February 3, 2004
Hej hej!
Har en Samsung 250gb SATA2 disk i min burk, har 2 st SATA-controllers på mobot. Det som har hänt på sistone är att Windows inte vill stänga av sig helt, utan står bara och väntar på "Sparar personliga inställningar". Jar hag varit nött till att stänga av den manuellt.
Nu med helt slumpade mellanrum så kommer BOOT DISK FAILURE upp, ibland även fast den hittar disken och ibland hittar den inte ens disken utan bara hoppar direkt dit vid uppstart.
Det jag gjort är att öppna burken, trycka till lite kablar och sånt som bara är på ren chansning.
Nu till frågan, vad kan vara fel? Har kört en test med HDTune på disken och inget verkar fel, finns det mer tester jag kan göra? Uppdatera SATA-drivers isåfall hur och vart?
Har rätt gammalt mobo. Ett Abit An7 (nf2), men ändå.
Tack på förhand!
June 11, 2001
Är det bara den disken du har i systemet?
Om du har flera fysiska diskar är det samma disk som operativsystemet ligger på?
Problemet med uppstarten kan vara en följd av felskrivningar till disken vid avslutningen
Tryck in F8 och starta windows i felsäkert läge.
Välj Tillbehör -> Kommandotolken och skriv in följande så tvingar du windows att testa disken vid nästa uppstart.
C:>Chkdsk C: /F /R /X /B
Svara ja på dom eventuella frågor som kommer upp.
Stäng av windows och vänta någon minut och starta sedan datorn igen (detta tvingar moderkortet att göra en ren start.)
Berätta mer om vilka saker som sitter i din dator och vad dina SATA-kontroller heter så är det lättare att hitta felet åt dig.
February 3, 2004
Hej och tack för svaren!
Skall pröva det. Men som sagt, min SAMSUNG-disk är den enda disken jag har i datorn för tillfället.
Vad jag kan se via enhetshanteraren bör kontrollern heta "Silicon Image Sil 3112 SATARaid Controller". Bör vara den va?
(Problemet är egentligen när jag stänger av den)
En annan sak jag kom på nu. Har diverse spel installerat, där ibland FIFA 2007. När jag startar FIFA2007 knastrar disken på mer än vid vanliga laddningar eller vi andra spel. Hur kan det komma sig? Det hörs verkligen när den laddar, låter inte direkt "trasigt" som äldre diskar gör. Utan bara att den går upp någon decibel.
Alla tips är välkomna!
Kan det ha med min BIOS att göra?
2 Guest(s)