May 29, 2001
Jappz, scsi kräver ett kontrollerkort.
Fördelar: du har ett kontrollerkort som sköter överföringen av data, ide belastar din cpu mycket mer, vet att Ultra160 scsi använder sig av crc som garanterar integriteten på datan som flyttas på scsi bussen, det har inte ide (vad jag vet). scsi diskar är mycket snabbare vanligast är 10 000 rpm men det finns även 15 000 rpm diskar, har inte hört talas om en 10k rpm ide disk. Du kan haka på 7 enheter på en 8 bitars buss (narrow) och 15 på en 16 bitars (wide), ide klarar bara av 2 enheter per kanal. Stödjer "hotswapping" dvs du kan byta en disk utan att stänga ner systemet. Mycket mera avancerade funktioner när du kör scsi raid (alltså med en scsi raid kontroller).
Nackdelar: dyrare än ide, snabbare diskar som låter mer och generera mer värme än ide diskar (det kan jag leva med). Ett separat kontroller kort som tar upp en pci/isa plats (finns en hel del moderkort med onboard scsi)
Tillverkarna har rört ihop begreppen så att det kan vara en jungle för att veta vilken standar man har eller ska använda sig av.
Men som sagt den största nackdelen är priset.
Kör själv med en två kanals scsi raid kontroller med 128MB i read/write cache som jag har hakat på 3 st 10k rpm diskar som jag kör i raid 5...och jag kan säga att det är inte helt fel pajjar en disk så har jag fortfarande all data kvar...behöver inte en stänga ner burken.
1 Guest(s)