August 23, 2003
Jag har funderat på att raida min Seagate 320 GB, 16MB cache med en identisk hårddisk sedan några månader tillbaks. Mitt moderkort som är ett A8R32-MVP Deluxe har ULi M1575 South Bridge och Silicon Image 3132 SATA controller. Vilken ska jag använda för att köra raid0? tacksam för svar.
August 7, 2003
Du kan nog använda vilken av dem du vill, personligen skulle jag nog använda silicon controllern av anledningar som att den är mer vanlig. Om det skulle skita sig kanske en kompis har den eller så kan man köpa den löst på ett extrakort och plugga i en annan dator.
Seagate 7200.10 har haft vissa firmwarestrul (man får "hackiga" kurvor i benchmarksprogram) visserligen mest i raid-5 men det kan vara av intresse uppgradera (lite beroende på hur gammal disken är du har).
Som du ser av min .sign så tror jag inte speciellt mycket på raid-0. Man får (om man inte kopiera bara stora filer) bättre prestanda lämna diskarna som singel-diskar (i spel ex vis) och bättre prestanda ex. vis om man kopierar från en disk till en annan jämfört med att kopiera från raid-0 till samma raid-0 osv... http://www.overclockers.com/ar.....ndex02.asp
men men det är min tro och andra har andra trosuppfattningar så kör du...
2 Guest(s)