Servermoderkort, singelsocket.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Servermoderkort, singelsocket.
kriahg90
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 10, 2008 - 6:46 am
sp_Permalink sp_Print

Tjena tjena.

Jo, vet någon utav er hur man ska gå till väga om man vill ha ett s775 (singelsocket) moderkort för serverbruk (driftsäkerhet i första hand)?

Jag har tittat runt lite på nätet och det enda jag hittat har varit riktat till konsumenter, Jag behöver doningar som kan garantera 5 års driftstid på papper.

Några förslag eller är det s771 som gäller?

Tack på förhand!

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1197538
July 10, 2008 - 6:57 am
sp_Permalink sp_Print

Tja, överklocka inte och skaffa ett bra nätagg ? Jag har haft flera burkar som tuggat på bra länge 24/7 utan att för den delen ha server specifika delar.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
1197545
July 10, 2008 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

Om du nu ska bygga en server till vad som liknar något annat än privat bruk (garanterad driftstid och motsvarande) så skulle ju jag köpa en färdig server från exempelvis HP, IBM eller Sun från en vettig återförsäljare så du har ordentliga serviceavtal och bra support så nertiden för dina kunder blir minimal.

Anledningen till varför alla bra servermoderkort finns bara under 771 är ju rätt enkel, det finns inga serverproppar för 775 🙂

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1197547
July 10, 2008 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Hugge wrote: Anledningen till varför alla bra servermoderkort finns bara under 771 är ju rätt enkel, det finns inga serverproppar för 775 🙂

Xeon finns för Socket 775.

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
1197549
July 10, 2008 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Xeon finns för Socket 775.

Okej, förlåt 🙁 merparten av serverproppar finns i andra socketar än 775 då.

kriahg90
Medlem
1197564
July 10, 2008 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

det var ju det jag tyckte var så roligt.
Att de säljer xeons men inte plankor med samma "kvalitetsprägel"
Intel borde ju släppt något kan man ju tycka, bonetrail och allt vad det heter men servertrail får man nog vänta ett tag till på om man ska bygga server i instegsbranschen...

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1197565
July 10, 2008 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

kriahg90 wrote: det var ju det jag tyckte var så roligt.
Att de säljer xeons men inte plankor med samma "kvalitetsprägel"
Intel borde ju släppt något kan man ju tycka, bonetrail och allt vad det heter men servertrail får man nog vänta ett tag till på om man ska bygga server i instegsbranschen...

Har du ens sökt?

http://www.dustinhome.se/pd_50.....42316.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_50.....94546.aspx

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
1197570
July 10, 2008 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Skriv istället vad du ska ha servern till och vad för eventuella krav den måste fylla, hur stor den får vara och hur stor budget du har att röra dig med.

Jag vidhåller dock mitt förra statement om att köpa märkesprylar så du kan få snabb service om något händer och på-dagen utbyte, spelar ingen roll fancy moderkort du har om det går en strömspik i datorhallen liksom.

Vill du ha IPMI-möjligheter?

Vad ska du köra för OS, bra att veta så du väljer rätt chipset.

kriahg90
Medlem
1197616
July 10, 2008 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Har du ens sökt?

http://www.dustinhome.se/pd_50.....42316.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_50.....94546.aspx

Ha ha, de hade jag helt missat, vart inne på dustin ett antal ggr, men de gick mig förbi...

Tack!

"Skriv istället vad du ska ha servern till och vad för eventuella krav den måste fylla, hur stor den får vara och hur stor budget du har att röra dig med.

Jag vidhåller dock mitt förra statement om att köpa märkesprylar så du kan få snabb service om något händer och på-dagen utbyte, spelar ingen roll fancy moderkort du har om det går en strömspik i datorhallen liksom.

Vad ska du köra för OS, bra att veta så du väljer rätt chipset."

Den ska först och främst stå och tugga så lång tid som möjligt utan driftstopp och jag har en känsla av att Winserver2003 sväljer det mesta i chipsetväg 😉

Det enda jag behöver förutom hyffsad numbercrunching är SCSI-anslutning för ev. bandstationer och dyl. men det finns det ju bra instickskort för. RAID1 möjl. finns ju stöd för i varenda sydbrygga nuförtin så, mmm det lutar åt INTEL S3210SHLX helt enkelt.

Förvisso var INTEL S3210SHLX lite i dyraste laget för att hålla budget, men som sagt, drar man ut det på ett år till i drift eller två så är man ju hemma.

Tack för hjälpen guys! =D

kriahg90
Medlem
1197646
July 11, 2008 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

kriahg90 wrote: Ha ha, de hade jag helt missat, vart inne på dustin ett antal ggr, men de gick mig förbi...

Tack!

"Skriv istället vad du ska ha servern till och vad för eventuella krav den måste fylla, hur stor den får vara och hur stor budget du har att röra dig med.

Vad ska du köra för OS, bra att veta så du väljer rätt chipset."

Den ska först och främst stå och tugga så lång tid som möjligt utan driftstopp och jag har en känsla av att Winserver2003 sväljer det mesta i chipsetväg 😉

Det enda jag behöver förutom hyffsad numbercrunching är SCSI-anslutning för ev. bandstationer och dyl. men det finns det ju bra instickskort för. RAID1 möjl. finns ju stöd för i varenda sydbrygga nuförtin så, mmm det lutar åt INTEL S3210SHLX helt enkelt.

Förvisso var INTEL S3210SHLX lite i dyraste laget för att hålla budget, men som sagt, drar man ut det på ett år till i drift eller två så är man ju hemma.

Tack för hjälpen guys! =D

(En server utav den kaliber jag tänkt att sätta ihop, med de delar som jag vill ha finns inte i t.ex. dells konfigurering på nätet och priset kommer inte i närheten heller, den kommer dessutom ligga centralt i sthlm, så om nåt går ner, agg t.ex. är det bara att ta sig te webhallen å tjacka ett nytt)

Fläktredundans finns det ju lite olika enkla lösningar på, så, "hembyggt" it is.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 424
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL