April 24, 2007
Jag rekommenderade flickvännen att köpa en Seagate Archive. Hon valde 8TB-modellen och kom hem en hårddisk som hon nu inte kan montera i sin Antec Nine Hundred Two V3. Hårddiskens skruvhål sitter på andra ställen än de vanligen gör, på sidorna är de t o m färre än standard.
Hon kunde inte hitta något om detta på varken Webhallens produktsida eller Seagates.
Har vi en ny standard eller wtf?
Ps. Sökfunktionen är trasig, eller returnerar bara sökresultat från 2009 och bakåt.
Räcker det med bilderna eller behöver jag förklara?
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
January 9, 2004
Hej.
Som jag fattar det så använderer du genrellt sätt mittenhålet + fram hålet för att skruva fast diskar? I så fall så är det inte mycket du kan göra. Många nya diskar som är 6TB eller större, har endast hål fram och bak. Anledningen är att för att få plats med alla roterande skivor, så fick man helt enkelt inte plats med ett hål i mitten.
Illa... Jag vet.
April 24, 2007
Hej och tack för ditt svar.
Jag gissar att det är rätt många som använder dessa hål. Du som är lagringsexpert; ingår inte skruvhålens antal och position i ATX-standarden? Det är inte så mycket jag kan göra åt nej, för den ATX-kompatibla datorlådan sväljer ju inte den här hårddisk-konfigurationen.
Håller du med om att tillverkare som frångår standarden, butiker som säljer komponenter utanför standarden, liksom recensenter av dessa komponenter av ostandard bör skylta tydligt med att de inte längre passar i ATX-lådorna?
Har inte hört något från Webhallen ännu. Vi väntar med spänning på deras svar.
January 9, 2004
Faktum är att jag inte sätt så många som har så här så jag vet ej om det är ett utvalt problem. Det är dock inte end el av ATX standarden (du kan ju använda dessa diskar i chassin som bara klarar mini-itx exempelvis). Det är nog mer tillverkarna själva som valt att göra likadant.
1 Guest(s)