Server-maskin?|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Server-maskin?
69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
sp_UserOfflineSmall Offline
122186
December 17, 2001 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Men snälla lilla nibbler. Det är ju du som kommer med en massa påståenden ur tomma luften och vi som presenterar fakta.

Jo, det är en j**la skillnad på hur snabbt och effektivt olika http-servrar processar data. Det är en j**la massa variabler som bestämmer hastigheten. Hur bra OS'et cachear filer, hur optimerad koden är, hur koden är kompilerad. Så NEJ, du har helt fel. Det går åt olika antal CPU-cykler på olika OS och http-servrar för att utföra "samma" sak.

Och vadå Linux-nerdar? Förutom att jag jobbar med *nix och nätverk varje dag så är jag även Microsoft Certified Professional * 5 och jobbat med installation/support i PC/Windows-världen i över 7år.

Du kan ju passa på att deklarera hur ASP slår *NIX. Vadå *nix? Menar du C/C++, Perl, bash, tcl, python eller php? Valfriheten är ju maximal vilket jag förstått att man tar tillvara på med .NET

Ralton
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 64
122187
December 17, 2001 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Körde Intenetdelning (comhem) o FTP server på en P200/128 Mb i Win2k rätt länge.
Buggigt ?? Nä, inte ett dugg, hade den på dygnet runt hur länge som helst.
Nu e det dock D-link router och BoNet som gäller...

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
122188
December 17, 2001 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-17 12:22, Nibbler wrote:
...Om man kör en HTTP server så är det ju sak samma om man kör Apache eller IIS, tror nog det går åt exakt lika många cpu cyckler för att processa ett http "kommando" i stort sätt vilken plattform du än kör på, tänk logiskt.

Ska vi sedan prata om scripts så slår ASP och för den delen .NET alla *nix varianter med hästlängder i alla test, det gör ochså SQL server om vi ska prata databas lösningar...

Men när själva OS't i sig tar upp x antal procent och cykler så blir ju även webservern lidande eller hur, TÄNK LOGISKT!

MS Systemen är ju inte direkt snåla om vi pratar resurs behov!

Och vad är det för skit du snackar om .NET ?
Det är ju inte ens en färdig produkt, och så full av buggar så att det inte finns papper tillräckligt!

SQL mig veterligt är nr2 när det gäller databas hantering då Oracle e står vassare och dessutom så kräver ju inte oraclen ett OS i bakgrunden som käkar typ 200MB RAM !

Jag väljer nog att kalla mig ett Microsoft freak iallafall, för enkelheten i MS's system. Men om vi snackar resurskrav, diskswap, CPUthreads i ambient läge, så piskar Linux Windows kärnorna i hästlängder, detta är FAKTA!

Varför?
För att du kan kompilera kärnan att endast nyttja de funktioner du själv är ute efter och på så sätt få ett otroligt optimiserat system!

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
122190
December 17, 2001 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-12 11:27, Grillen wrote:
ingen som har nåt av värde att tillföra?

Sorry, det blir lätt mycket bashing ibland.

Är man helt ny med Linux så kan det vara ett för stort steg att ta. Är man dock nyfiken så kan det vara riktigt kul och lärorikt med Linux.

Annars så är http://www.winroute.com ett bra alternativ för att dela (NAT'a) på internet till fler datorer. Men en P166 med bara 64MB ram är inget vidare att köra W2K + IIS + winroute + eventuellt annat på.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 391
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL