May 2, 2006
Vet inte riktigt var den här kan platsa..
Har en gammal dator som jag har som testserver just nu.
Den är 6 år gammal, P3 450 mhz, 128 mb (Dell Dimension).
Nu skulle jag gärna vilja ha igång den dygnet runt. Den är ganska dammig men skulle kunna fixas. Är det något man bör tänka på säkerhetsmässigt (samt prestanda) när den ska köras dygnet runt? Ska bara köra apache med HTTP / FTP / SVN.
Tar gärna billiga förslag på hur man kan tysta ner den också.
November 5, 2002
Först, ta bort allt damm. Noga med det. Du kommer snart få mer damm i lådan. Ställ inte in den i en oventilerad garderob.
Beroende på vart den ska stå så bör ju ljudnivån åtgärdas. Enklast är att ha stora fläktar på lågt varv. Flera mindre kan även fungera, men lågt varv är viktigt så större fläktar är att föredra för att få med luftflöde. Givetvis innebär mer luftflöde mer damm... Filter kan vara att rekommendera, men det drar ner luftflödet.
Om den inte är så varm utav sig och har tex en 80mm fläkt som låter på gränsen till väl mycket kan du lägga in ett motstånd på 20-50 ohm för att få ner spänningen, sänker hastigheten och minskar ljudet.
Det kan även gå att installera ett program för att styra hastigheten på fläktar. Observera kan. Inte alla moderkort som stödjer det.
May 9, 2001
Jag har en domänserver hemma som står på dygnet runt.
Den står i ett ventilerat förråd jag har i min lägenhet.
Prestandamässigt så har jag två diskar i den.
En som jag kör själva operativet och några enstaka program på.
Den interna hemsidan, användarnas personliga mappar mm ligger på den andra disken.
Då behöver inte själva C: disken jobba så mycket. Imagefilen för backup lägger jag på en nätverksdisk.
En klar fördel är att ha lite olika diskar för olika ändamål.
En för filerna för hemsidan, en annan för SQL, en tredje för personliga filer för användarna mm.
January 14, 2006
rsastin wrote: Jag har en domänserver hemma som står på dygnet runt.
Den står i ett ventilerat förråd jag har i min lägenhet.
Prestandamässigt så har jag två diskar i den.
En som jag kör själva operativet och några enstaka program på.
Den interna hemsidan, användarnas personliga mappar mm ligger på den andra disken.
Då behöver inte själva C: disken jobba så mycket. Imagefilen för backup lägger jag på en nätverksdisk.
En klar fördel är att ha lite olika diskar för olika ändamål.
En för filerna för hemsidan, en annan för SQL, en tredje för personliga filer för användarna mm.
Ser ut på bilderna att du har en luftavfuktare... Någon att tipsa om?
2 Guest(s)