seg hårddisk, barracuda|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
seg hårddisk, barracuda
Macxii
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 22, 2007 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan, köpte den här från datorbutiken Seagate Barracuda ST3750640A 7200.10 750GB 7200rpm 16MB UDMA100 IDE

Satte in den som Master och formaterade den men jag tycker den går sjukt segt. Tar 10-14 minuter för att föra över en 3 gb fil från och till den vilket jag tycker är märkligt då min andra 250 tar det mycket kortare tid och att extracta filer på den som jag gör nu tar nästan 10 min för en 1,5 gb fil så jag förstår inte riktigt vad som är felet?

[edit] När jag lyssnar på musik på den så sprakar och brusar musiken då och då medans den inte gör det på den andra eller C: så jag förstår inte riktigt vadsom är felet?
några ideer?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1143955
June 22, 2007 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Det låter onekligen segt. Hämta hem Seatools från Seagate (felkontrollsprogram).
Testa även att köra HD-tach och posta en bild på resultatet här så får vi se hurvida den är seg eller ej.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1143958
June 22, 2007 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

PIO mode ? kolla kabeln då det är en IDE disk.
Vilken enhet sitter på samma kabel ? eller sitter den ensam ?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Moxica
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1144191
June 23, 2007 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker också detta indikerar PIO.
Kör disken i PIO mode så brukar också processoranvändningen vara onormalt hög, ofta uppemot 50% vid diskaktivitet.

Om inställningarna är satta till "DMA if available" och disken ändå envisas med att köra i PIO mode, använd internet explorer och besök denna sida:
http://www.michna.com/kb/WxDMA.htm
Kör VB-scriptet där och starta om datorn. Bättre?

Macxii
Medlem
1144287
June 24, 2007 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

ok
tack för alla svar. Jag körde hd tach och den visar så här
Image Enlarger

och jag vet inte vad PIO mode är tyvärr, hårddisken ligger som master och min 250 giggare ligger som slave.
Ctrl: förstår inte riktigt vad du menar med kolla kabeln?
Moxica: Ja du, DMA vet jag inte heller vad det är heh men jag hoppas att bilden ska ge lite klarhet, körde testerna på de andra hårddiskarna och de låg ju runt 50-60 så vad gör jag nu?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1144288
June 24, 2007 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

Det där va nog det lägsta jag sett i HD-tach. Din disk borde ligga någonstans mellan 55 - 65 MB/s i Average Read.

Du bör kolla så att disken körs i UDMA5 eller 6-läge.
Gå till enhetshanteraren och högerklicka på disken eller kanalen som disken ligger på (kommer inte riktigt ihåg hur fan det var).

Det känns som tidigare skrev som om disken går i PIO-läge i stället för UDMA-lägw.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1144296
June 24, 2007 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

Det där är typiskt PIO-mode, 4 Mb/s och 79% cpu-utilization 😀

PIO-mode innebär i princip att allt data som går från disken går upp till cpu och sen till minnet medan DMA (direct memory access?) går direkt Disk -> minne.

Windows suger och droppar alla diskar den inte förstår sig på till pio-läge.

Ta bort alla dina ide-kontrollers och diskar i device-hanteraren och boota om några gånger...

Wihl
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1144388
June 24, 2007 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla så att du inte råkat bryta av en pinne på disken eller nått. Om du har råkat bryta av en - pröva att klippa av en nål, tryck in den i kabeln och pröva. Kör själv så på en av mina diskar (montera aldrig hårddiskar "dagen efter" <.<) och det funkar perfekt.

Macxii
Medlem
1144405
June 24, 2007 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

ok något i enhetshateraren hittade jag inte Dinos, visste inte riktigt vad jag skulle trycka på eller leta efter.
Laglorden: så jag ska alltså koppla ur alla mina hårddiskar även C: alltså ström och den där breda, och boota om datorn några gånger? finns det något i BIOS som resetar allting ifall det inte skulle fungera? Och jag förlorar ingen data hoppas jag heh?
Whil jag är nästan helt 100% på att en pinne inte är av, om den är av så var den av vid tillverkningen, men jag ska kolla.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1144426
June 24, 2007 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du kollat att anslutningen är en 80-trådars kabel? Annars så är förklaringen ganska säker, kan även bero på att du har en CD-spelare på kabeln.

Gå till datorhantering -> Enhetshanteraren och välj [+]Diskenheter

Välj den enhet som är din hårddisk och högerklicka och välj avinstallera. Vet du inte vilken som är din 750GB-disk så väljer du att avinstallera alla dina hårddiskar och startar om datorn. Detta tvingar windows att identifiera om alla drivrutiner för moderkortet och chipsetdrivrutinerna.

Det kan hända att du får göra om proceduren ett par gånger.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1144502
June 25, 2007 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

Macxii wrote: Laglorden: så jag ska alltså koppla ur alla mina hårddiskar även C: alltså ström och den där breda, och boota om datorn några gånger? finns det något i BIOS som resetar allting ifall det inte skulle fungera?

Du ska INTE koppla bort något fysiskt, du ska bara ta bort alla diskar och kontrollerkort _logiskt_ alltså ur enhetshanteraren och låta windows "upptäcka" dem igen... De ligger ju kvar i BIOS osv, inget "försvinner" 🙂

Sebbe wrote:
Gå till datorhantering -> Enhetshanteraren och välj [+]Diskenheter

Välj den enhet som är din hårddisk och högerklicka och välj avinstallera.

Är rätt säker på att man i de flesta fall även måste ta bort kontrollerkorten för att Windows ska ändra tillbaka.

Såhär, högerklicka på "den här datorn", välj "hantera", välj "enhetshanteraren", välj "ide ATA/atapi-styrenheter" (eller liknande), ställ dig på dem i tur och ordning och tryck "delete", välj diskarna under "diskenheter", deleta den felaktiga (om den finns kvar).

Boota om några gånger och låt Windows "hitta ny hårdvara".

Tada. Just do it, don't be a chicken!

Macxii
Medlem
1144648
June 25, 2007 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

så där, tack så hemskt mycket. Verkar funka fint nu eller åtminstonde 10 ggr bättre, jag körde hd tach igen och nu ligger den på 30,7 i average read vet inte om det är normalt elelr så den är ju rätt stor så större hårddiskar går väl lite slöare? men om det finns något mer jag kan göra så säg gärna. tack igen

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1145036
June 28, 2007 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=Sebbe] Gå till datorhantering -> Enhetshanteraren och välj [+]Diskenheter

Välj den enhet som är din hårddisk och högerklicka och välj avinstallera.

Är rätt säker på att man i de flesta fall även måste ta bort kontrollerkorten för att Windows ska ändra tillbaka.

Såhär, högerklicka på "den här datorn", välj "hantera", välj "enhetshanteraren", välj "ide ATA/atapi-styrenheter" (eller liknande), ställ dig på dem i tur och ordning och tryck "delete", välj diskarna under "diskenheter", deleta den felaktiga (om den finns kvar).

Boota om några gånger och låt Windows "hitta ny hårdvara".

Tada. Just do it, don't be a chicken!

Det är bara kanalerna (kontrollern) man behöver bry sig om att avinstallera, det andra hänger liksom ändå med i "raset" wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 464
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL