December 27, 2003
nu börjar jag bli lite frustrerad. jag köpte ett SB Audigy SE (SB0570) förra veckan, men ingen drivrutin jag provat (alltså: Alla som finns) funkar. har precis installerat en drivrutine från SB Live! 5.1/Audigy CD, men inte den funkade heller (jag fick ingen CD med när jag köpte från Webhallen)
När jag installerar från .exe filen får jag fellmeddelandet att drivrutinen inte hittar någon hårdvara, detta ska vara vanligt med Bulk/OEM kort, då går man till enhetshanteraren och installerar via "updatera drivrutin)
men när jag installerat via enhetshanteraren får jag:
"Den här enheten kan inte starta (Felkod 10)"
Ja, jag har tagit bort drivrutiner, och avaktiverat onboard ljudet (som funkar när man aktiverar det igen)
Någon som vet något om detta?
EDIT: Lite bilder på hur det ser ut:
http://i4.photobucket.com/albu.....igydrv.jpg
September 12, 2001
Jag har ingen lösning på detta men undrar om det är likadant ifall du testar att slänga in KX ?
Testa vet ja...
May 14, 2003
Har du fått bort dom "gammla" drivrutinerna från onbord ljudkortet? Kanske ligger kvar och spökar?
Testa att ta bort onbordljudkortet i bios, ta bort Creativkortet och få bort alla drivrutiner från dessa.
Sätt sedan in creativkortet och testa?
Testa även att ta bort nätverkskortet kan krocka med ljudkortet. Installera nätverksskortet efter att ljudkortet fungerar. Tänk bara på att ta backup på dina filer innan du testar.
"Ingen bug med ditt moderkort+Creativkortet ?" biosupgradering?
November 19, 2005
Jag har haft samma problem som du med mitt Creative SoundBlaster Audigy 2-kort.
Till slut så testade jag "självdrivrutinsinstallationen" via Active-X på Creative's hemsida (IE). Den kände genast av vad jag hade för kort, utan att ha installerat något innan, och installarade då senaste respektive drivare. (Ingen nerladdningsbar drivare hade fungerat innan).
December 27, 2003
energie wrote: Jag har haft samma problem som du med mitt Creative SoundBlaster Audigy 2-kort.
Till slut så testade jag "självdrivrutinsinstallationen" via Active-X på Creative's hemsida (IE). Den kände genast av vad jag hade för kort, utan att ha installerat något innan, och installarade då senaste respektive drivare. (Ingen nerladdningsbar drivare hade fungerat innan).
funkar inte, eftersom Creative inte stöder sina egna kort, bara för att det är OEM/Bulk. så fort det inte handlar om Creative's retail produkter går all support och mjukvarustöd till tredje-parts företagen som använder kortet (Dell, HP, Acer)
ska försöka med n0pax tips. tack
March 10, 2003
Var kommer kortet ifrån ? Bulk/oem brukar det följa med en drivrutins skiva med (iaf dom jag köpt).
Om det är ett kort som kommer ifrån någon begagnad märkesdator så är det stor risk att det inte ens är ett Creative kort.
Polarens HP har ett Audigy 2 ZS, men det är ett HP kort. Dvs Creatives drivrutiner fungerar inte
pga att det har en annan firmware (Läs: special) än Creatives motsvarighet.
Sedan finns det inga drivrutiner på HPs sida för det heller. Så varje gång det kråglar måste han
köra en system restore för att kunna få ljudet fungera.
Har du testat att flasha ifrån USBminne eller CDrom ? CD fungerar fint om du inte behöver spara den
firmware/bios som finns sedan innan.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 19, 2005
Ctrl wrote: Var kommer kortet ifrån ? Bulk/oem brukar det följa med en drivrutins skiva med (iaf dom jag köpt).
Om det är ett kort som kommer ifrån någon begagnad märkesdator så är det stor risk att det inte ens är ett Creative kort.Polarens HP har ett Audigy 2 ZS, men det är ett HP kort. Dvs Creatives drivrutiner fungerar inte
pga att det har en annan firmware (Läs: special) än Creatives motsvarighet.
Sedan finns det inga drivrutiner på HPs sida för det heller. Så varje gång det kråglar måste han
köra en system restore för att kunna få ljudet fungera.Har du testat att flasha ifrån USBminne eller CDrom ? CD fungerar fint om du inte behöver spara den
firmware/bios som finns sedan innan.
Offtopic, men din polare skulle ju kunna spara drivrutinrerna från restoren och bränna över på en CD-skiva så slipper han köra en restore senare varenda gång 🙂
March 10, 2003
Går inte.. redan kollat om det gick. Allt ligger krypterat på något sätt. Dessutom är allt förinstallerat
och således kan det vara svårt att hitta alla komponenter till drivrutinerna.
Går inte välja något när man kör restore, bara typ ja eller nej.
Sedan raderas hela systemet.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 27, 2003
varje tillverkare har ett eget modellnummer på sina kort
SB0xxx
mitt kort är SB0570, men jag hittar ingen information om vilken typ av dator den kom ifrån, och jag tycker också att jag borde fått en CD med drivrutiner från Webhallen. Jag har provat drivrutiner från bla HP och Compaq
October 23, 2004
Hade ett liknande problem med mitt Audigy 2. Höll på i typ 1 vecka innan jag fick igång det. Det löste sig när jag installerade om Windows. Jag tror att problemet var att Windows inte ville ta till sig drivrutinerna. Så det kan vara värt ett försök kanske 🙂
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
1 Guest(s)