July 17, 2002
Tjipp!
Har ett gammalt, men påstått oanvänt Dual Pentium 3-moderkort benämnt SuperMicro Super 370DLE, som jag skickat in diverse passande hårdvara i (2x256Mb ECC PC133, 2x P3/800/133/256, SCSI-kort och en disk samt CD-ROM) men fanskapet vägrade starta.
Råkade dock dra ur tangentbordskabeln och då kunde jag starta den. Kommer förbi POST men så fastnar jag på POST Code 83 eller 85 (varierar), som innebär CMOS Settings Are Wrong och CMOS Battery Low. Kan inte trycka F1 för att gå in i Setup eller F2 för att fortsätta med default, eftersom tangentbordet inte är inkopplat (svarar inte om man kopplar in efteråt heller).
Har testat att sätta i nytt batteri, även testat att ha batterier urtaget en hel natt. Clearat CMOS hit och dit, men inget verkar hjälpa.
För körde jag med ett gammalt tangentbord som har DIN5-kontakt med PS2-adapter och det var då den inte startade med tangentbordet inkopplat. För en stund sedan lånade jag ett lite nyare PS2-tangentbord och då startade den, men jag får ingen NumLock-LED som tänds och datorn reagerar inte på några knapptryckningar.
Har bytt minnen och processorer, men det hjälpte inte. Via bygling på moderkortet har jag ställt in FSB, så allt sådant kommer upp som det ska.
Nätdelen är en 430W Enermax, så det kan inte heller vara problemet.
Har testat utan några andra PCI-kort än grafikkortet, men det hjälper inte heller.
Har ni några förslag?
February 21, 2003
är en sak som är lite kul med ditt problem
"DIN5-kontakt"
drog man ur dem ur gamla mobos med AT/DIN eller stoppade i under drift så kunde man bränna tangentbordsinput...
men aldrig hört talas om att man kan paja en ps2 kontakt via en konverter, men har du otur så?
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
July 17, 2002
Mattan: Har provat med USB-tangentbord. Moderkortet har inte legacy-stöd för USB, så det funkar inte.
Tiggre: Menar du att jag kan ha bränt inputen när jag använde det gamla AT-tangentbordet?
Så som jag resonerade tidigare var att det här moderkortet frågar tangentbordet efter någon form av bekräftelsesignal och att AT-tangentbordet inte kunde svara på det, men att det nyare ATX/PS2-tangentbordet kunde det...
February 21, 2003
The Whistler wrote: Tiggre: Menar du att jag kan ha bränt inputen när jag använde det gamla AT-tangentbordet?
tjo, skeptisk till det då jag själv aldrig sett ett ps2 uttag som dött... (har sett en hel del)
men sett flertal mobo's som at/din uttaget slutat funka på (pratar 486/PXX här...) då man stoppat i eller dragit ur tangentbord efter att man startat datorn...
så att ett at/din via ps2 konverter skulle kunna bränna ett ps2 uttag ställer jag mig skeptisk till... men varför inte :/
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
July 17, 2002
tiggre wrote: [quote=The Whistler]Tiggre: Menar du att jag kan ha bränt inputen när jag använde det gamla AT-tangentbordet?
tjo, skeptisk till det då jag själv aldrig sett ett ps2 uttag som dött... (har sett en hel del)
men sett flertal mobo's som at/din uttaget slutat funka på (pratar 486/PXX här...) då man stoppat i eller dragit ur tangentbord efter att man startat datorn...
så att ett at/din via ps2 konverter skulle kunna bränna ett ps2 uttag ställer jag mig skeptisk till... men varför inte :/
Är det då uttaget i sig som är bränt eller någon krets på moderkortet?
Funderar på om man skulle testa att löda bort PS2-uttaget och sen löda dit det igen och se om det blir någon skillnad. Kanske är något glapp eller så.
Likväl konstigt att den inte startar alls med AT/Din5 och startar men utan funktion med PS2.
July 17, 2002
kentk wrote: Jag skulle börja med att byta CMOS batteriet, många datorer kommer inte förbi POST pga att batteriet är slut...
The Whistler wrote:
Har testat att sätta i nytt batteri, även testat att ha batterier urtaget en hel natt. Clearat CMOS hit och dit, men inget verkar hjälpa.
Dags att läsa poster noggrannare, hmm? 😉
2 Guest(s)