SCSI strul|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SCSI strul
gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 30, 2005 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ett Adaptec 29160LP och några Seagate diskar. Har ändrat alla inställningar till default i kortet. Jag vill kunna boota från en av scsi diskarna men det vill sig inte. Enligt vad jag läst måste disken då ha ID 0,1 eller 2, men det lyckas jag inte ställa in. När kortet har ID 7 så hittar det ingen disk. Ställer jag kortet på ID 0 och jag stoppar i en disk får den ID 11. Vad gör jag för fel?

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
914496
July 1, 2005 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen alls som kan något om SCSI?

Unit01
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
914580
July 1, 2005 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan inget om SCSI. Men jag tror det blir lättare om du kollar upp några nybörjar guider om SCSI än bara frågar om det nödvändiga för att få igång dina diskar. Så kan du något mer ifall det klyddar.

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
914583
July 1, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har min SCSI som jag bootar från på ID5 eller nånting... Fungerar bra... Är du säker på att du ställt in BIOSen rätt så att datorn bootar från SCSI, då ska det fungera, vad du än har för ID... Kanske beror lite på kort också? Är ganska grön vad gäller SCSI jag =/

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
914601
July 1, 2005 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Unit01 wrote: Jag kan inget om SCSI. Men jag tror det blir lättare om du kollar upp några nybörjar guider om SCSI än bara frågar om det nödvändiga för att få igång dina diskar. Så kan du något mer ifall det klyddar.

Du tror inte jag redan sökt och försökt lösa det själv? Har suttit i alldeles för många timmar utan att lösa det själv och därför lägger jag tillslut ut en tråd här i hopp om att någon har någon ide om vad som kan vara fel.

GroundX wrote: Jag har min SCSI som jag bootar från på ID5 eller nånting... Fungerar bra... Är du säker på att du ställt in BIOSen rätt så att datorn bootar från SCSI, då ska det fungera, vad du än har för ID... Kanske beror lite på kort också? Är ganska grön vad gäller SCSI jag =/

Jag läste att man var tvungen att köra med ID 0,1 eller 2 om man ville boota från disken. Ställde in bioset på moderkakan att boota från scsikortet men det funkade inte. Ställde även in kortet att boota från ID 11 vilket verkar vara det enda ID jag får disken att ta.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 259
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL