November 21, 2001
Tänkte jag skulle vilja kuna sätta igång datorn antingen med en ´koddosa nånstans på chassit eller med en sån nyckelring som man kan skriva koder på så skickar den ut dtmf toner eller nått sånt..är det möjligt?
läste att nån på dreamhack kunde sätta igång sin dator genom att ringa till den eller nått sånt..
July 11, 2001
February 13, 2001
Det skulle ju vara ganska coolt... De finns system som man har till bilen typ som ett styr system.... Kolla med MDS eller nån bilradio firma MEN då måste man ha ett nr till den å det kan kosta lite.... Men man ska kunna programera om den men hur är frågan.... och de systemet kan kosta nåra 1000 🙁
Man hade jag vart dej hade jag köpt ett vanligt system som sitter i dagens bil nycklar fast en lös sådan. Sen in med styr boxen i burken å 12 volt. Sen kan du koppla den till en front lucka som öppnar så du får tillgång till cdromerna eller nå sånt eller att datorn startar när du aktiverar kontrollen (Fantisera).... mjo nu vet du lite mer.... Har funderat på samma sak men har inte orkat.... Men de skulle va bra coolt 😀
May 9, 2001
On 2001-12-23 15:01, semit wrote:
Tänkte jag skulle vilja kuna sätta igång datorn antingen med en ´koddosa nånstans på chassit eller med en sån nyckelring som man kan skriva koder på så skickar den ut dtmf toner eller nått sånt..är det möjligt?
läste att nån på dreamhack kunde sätta igång sin dator genom att ringa till den eller nått sånt..
Ja, man kan sätta på datorn från en annan dator. Vissa interna modem och nätverkskort har en speciell kabel som går från modemet eller nätverkskortet till moderkortet och via ett speciellt kommando så sätter datorn igång. Mitt nätverkskort och moderkort stödjer detta. Det brukar kallas Wake On LAN eller Wake On Modem. Även fast min dator är avstängd så lyser dioderna på mitt nätverkskort.
June 21, 2001
Hej!
Jag har lås på min dator eftersom den aldrig får vara ifred när den vill koppla av. Jag köpte från dustin.se en finger scanner som gör att varje gång du startatrr o ska in i OS så trycker du in tummen o den scannar in.
Det va inte så dyr sak, kostade ca 2000kr har jag för mig.
Mvh//Noby
January 5, 2002
2000 spänn för en fingeravtrycksavläsare... till datorn? Är du tokig? Eller bara oförskämt rik?
Köp en personsökare och ett relä bara... skruva isär sökaren, koppla in styrspänningen på reläet på kablarna som går till t.ex högtalaren eller vibratorgrejjen och nätagget till reläet. Ring till personsökaren, klick, datorn slår på.
September 5, 2001
Här kommer ett tokigt förslag )
Ta en gammal Mobil(5110 eller någon rutten ericsson)sp köper du en antenn som blinkar.men istället för att den blinkar så kopplar du om den till din "pow-on" på moderkortet. så skaffar du ett startpaket till mobilen. det hela kommer kosta dig en ca:700. beror juh på vilken mobil du väljer. magnetiska fält och radiovågor vet jag inget om 🙁
November 23, 2001
Hmm....kom på en annan sak.
Biltema och sånna ställen säljer skitbilliga bil-larm med fjärr.. Bil=12volt Dator=12volt
Det skulle nog funka, nån som har lust att testa??
Skulle inte helt lösa säkerhetsproblemet, men de e väl en "låst" dator man vill ha, inte en inbrottssäker..
Low-tech förslaget då pwrknappen bakom en lucka, kedja och hänglås....det skulle helt klart funka. 😛
February 28, 2002
Hej
kolla på dessa,mycket tuffare och smartare
tycker jag,inte så farligt dyra iheller
590:- + moms på dustin
http://www.gemplus.com/product...../gempc410/
Jag har också MSI mobo med smartkey,men detta är väl ett bra alternativ om man är på många lan och vill ha datorn ifred.
Mvh Nillan 😀
[ Detta Inlägg ändrades av: Nillan den 2002-06-18 07:43 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Nillan den 2002-06-18 07:45 ]
January 13, 2001
Kolla in dom här som finns på Elfa då!
Sändare 78-299-22
Mottagare 78-299-06
Jag använder det till bägge mina burkar eftersom jag inte är hemma i veckorna så är det ju onödigt att ha dom på det räcker med servrarna. Det är smidigt eftersom sändaren kan kontrollera två olika mottagare och räckvidden är ganska lång. Så när jag kommer i på gården och ska parkera bilen, så är det bara att starta burkarna och då är det klart att logga in när jag kommer innanför dörren.
March 4, 2002
hmmm...tanken slog mig att man kan ta ett gammalt avdankat betal/biblan/ica-kort o klippa hål i... sen bygger man i en 5.25"plats en läsare med massa microbrytare (såklart fler än hålen så att man inte kan lura den) o kopplar runt lite...
Ska nog slakta ett gammalt cdrom och utvärdera...
1 Guest(s)