May 23, 2005
Hej.
Har såååå tröttnad på min hdd i sign, slö, varm, låter illa osv. Den slöar ner hela burken. Dessutom är den i princip full på de två partitioner jag har så den knackar galet.
Framförallt vill jag ha en SNABB disk. Vet inte om raptor 36/7? gb som systemdisk är ett alternativ, eller om man ska köpa en ny t.ex ~300gb och rensa upp min nuvarande. Vore ju skönt att slippa ominstallera. Tror ni min disk blir piggare om man ger den 40% ledigt utrymme istället för 15%?
En extern hdd kanske vore något?
Jag har bara sata1 i dagsläget, men givetvis köper jag sata2 direkt
September 26, 2005
raptor är väll bara värd pengarna om du skall köra den som startdisk, med operativsystemet på och windowsprogram, spel o sånt nyttjar ju växlingsfilen så blir ju massa swappande iaf... men annars tror jag bäst mellanläge är en sata(2) disk runt 250-320 GB med 16 Mb Cache.
March 11, 2003
Fulla diskar presterar för det mesta dåligt, och är oftast besvärliga att defragmentera. Kör ett bra defrag-program, och rensa bort lite jox.
Oavsett vilken disk du köper, så kommer du troligtvis inte märka någon enorm skillnad. Den upplevda skillnaden mellan en vanlig IDE ATA100 med 2Mb cache och en SATA2-disk med 16Mb är kanske inte försumbar, men oftast inte värd några större summor. SATA2 kommer knappt till sin rätt med vanliga 7200-varvare, och är i min mening ganska överskattade.
1 Guest(s)