February 14, 2006
Jag vet inte hur uppdaterad du är angående hårddiskmarkanden Optimuz men visst fan finns det hårddiskar som "stödjer" sata2. http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10096
Faktum är att det är väldigt få nya hårdiskar som inte "stödjer" sata2. Och ska man skaffa nytt moderkort i dagarna så är sata2-stöd ett måste enligt mig. Det ger (tro det eller ej) en märkbar "prestandaökning". Det kan du tacka NCQ som alla nya sata2-diskar stödjer. http://www.en.wikipedia.org/wi.....d_queueing
Inte sagt att det inte finns sata1-diskar som stödjer NCQ.. men det är väldigt få som gör det.
January 6, 2003
För at vara en besserwisser så finns igentligen ingenting som officielt som heter SATA2 iallafall när det handlar om kompabilitet för hårddiskar. Den korekta termen är SATA300. SATA2 är bara nått som moderkortstillverkarna har hittat på. Visserligen så är det på de flesta ställena så att SATA300 är synonymt med SATA2 men bara för att de står SATA2 betyder det inte att det är SATA300 då vissa moderkortstillverkare säger att det är SATA2 på dem när det igentligen enbart är SATA150 dock blir det mer och mer ovanligt och finns i dagsläget endast på rena budget tillverkare som inte är specielt kända och i Sverige går de knappt att få tag på dock.
Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71
February 14, 2006
Skulle inte NCQ ge någon prestandavinst? Det räcker att du förstår tekniken bakom för att inse att det ger faktisk prestandavinst..
Just nu orkar jag inte leta upp några recensioner mellan diskar med och utan NCQ men jag vet att det är i sk. multitasking som NCQ nyttjas bäst.
EDIT: För att förtydliga: i praktiken så är sk. "sata2"-diskar enbart snabbare än "sata1" som system/spel/program/swap-disk. För lagring av media så som filmer och musik kommer man knappast märka någon skillnad.
February 14, 2006
Det är mycket möjligt att han menade så.. Men faktum kvarstår att i princip inga sata1-diskar eller sata1-moderkort stödjer NCQ. När det kommer till överföringshastigheter så är sata2-diskar enbart snabbare när datorn läser från diskens cacheminne.
Tycker inte man behöver diskutera saken vidare. Trådskaparen har nog fattat "grejen" nu.
2 Guest(s)