October 28, 2004
Har äntligen blivit färdig till att skaffa en ny disk och sitter och pysslar lite med SATA II drivers för OS inst. osv.
Jag funderar lite på hur många partitioner jag skall ha samt storlek på dessa.........
Hur låter följande? 30GB för syst och resten för spel och lagring?
eller skall jag kanske ha 3 partitioner, typ 30 GB för syst. 100 GB för spel och resten för lagring?
Jag tänkte ha denna disk som den enda i datorn och flytta min IDE- disk till ett externt HDD- chassi.
Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830
February 23, 2004
Jag brukar köra en partition för system/spel/program och en för övrig lagring. Kraschar OSet på partition1 så måste man ju installera om alla program och spel ändå, därav är det helt onödigt att ha dem på en annan partition. För om OSet kraschar, så brukar man oftast komma åt systempartitionen från en annan burk och då kan man rädda spel-saves och sånt om man vill, resten finns ju på den andra partitionen så det är bara att ominstallera OSet sen.
Hur mycket utrymme du skall ha i varje partition är upp till dig, beror på hur många program och spel du vill ha inne samtidigt, sen så överdimensionerar man utrymmet lite för framtida ändamål, och resten tar du till den 2a partitionen.
June 11, 2001
Det beror rätt mycket på hur många filer du har på maskinen, antalet filer slöar ner systemet mer än dess storlek.
Huvudregeln är att separera systemet från övriga filer. (sedan har man självkart en ghost-bild av systemet så att det bara tar ca 5 minuter att skriva tillbaka installationen.)
Självklart har du en partition dit du kopplar mappen Mina dokument så att alla dina privata filer är säkrade.
Har du stora mänger av bilder / audio / video så skall dessa lagras på egna partitioner.
Bränner du mycket skivor kan en "grill"-partition vara bra att ha, här sparar du dom filer du vill bränna, detta gör att det går snabbare och belastar systemet mindre. Dessutom så elimineras risken för buffert undderrun.
Att skapa en partition där du lägger swapfilen med en fast storlek är ett bra val då tunga program eller program som egentligen kräver mer ram än du använder går bättre, dessutom så är risken för att systemet fastnar mindre.
En partition dit du kopplar C:Temp, C:Documents and settings
October 28, 2004
😀 det låter superbt men lite över min nivå. Sedan när jag lärt mig mer kan jag kanske anamma dina råd.
Det blev 2 parttioner, en på 50 och en på 250. Det blir kanske en Raptor så småningom som jag kan lägga system och spel på men härnäst på tur står ett par fina överklockningsminnen.
Men det får bli på nästa lön.
Tack alla för råden! 😀
Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830
1 Guest(s)