June 8, 2001
On 2001-08-27 12:32, Noby wrote:
Nej det kan vara mkt ostabilt, men jag chansar att det inte går. Men vafan skaru köra sdram i ett ddr modekort, eru helt knasig eller ?
Det fungerar utmärkt tar mig själv som exempel, när jag köpte mitt moderkort var det mycket större skillnad i pris mellan sdr och ddr så jag köpte pc133 istället. Idag skulle jag naturligtvis köpa ddr eftersom skillnaden i pris är så liten.
Varför skulle det vara ostabilt?
May 24, 2001
Nej, det står ju DDR där, inte "vanligt" SDRAM.
Det kan vara lite förvirrande iofs, eftersom både "vanligt" och DDR är SDRAM, sen kallar man ibland det "vanliga" metoden för SDR (single data rate, mot double data rate).
DIMM heter själva "förpackningen", ungefär som både Athlon och P4 har sockets. DIMM = Dual In-line Memory Module.
Lite olika begrepp:
PC100 & PC133 = SDRAM
PC1600 & PC2100 = DDR SDRAM
DDR = Double Data Rate (överförningsmetod för att skicka 2 bitar varje klockcykel)
SDR = finns egentligen inte, Single Data Rate (vanliga metoden)
SDRAM = Synchroneous Dynamic Random Access Memory (RAM helt enkelt, både vanligt och DDR)
Det heter alltså inte DDRam och SDRam, det är DDR SDRAM och SDRAM.
Och nej, du kan inte stoppa en SDRAM DIMM i en DDR SDRAM DIMM slot, den bara passar inte, och så skulle den inte funka även om du lyckades trycka i den.
Det finns dock moderkort med både PC1600/PC2100 DDR SDRAM och PC100/PC133 SDRAM slots.
1 Guest(s)