July 10, 2005
Tjena. Jag har lite funderingar runt att skaffa mig en riktigt tyst låda med mycket grejjor utan fläcktar och dyligt. Men problemet är att det blir så i-i-h varmt med 4-5 hårddiskar.
Därför har jag funderat på att skaffa någon sort lagringslåda - som jag kan trycka i 4 håddiskar och köra över gigabit-lan. Och på det sättet avbelasta speldatorn/filmdatorn och kanske använda 1st raporthdd på den istället.
Frågan är då vilket alternativ som är billigast. Att bygga en dator till.. eller skaffa något sånt här: http://www.netonnet.se/item.as.....?iid=80987
Eller liknande - någon som har någt förslag? Det ska gå över gigabitlan, rymma minst 4st hårddiskar och inte kosta multum!
March 10, 2003
Tja, finns lite olika lösningar. Har du en gammal burk liggandes kan du testa Freenas eller Naslite.
Kommer du köra via utforskaren får du dock inte full Gigabit prestanda då Samba inte snackar så bra med windows.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2003
Det mesta hänger väl på hur du vill ha din externa lagring och hur mycket den skall vara på.
Men en NAS lösning verkar vara det du är ute efter iaf. Dvs, en dator/låda som du kan dra igång när du behöver den eller kanske alltid ha igång.
Sedan om man vill köra raidade diskar är frågan sedan.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
July 10, 2005
Ja precis en "NAS" lösning... fast skulle vilja ha för ganska många hårddiskar samtidigt som det ska vara en liten låda... finns det några färdiga lådor för detta? För humana priser?
Typ som barebone med moderkort i, och plats för några hdd.
Jag kan fixa fram CPU och ram billigt 🙂
March 10, 2003
Tja, kan du fixa inställningarna i en Router bör du kunna fixa freenas.
http://www.freenas.org kan du kolla lite på, kör dock inte mjukvaruraiden. Den buggar väldigt mycket.
May 9, 2001
Jag själv kör med en P3:a på 866 MHz och diverse kontrollerkort för hårddiskarna.
Det sitter 9 hårddiskar i min sk. backupdator. 4 av diskarna kör RAID.
Tyvärr så låder den datorn en del och producerar även en del värme.
Jag har placerat den i ett litet förråd jag har i min lägenhet tillsammans med min domänserver och nätverk.
1 Guest(s)