Serverbygge - cpu?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Serverbygge - cpu?
dobre
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 7, 2006 - 5:23 am
sp_Permalink sp_Print

Halloj.

Det är så att jag ska sätta igång med ett serverbygge där jag vill få ut så mycket som möjligt. Pengar är egentligen inte en fråga men det behöver ju inte vara löjliga priser. Så länge grejerna är värda sina pengar i prestanda.

Det jag undrar över är vad jag ska inrikta mig på för cpu. Systemet är en rackserver.

Först ut har vi ju Intel Xeon som används av de flesta större företag för servrar. Med möjlighet till 2xCPU på 2.8-3.0Ghz vilket resulterar i runt 6Ghz totalt för ungefär 4000-5000:-

Sedan finns det ju en hel del olika andra kombinationer.
Dels AMD's Opterons, vilket jag undrar om det funkar bra som server och hur det fungerar då alla andra prollar från AMD inte figurerar på Ghz primärt, utan AMD's egna siffrer. Är det real-Mhz som gäller för Opteron's? Och sedan finns det ju även X2 Opteron's.

"Intels Xeon får verkligen spö av AMDs Opteron när det kommer till prestanda" - Tomshardware.se

Antar att det stämmer då THG är en pålitlig källa. Men hur kan det stämma? Har ju hört allt om att Opteron's är väldigt populära pga överklockningsmöjligheterna. Låt oss säga att jag inhandlar en Opteron model 1XX som orginal körs i 2.0Ghz och som jag överklockar till 3.0Ghz. Är det en sådan som spöar en likvärdig 3.0Ghz Xeon från Intel? Eller är det i orginalutförandet och det är prisvärdigheten som avgjort fighten?

Sen även deras Dualcore prolle, X2 4800+ - 3800+. Som jag isf antingen fokuserar på X2 4400+ eller 4200+ vilket också ligger på runt 4000-5000:- Eftersom det är Dualcores är det alltså fysiskt 2 processorer men ligger "prestandan" på totalt 4400/4200 för hela Dualcore-prollen eller per kärna? För isf känns det ju onödigt att lägga samma pengar på "en" CPU som totalt hanterar runt 4500"Ghz" istället för 6Ghz såsom Intel Xeon.

Jag vill bara ha ett relativt enkelt svar på vad jag gör välja. Sett på priser, prestanda och möjligheter. Som krav är det enda att systemet ska klara av minst 5-6Ghz total prestanda, Dualcores, Single/Dual-CPU, whatever.

Tacksam för alla informationsgivande svar. Hälsningar *konfunderad*

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
999824
January 7, 2006 - 6:10 am
sp_Permalink sp_Print

En server skall du inte överklocka den skall vara stabil.

Fråga:

Vad skall du använda systemet till ?
Man brukar nämligen bygga serversystemen primärt mot det man skall använda den till.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

dobre
Medlem
999825
January 7, 2006 - 6:24 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: En server skall du inte överklocka den skall vara stabil.

Nej och just därför tycker jag det låter udda att AMD's Opteron spöade Intel's Xeon då vad jag vet så körs Opteron i hastigheter som 1.8-2.4 ungefär och Xeon allt från 2.4-3.8, vanligast är väl 3.0.

Ctrl wrote: Man brukar nämligen bygga serversystemen primärt mot det man skall använda den till.

Primärt som bnc-server och hlds. Och det kommer antagligen köras under linux.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
999828
January 7, 2006 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns gott om tester som bevisar just samma sak som du säger att opteron är snabbare CPU än xeon. AMD procesorer går i lägre hastigheter men är MYCKET mer effektiva än motsvarande Intel CPU, med andra ord dom får mycket mer gjort vilket gör att den "gamla" sätet att mäta prestanda genom att titta på frekvensen en CPU arbetar i fungerar inte längre. AMD är kung när det gäller prestanda för närvarande. Som sagt hur pass snabbt en CPU "tickar" har väldigt lite att göra med dess prestanda. En Opteron model som går i 2.0 Ghz ÄR snabbare än en Intel Xeon 3.0 Ghz UTAN överclocking och att ta hänsyn till prisvärdighet vi talar om RÅ prestanda här. Sen för att göra det hela lite mer rättvist så är Intel inte så dåliga som det verkar och Xeon är snabbare i vissa moment. Läs anandtech.com och tomshardware dom har en hel del recensioner där dom avhandlar just olika scenario där du kan se just vilken CPU passar till den uppgift du hade tänkt dig.

Hadkloefe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
999855
January 7, 2006 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Måste bara hålla med Redzo, Opteron är mycket bättre än Xeon. Man ska INTE titta på klockfrekvensen. Ditt (dobre) krav på att systemet ska klara 5-6GHz tycker jag att du ska släppa.
Lägger du ut 5000 kronor på Opteron får du MYCKET bättre prestanda än om du skulle lägga ut lika mycket på Xeon.

Sen vill jag bara tillägga problemet med Intels HypterThreading (som innebär att en processorkärna delas upp till två virtuella, enkelt sagt) även delar upp FSBn mellan de virutella processorerna och därmed förloras en hel del prestanda. Intel ska komma med en lösning med självständiga FSBer för varje processorkärna.

De enda applikationerna där Xeon möjligen är snabbare än Opteron i ett tvåprocessorssystem med dual core är de applikationer med stöd för att "processa" åtta trådar samtidigt
(eftersom som 2 processorer*Dual Core*HyperThreading= åtta trådar)
I ett tvåprocessorssystem med enkärniga processorer blir det de applikationer med stöd för fyra simultana trådar där Xeon möjligtvis är snabbare.
Jag vet, det säger inte mycket, men det var bara tvungen att sägas wink

Angående Opteron X2: 4200-4400+ är prestandan för hela processorn, inte per kärna.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
999897
January 7, 2006 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp en dual-core Opteron till det priset du har lust att lägga, det kommer göra dig nöjdare än nöjdast!

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
999929
January 7, 2006 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Som Ctrl sa, det vore bra om vi fick veta vad servern ska användas till. Det är stor skillnad på om du ska köra hårt med krävande script (webserver kanske beroende på hur sajten är upplagd), databasserver, spelserver eller vad du nu kör.

Är det en filserver du ska göra skulle du till exempel i princip kunna lägga absolut alla pengar på ett häftigt disksystem, och sedan köra det på en P3:a eller nåt gammalt, fast med mycket minne bara...

Kenny McCormick
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 223
999930
January 7, 2006 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker också att du ska sattsa på en Dual Core Opteron.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
999933
January 7, 2006 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör på Opteron, det är inget snack om saken. Intel kan du bara glömma.
2GB RAM, en eller två Dualcore opteron, SCSI-disk eller raptor som systemdisk kanske, eller t.om. två stycken i RAID0 eller RAID1 beroende på vad du är ute efter.

Som sagt, vad ska du ha servern till? 😉

dobre
Medlem
1000037
January 7, 2006 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Servern ska i största mening användas som spelserver (hlds) alt bnc-server.
Sen kan de olika användningsområdena skilja sig åt på det sätt att tex hlds behöver mer cpu än minne och en bnc-server tvärtom.

Och vad jag än så länge har fått ut så borde jag alltså satsa på ett Opteron-system. Och vad jag menade med kravet på "5-6Ghz" är tex 2x3.0Ghz Intel Xeon eller motsvarande, enligt svar jag fått, 2xOpteron 2.0Ghz eller en Opteron Dualcore 2.0Ghz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 297
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL