April 13, 2004
LenteP wrote: Synd att jag inte hade hört om denna sänkning i januari när jag byggde min... hade man ju kunnat köpa någon billig skit-CPU och nu köpt en grym en istället... 😕
Så är det alltid i denna datorvärld, men då skulle man aldrig köpt något, utan alltid gått och väntat på lägre priser 😎
December 1, 2006
Jalle64 wrote: [quote=LenteP]Synd att jag inte hade hört om denna sänkning i januari när jag byggde min... hade man ju kunnat köpa någon billig skit-CPU och nu köpt en grym en istället... 😕
Så är det alltid i denna datorvärld, men då skulle man aldrig köpt något, utan alltid gått och väntat på lägre priser 😎
Sant, sant... Det är ju det jag tröstar mig med också...
April 20, 2007
Ok nu har jag hittat alla componenter för min nya dator 🙂
(ca priser)
PSU: Corsair CMPSU-520HXEU 520W 900:-
Mobo: Gigabyte GA-965P-DS3 rev3.3 1100:-
HDD: Samsung Spinpoint T166 HD321KJ 16MB 320GB 800:-
RAM: GeIL 2x1GB DDR2 PC2-6400 800MHz Ultra (4-4-4-12) GX22GB6400UDC 1500:-
CPU: Intel Core2Duo E4400 2.0GHz Box 1300:-
fläkt: Scythe Ninja PLUS Rev. B 450:-
låda: Antec Performance One P182 Miditower 1500:-
grafik: Gainward BLISS GeForce 8600GT PCX TV Dual DVI SilentFX 256MB 1400:-
DVD: Samsung SH-S183L Black 350:-
Totalt: ca 9300:-
Sprängde budgetten lite grann, haha, händer varje gång jag köper något 😛
Valde en 320GB Spinpoint, den ska vara tyst och kall. CPU fläkten, PSUn och lådan ska vara tysta också, dessutom är lådan rätt så fin 🙂
DVD brännaren är ingen speciell, den har åtminstone LightScribe och är hyfsat bra (är det stor skillnad på optiska enheter?).
Grafikkortet har passiv kylning. Jag valde 8600GT för att den har 100% HD (video) decoder vilket jag kommer att uppskatta. Jag spelar inte så mycket spel, annars skulle jag nog ha valt 7950 eller 8800 (orkar nog inte vänta på AMD/ATIs midrange kort).
Kommentarer?
Vad skulle du ändra i detta setup och varför?
Tack! 🙂
~Li-ion
August 30, 2005
tänker ta över denna tråd efter som rubriken på namnet passar mej rätt så bra.
på grund av kjoltyg(snart fru) så har jag inte hängt med utvecklingen så himla bra.
nu till mitt problem att jag har inte sätt mej in i sli utvecklingen och är ute efter ett moderkort som har föjade egenskaper. giglan C2D cpu och sli. samt ddr2 minnen som är oxå nytt för mej. samt vad ska det ha för chipsystem på moderkortet jag har hört att visa säger att 650chip kan klara av sli samt c2d medans andra säger att 965chip i moder kortet är det som gäller för att få ut all prestanda. 650 måste man lägga in en ny bios för att det ska funka.
senare så har jag ett 7900gs som jag tänker köra sli med ett nytt gkort i fram tiden. så måste man ha ett master sli kort eller räcker det med vilket kort som helst att köra sli med så länge det är samma tillverkare eller samma märke. när jag kollar på visa moder kort så står det pcie 16x och när man kör sli så går det ner i 4x hur mycket behöver man för att det ska få någon bra sli efekt.
April 20, 2007
Hejsan urk,
Om jag har förstått det rätt så måste man ha ett liknande kort för att använda SLI. För att använda 7900gs i SLI så måste man para ihop den med ett 7900gs, det skulle inte fungera med t.ex. ett 8800 kort. Det får vara olika tillverkare, bara chippet är samma.
Jag kan dock ha fel 😉 Om nån vet bättre, var god svara 🙂
~Li-ion
1 Guest(s)