SATA2-disk som uppför sig mycket underligt.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SATA2-disk som uppför sig mycket underligt.
kfo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 388
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 22, 2007 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej hej!

Har en Samsung 250gb SATA2 disk i min burk, har 2 st SATA-controllers på mobot. Det som har hänt på sistone är att Windows inte vill stänga av sig helt, utan står bara och väntar på "Sparar personliga inställningar". Jar hag varit nött till att stänga av den manuellt.

Nu med helt slumpade mellanrum så kommer BOOT DISK FAILURE upp, ibland även fast den hittar disken och ibland hittar den inte ens disken utan bara hoppar direkt dit vid uppstart.

Det jag gjort är att öppna burken, trycka till lite kablar och sånt som bara är på ren chansning.

Nu till frågan, vad kan vara fel? Har kört en test med HDTune på disken och inget verkar fel, finns det mer tester jag kan göra? Uppdatera SATA-drivers isåfall hur och vart?

Har rätt gammalt mobo. Ett Abit An7 (nf2), men ändå.

Tack på förhand!

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1153029
August 23, 2007 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte om det finns på just din Samsung, men eftersom du skrev Sata2 så bör det finnas en liten jumper/plastbit bak på, som sätter din hdd till Sata1, eller vanlig sata, testa och se om detta gör den mer stabil 😛

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1153031
August 23, 2007 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det bara den disken du har i systemet?
Om du har flera fysiska diskar är det samma disk som operativsystemet ligger på?

Problemet med uppstarten kan vara en följd av felskrivningar till disken vid avslutningen

Tryck in F8 och starta windows i felsäkert läge.
Välj Tillbehör -> Kommandotolken och skriv in följande så tvingar du windows att testa disken vid nästa uppstart.
C:>Chkdsk C: /F /R /X /B
Svara ja på dom eventuella frågor som kommer upp.
Stäng av windows och vänta någon minut och starta sedan datorn igen (detta tvingar moderkortet att göra en ren start.)

Berätta mer om vilka saker som sitter i din dator och vad dina SATA-kontroller heter så är det lättare att hitta felet åt dig.

kfo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 388
1153044
August 23, 2007 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej och tack för svaren!

Skall pröva det. Men som sagt, min SAMSUNG-disk är den enda disken jag har i datorn för tillfället.

Vad jag kan se via enhetshanteraren bör kontrollern heta "Silicon Image Sil 3112 SATARaid Controller". Bör vara den va?

(Problemet är egentligen när jag stänger av den)

En annan sak jag kom på nu. Har diverse spel installerat, där ibland FIFA 2007. När jag startar FIFA2007 knastrar disken på mer än vid vanliga laddningar eller vi andra spel. Hur kan det komma sig? Det hörs verkligen när den laddar, låter inte direkt "trasigt" som äldre diskar gör. Utan bara att den går upp någon decibel.

Alla tips är välkomna!

Kan det ha med min BIOS att göra?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 369
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL