September 15, 2002
Hej!
Efter letat bland trådarna så har jag inte fått nog med svar så jag skapar en ny tråd. (risken finns att jag är dålig på att söka 🙂 )
Jag har en amd xp 2100+, abit KW7 moderkort, gf4 mx, 512mb ram, seagate barracuda V 80gb hdd.
Datorn är vääädligt seg, som tex när jag lyssnar på mp3or med winamp och startar tex mozilla så hackar låten/går sakta...
Har provat gjort följande felsökning.
Provat 2st grafikkort
Provat 2st olika hdd's (inte haft i dom samtidigt utan installerat OS på den andra)
Provat med två st olika ram.
Sen slog det mig att det kanske är så att mitt PSU är i dåligt skick så jag tog ut allt så att jag bara hade ström till moderkortet och hdd'n.
Ram och grafikkort får ström från moderkortet.
Datorn är ännu "seg/laggig".
Jag tror att det är nätagget som är dåligt, vad tror ni?
Det går väl inte att prova med att strömmäta kontakterna för det blir ju olika sen när nätagget belastas...
Har ni några andra tips på felsökning?
Har gammal BIOS, men det spelar nog ingen roll i och med att det har fungerat väldigt bra tidigare...
Mitt huvud är då tomt på idéer nu.
Jag är tacksam för svar.
/sn
September 15, 2002
Har som sagt provat med två olika hdd's varav en som jag formaterade på nytt.
Har kört med både Spy Bot search and destroy, Ad-Aware och Norton antivirus 2005.
Jag tror att det är nätagget som verkar vara trasigt för datorn har startat om helt oväntat någon gång förra veckan.
Sen när jag tog bort allt strömkrävande så jag enbart hade en hdd i och endast ett ram då blev det lite bättre men inte bra..
September 15, 2002
simme wrote: Har som sagt provat med två olika hdd's varav en som jag formaterade på nytt.
Har kört med både Spy Bot search and destroy, Ad-Aware och Norton antivirus 2005.Jag tror att det är nätagget som verkar vara trasigt för datorn har startat om helt oväntat någon gång förra veckan.
Sen när jag tog bort allt strömkrävande så jag enbart hade en hdd i och endast ett ram då blev det lite bättre men inte bra..
Nu har jag provat ett annat nätagg (420watt) blev ingen skillnad.....
Säkerligen något med mitt mobo??
September 15, 2002
I felsäkert läge använder jag ca 96mb ram och i vanligt läge använder jag ca 170-190mb.
Fast datorn går ju sakta in felsäkert läge, allt utnyttjas ju inte här kan ju inte lyssna på några låtar eller något.
Och som sagt så har jag provat att göra en fräsch formatering med en ny installation av windows på en av mina diskar och det förekom fortfarande att när jag lyssna tex på musik i windows så gick musiken väldig sakta när jag tex starta mozilla eller startar outlook express eller något dylikt.
Har provat två hårddiskar, två grafikkort, två minnen, två nätagg.
Håller på att bli knäpp.....
April 13, 2004
Vilken hastighet visar/går din processor i?
Kolla i tex Everest HE http://www.lavalys.com 😛 😕
March 6, 2005
Att ditt nätagg skulle skapa kaos i ditt OS skulle vara knappast tänkbart.
1. Har du laddat ner senaste moderkort,grafikkort,ljudkort,nätvärkskorts drivisarna samt flashat Moderkortet till en nyare Bios verision?
2. Har du Defragramenterat hårddisken med Diskdefragmenteraren?
April 13, 2004
simme wrote: Jag ser då ingen lösning i det.
Men jag gör 😎
Gå in i enhetshanteraren och där går du till IDE/atapi kanalerna, där tar du helt sonika bort bägge kanalerna, låter windows starta om två gånger för att hitta dem igen
Det enda du bör se till är att de i bios står i udma läge 😛
Lycka till 😎
September 15, 2002
Japp gjorde det igår har även hittat en bra sak på overclockers.com
http://www.overclockers.com/ar.....icles1161/
Japp jag har flashat bios igår till nyaste.. Ska degframentera diskarna idag fast har gjort det för några veckor sen.
Det där med nätaggsbytet tänkte jag, det kom upp en blåskärm i windows sen verkade det som att datorn inte fick nog med power så jag tänkte att det kan vara därför den är så seg.
2 Guest(s)