September 4, 2006
Tjena tjena.
Jo, vet någon utav er hur man ska gå till väga om man vill ha ett s775 (singelsocket) moderkort för serverbruk (driftsäkerhet i första hand)?
Jag har tittat runt lite på nätet och det enda jag hittat har varit riktat till konsumenter, Jag behöver doningar som kan garantera 5 års driftstid på papper.
Några förslag eller är det s771 som gäller?
Tack på förhand!
August 27, 2003
Om du nu ska bygga en server till vad som liknar något annat än privat bruk (garanterad driftstid och motsvarande) så skulle ju jag köpa en färdig server från exempelvis HP, IBM eller Sun från en vettig återförsäljare så du har ordentliga serviceavtal och bra support så nertiden för dina kunder blir minimal.
Anledningen till varför alla bra servermoderkort finns bara under 771 är ju rätt enkel, det finns inga serverproppar för 775 🙂
September 4, 2006
det var ju det jag tyckte var så roligt.
Att de säljer xeons men inte plankor med samma "kvalitetsprägel"
Intel borde ju släppt något kan man ju tycka, bonetrail och allt vad det heter men servertrail får man nog vänta ett tag till på om man ska bygga server i instegsbranschen...
February 12, 2003
kriahg90 wrote: det var ju det jag tyckte var så roligt.
Att de säljer xeons men inte plankor med samma "kvalitetsprägel"
Intel borde ju släppt något kan man ju tycka, bonetrail och allt vad det heter men servertrail får man nog vänta ett tag till på om man ska bygga server i instegsbranschen...
Har du ens sökt?
http://www.dustinhome.se/pd_50.....42316.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_50.....94546.aspx
August 27, 2003
Skriv istället vad du ska ha servern till och vad för eventuella krav den måste fylla, hur stor den får vara och hur stor budget du har att röra dig med.
Jag vidhåller dock mitt förra statement om att köpa märkesprylar så du kan få snabb service om något händer och på-dagen utbyte, spelar ingen roll fancy moderkort du har om det går en strömspik i datorhallen liksom.
Vill du ha IPMI-möjligheter?
Vad ska du köra för OS, bra att veta så du väljer rätt chipset.
September 4, 2006
Mean Machine wrote: Har du ens sökt?
http://www.dustinhome.se/pd_50.....42316.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_50.....94546.aspx
Ha ha, de hade jag helt missat, vart inne på dustin ett antal ggr, men de gick mig förbi...
Tack!
"Skriv istället vad du ska ha servern till och vad för eventuella krav den måste fylla, hur stor den får vara och hur stor budget du har att röra dig med.
Jag vidhåller dock mitt förra statement om att köpa märkesprylar så du kan få snabb service om något händer och på-dagen utbyte, spelar ingen roll fancy moderkort du har om det går en strömspik i datorhallen liksom.
Vad ska du köra för OS, bra att veta så du väljer rätt chipset."
Den ska först och främst stå och tugga så lång tid som möjligt utan driftstopp och jag har en känsla av att Winserver2003 sväljer det mesta i chipsetväg 😉
Det enda jag behöver förutom hyffsad numbercrunching är SCSI-anslutning för ev. bandstationer och dyl. men det finns det ju bra instickskort för. RAID1 möjl. finns ju stöd för i varenda sydbrygga nuförtin så, mmm det lutar åt INTEL S3210SHLX helt enkelt.
Förvisso var INTEL S3210SHLX lite i dyraste laget för att hålla budget, men som sagt, drar man ut det på ett år till i drift eller två så är man ju hemma.
Tack för hjälpen guys! =D
September 4, 2006
kriahg90 wrote: Ha ha, de hade jag helt missat, vart inne på dustin ett antal ggr, men de gick mig förbi...
Tack!
"Skriv istället vad du ska ha servern till och vad för eventuella krav den måste fylla, hur stor den får vara och hur stor budget du har att röra dig med.
Vad ska du köra för OS, bra att veta så du väljer rätt chipset."
Den ska först och främst stå och tugga så lång tid som möjligt utan driftstopp och jag har en känsla av att Winserver2003 sväljer det mesta i chipsetväg 😉
Det enda jag behöver förutom hyffsad numbercrunching är SCSI-anslutning för ev. bandstationer och dyl. men det finns det ju bra instickskort för. RAID1 möjl. finns ju stöd för i varenda sydbrygga nuförtin så, mmm det lutar åt INTEL S3210SHLX helt enkelt.
Förvisso var INTEL S3210SHLX lite i dyraste laget för att hålla budget, men som sagt, drar man ut det på ett år till i drift eller två så är man ju hemma.
Tack för hjälpen guys! =D
(En server utav den kaliber jag tänkt att sätta ihop, med de delar som jag vill ha finns inte i t.ex. dells konfigurering på nätet och priset kommer inte i närheten heller, den kommer dessutom ligga centralt i sthlm, så om nåt går ner, agg t.ex. är det bara att ta sig te webhallen å tjacka ett nytt)
Fläktredundans finns det ju lite olika enkla lösningar på, så, "hembyggt" it is.
1 Guest(s)