November 18, 2003
Tänkte köpa mig en till seagate 500gb s-ata disk för att köra i raid med min gamla. Båda kommer vara samma modell så det ska fungera.
Det jag funderar över är dock hur jag ställer in att dom ska funka i raid innan jag installerar mitt os? Samt vilken raid är det som man kör för att få bättre prestanda? 0 eller 5?
Jag har ett asus p5q moderkort.
January 12, 2007
Har du 2 diskar kan du inte köra raid 5 då den raid 5 behöver minst 3 st diskar för att funka.
Om du är ute efter ren prestanda speglar du dem
Då kan du bara utnyttja 1 av diskarna för lagring.. den andra ger prestandan.
Detta är raid 1
Hur du gör detta står i din manual:)
Lycka till
July 15, 2008
Twelve wrote: Har du 2 diskar kan du inte köra raid 5 då den raid 5 behöver minst 3 st diskar för att funka.
Om du är ute efter ren prestanda speglar du dem
Då kan du bara utnyttja 1 av diskarna för lagring.. den andra ger prestandan.
Detta är raid 1
Hur du gör detta står i din manual:)
Lycka till
Va?
Prestanda i Raid 1?
Nää. Säkerhet i Raid 1. Ej prestanda. Mirroring
Prestanda i Raid 0. Striped
December 6, 2006
Twelve var nog lite onykter när han skrev det igår.. RAID1 är som thpagu skriver för säkerhet d.v.s det sparas på två hårddiskar det du gör.
http://lifehacker.com/352472/s.....-with-raid
RAID 0 ger prestanda då du gör om två hårddiskar till en.. om man förklarar de på lekmannasätt 😛
Hur du gör finns överallt på nätet.. bara att googla och skriva ner kortfattat.
BIOS är din vän 🙂
March 14, 2001
Sämre ibland, bättre ibland. Har man dem som lagringsdiskar och flyttar mycket filer och samtidigt har ytterligare en raid-array, eller dylikt, som kan matcha varandra så får man rätt bra hastighet, annars inte.
Kör man operativsystemet på en raid-arrayen och inte har några andra diskar tycker jag det bara är dumt att köra raid-0. Bättre att dela upp systemet på de bägge diskarna, temp, växlingsfil och liknande på den ena och OS på den andra. Man slipper då även problemen som uppstår när man byter moderkort/kontrollerkort.
1 Guest(s)