här med SATA, men jag har gjort en ghost skiva på min sista ominstallation, fast det va ju på en vanlig IDE disk, hur går det om jag vill använda den men måste installera sata grejer vid installationen av Windows? skiter det sig helt med att använda min gammla ghost skiva då, den är inget måste men hade varit smidigt att kunna använda den 🙂
September 1, 2002
Native = identifierar SATA-diskar som vilken IDE-hårddisk som helst. Typ.
I värsta fall är ditt moderkort någon slags budget-bräda, och då kanske de använder en extern SATA-kontroller, då måste du ha diskett med drivrutiner.
Men om det är en Intel Orginalbräda är det tvärlugnt.
Vet inte hur det blir med Ghost, ingenting jag någonsin använt.
Men du behöver inte installera några "SATA-grejer" vid installation.
Det är bara på tidiga brädor med SATA som man var tungen att köra från diskett vid installation. Du behöver ej det.
(EDIT) Är väl bara vid RAID du måste installera någonting.
2 Guest(s)