May 6, 2002
Jag tänkte byta ut några äldre PATA-diskar i filservern till SATA. Moderkortets SATA-anslutningar är upptagna så jag behöver ett nytt kontrollerkort.
Frågan är, skall jag satsa på SATAII/300 utan RAID eller vanlig SATA med RAID?
Personligen tror jag att RAID0 ger större prestandaökning än SATA II på en filserver, vad tror ni?
Kortet måste vara PCI, har inga PCI Express-slottar.
Har Linux på maskinen.
Edit: Hittade ett "billigt" kort med stöd för både SATA II och RAID 🙂
http://www.misco.se/product/pr.....ing=1420SA
Då skall man bara få det att fungera i Linux 😛
Edit igen: Det kortet verkar skit, frågan kvarstår.
March 10, 2003
Vad är det du kör på servern som kräver prestandan av ett Raid 0 system ?
Raid 1, 5 & 1+0 kan jag förstå när det gäller lagring med säkerhet dock.
Skall du ha hårdvaruraid 5 kostar det dock. Kör du linux har du möjlighet att köra mjukvaruraid på ett vanligt S-ata kort.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2003
Skall du köra RAID 0 borde detta fungera.
http://www.dustinhome.se:80/da.....5010085190
Mjukvaruraid i linux kräver inte ett raidkort. Allt sköts av Linux och man
kan således även köra raid på ide0 & ide1 även om det inte är rekommenderat
att köra mer än i HD / Kanal (man brukar som bekant köra 2st/kanal på gamla p-ATA )
Brukar rekommendera Promise kort då dom brukar fungera fint utan strul på de flesta platformar.
Highpoint brukar vara bra det med. Personligen kör jag dock mycket Promise.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
May 6, 2002
Ctrl wrote: Skall du köra RAID 0 borde detta fungera.
http://www.dustinhome.se:80/da.....5010085190Mjukvaruraid i linux kräver inte ett raidkort. Allt sköts av Linux och man
kan således även köra raid på ide0 & ide1 även om det inte är rekommenderat
att köra mer än i HD / Kanal (man brukar som bekant köra 2st/kanal på gamla p-ATA )Brukar rekommendera Promise kort då dom brukar fungera fint utan strul på de flesta platformar.
Highpoint brukar vara bra det med. Personligen kör jag dock mycket Promise.
Promise FastTrak TX2300/TX2200 (2-port) and TX4300/TX4200 (4-port) RAID SATA-II PCI cards — fakeraid.
1450.- är ett äkta rån, det har iof 32MB RAM men fortfarande mjukvaruraid. Då lägger jag hellre en tusenlapp till och får "äkta vara".
Fast mer troligt är nog att jag skippar RAID-kort och kör det i Linux ist.
May 6, 2002
Ctrl wrote: Mjo.. vet att det är en variant av mjukvaruraid. Men den är iaf inte avhängd på operativsystemet
därav kallar jag inte en sådan lösning mjukvaruraid.
Okej, men fakeraid då.
Most ATA RAID host adapters (except 3Ware Escalade, Adaptec 24x0, Areca, HP/Compaq, IBM ServeRAID, Intel SRC*/ICP Vortex, LSI Logic MegaRAID 150-4/150-6, and Tekram) turn out, upon examination, to not be real hardware RAID, but rather software/BIOS-dependent fakeraidl
Fakeraid is difficult to support in Linux — absent either reverse-engineering, special proprietary drivers, or (rare) manufacturer cooperation. (HighPoint, LSI Logic, Nvidia, Promise, and VIA provide proprietary drivers to support their respective fakeraids. I personally would steer clear.)
You're advised to blow away fakeraid volumes, use SATA drives as straight block devices, and enable Linux software RAID instead, during Linux installation.
2 Guest(s)