December 1, 2001
Hej!
Jag har 2 datorer (snart 3)... tänkte köra en av dem som server och skulle vilja ha lite tips på hur jag ska sätta upp det.
Huvuddatorn är en AMD 1000 med 512 MB
Dator 2 är en P166 med 64 MB
(Dator 3 är en P2 350 med 64 MB)
om jag förstått det hela rätt så ska jag klara mig med 166:an som server om jag kör en Linux-server? Vilket betyder att jag skulle kunna ta 350:n och trimma upp den till en hyfsad spelmaskin...
Kom gärna med tips på hur jag ska göra (har aldrig petat på Linux, men har tillgång till de flesta Microsoft OS:en)
December 6, 2001
Jag skulle köra Freesco på 166:an....
Det är en Linux dist gjort för router/brandvägg och rymms på en 1.44 floppy som man kan skrivskydda och därmed skaffa en utmärkt brandvägg.....man administrerar systemet via webbläsaren i en annan dator på nätverket (om disken inte är skrivskyddad)..
kolla http://www.freesco.org/ för nedladdning och manualer....
May 29, 2001
vad är det för slags server du ska köra den som? eftersom du har begränsade hårdvaru resurser på den maskinen så är ju linux det självklara valet, men det är bra mycket krångligare att konfigurera. Men det hela beror på vad för slags server du ska köra den som filserver, ftp mm?
June 1, 2001
Linux är knappast mindre krävande som server, enda möjliga fördelen är att du sparar lite minne eftersom man slipper köra en gui.
Folk tycks tro att Linux är nån sorts mirakel lösning som klarar allt, så är inte fallet.
Är den nån som tror att Linux tar mindre i cpu använding per användare på en server ?
Själv körde jag ett tag en server med ftp, web och internet delning på en P200 256M med XP pro som system och det gick faktiskt bra.
Nu skulle jag inte rekommendera att försöka med XP men däremot NT4 eller Win2000 tror jag skulle funka bra ochså om du kan stoppa in lite mer minne.
NT4 har ju dock ingen internetdelning.
October 2, 2001
Grillen om du vill ha den som server va för slags server skall du ha den till ?
Mail,web,fil serveer eller kankse en hack server vad vet jag men skall du ha det som en web server så tycker jag att du skall köra Freesco på den men om du skall ha en malj/fil server så skulle jag rekomendera NT 4 eftersom den har då dålig professor
July 16, 2001
On 2001-12-14 16:10, Nibbler wrote:
Linux är knappast mindre krävande som server, enda möjliga fördelen är att du sparar lite minne eftersom man slipper köra en gui.Folk tycks tro att Linux är nån sorts mirakel lösning som klarar allt, så är inte fallet.
Är den nån som tror att Linux tar mindre i cpu använding per användare på en server ?
Själv körde jag ett tag en server med ftp, web och internet delning på en P200 256M med XP pro som system och det gick faktiskt bra.
Nu skulle jag inte rekommendera att försöka med XP men däremot NT4 eller Win2000 tror jag skulle funka bra ochså om du kan stoppa in lite mer minne.
NT4 har ju dock ingen internetdelning.
Sparar lite minne? Nej du sparar MYCKET minne på att inte köra nåt GUI.
Linux har en mycket bättre processor och minneshantering än NT, dessutom ett helt annat filsystem vilket gör det mycket säkrare.
Du verkar inte veta vad du pratar om...
Till Grillen: Gör som övriga säger, kör Linux! Be nån kunnig kompis om hjälp.
April 28, 2001
Linux eller NT .... det är inte systemet i sig som är osäkrare ... det är hur den sköts o används o administrar burken som det hänger på. många linux distar har alla portar öpnna som "standard" vad jag vet .. kanske har ändrats ..
det är inte systemen i sig som är det viktiga det är kunskapen om den som använder den!
July 2, 2001
On 2001-12-14 16:10, Nibbler wrote:
Det är jag helt övertygad om rent generellt.
Ett exempel: Min XP dator (AMD 1.4Ghz) använder ca 85-100% av CPU vid maximal nätverksbelastning (100mbit) medans min Linux-server (Pentium 3 600@744) drar 15-20%.
June 1, 2001
Frallz och andra linux nördar, jag tror det är ni som inte vet vad ni pratar om, ni sitter och hittar på lite siffror och sen tror ni att folk ska tro på dem.
Om man kör en HTTP server så är det ju sak samma om man kör Apache eller IIS, tror nog det går åt exakt lika många cpu cyckler för att processa ett http "kommando" i stort sätt vilken plattform du än kör på, tänk logiskt.
Ska vi sedan prata om scripts så slår ASP och för den delen .NET alla *nix varianter med hästlängder i alla test, det gör ochså SQL server om vi ska prata databas lösningar.
Nu lär ni leta upp några nörd tester för att motbevisa mig, jag har dock läst seriösa tester som jag tror mer på så glöm det.
Jag tycker ärligt talat synd om er Linux nördar, måste en jobbig värld ni lever i, alltid sprida massa tom propaganda.
June 18, 2001
On 2001-12-16 16:31, PeGEe wrote:
Linux eller NT .... det är inte systemet i sig som är osäkrare ... det är hur den sköts o används o administrar burken som det hänger på. många linux distar har alla portar öpnna som "standard" vad jag vet .. kanske har ändrats ..det är inte systemen i sig som är det viktiga det är kunskapen om den som använder den!
Håller med tillfullo!
1 Guest(s)