June 18, 2001
Vilken utav SCSI standarderna menar du?
SCSI
SCSI 2
UltraWide
LVD
SCA
U160
U320
🙂
SCSI diskar isig är inte mycket snabbare än IDE diskarna idag.
Den SCSI standard i dag som är standard är U160, dvs att överföringshastigheten max är 160MB/sec mot UATA133's 133MB/sec. Detta är dock bara teoretiska siffror och en IDE disk klarar idag av att ge runt 45MB/sec. Inte en enda av de U160 diskarna som jag har är i närheten av detta i när vi pratar läshastighet. U320 finns idag, men har inte riktigt slagit igenom ännu.
Fördel med SCSI U160:
Praktiskt taget ingen CPU belastning alls! Logiken sköter sig själv, den får en request, gör den och meddelar tillbaka när den är klar, CPU'n ligger och checkar UATA hela tiden.
Högre RPM (15000 och 10000rpm)än UATA diskar=lägre accesstider
Antal enheter som kan kopplas=15st
En enhet stör inte ut andra enheter på kedjan vilket UATA gör.
Kvalitet på diskarna, idag används istort sett diskarna endast i server miljöer vilket gör att kvaliteten på diskarna är högre.
Längd på kablar
Nackdelar med SCSI U160:
Pris
Ljud
Värme
Väldigt känsligt för kassa kablar
Pris igen
Som privatperson skulle jag aldrig betala dubbelt så mycket för hälften så stora diskar! Men som företag med krav på hög upptid och RAID och HotSpare som säkerhet så är det ett måste!
June 22, 2002
DrMicke wrote: [quote=WzuP]Seagate Cheetah SCSI på 15000rpm har en söktid på ca 3,3 ms
i jämförelse med en 7200rpm IDE som ligger på ca 8,5-9msvem tror du hittar snabbast? :snurr:
Jag antar SCSI... men ingen har sagt att IDE är snabbare!
I praktiken var det väl ungefär det oxygenial sa? =)
Jag har ett gammalt SCSI-kort liggande, NEC/Trantor T130B, så här står det i manualen: "The SCSI interface is also very efficient; your SCSI Host Adapter transfers data at a rate of up to 1 MB per second." Använde det till en 3x CD-ROM.
1 Guest(s)