October 23, 2001
Har bestämt mig för att uppgradera min dator till ett AMD system. Är inte helt säker på all fakta om AMD....
Har tänkt använda PC2700 minnen. Jag vill alltså köra minnena i minst 2*166MHz, samtidigt som jag kan köra processorn med 133 MHz i fsb.
Behöver ett bra och billigt moderkort för detta.
Väljer mellan följande moderkort:
ASUS A7S333 SIS745 5PCI 1AGP 3DDR-DIMM USB1.1 Audio SocketA ATX, 845 kr
Soltek SL-75DRV-5 KT333 5PCI 1AGP 3DDR-DIMM Audio SocketA ATX, 991 kr
Microstar KT3ULTRA KT333 5PCI 1AGP 1CNR 3DDR-DIMM Audio SocketA ATX, 1149 kr
Abit KX7-333 KT333 6PCI 1AGP 4DDR-DIMM SocketA ATX, 1239 kr
ASUS A7V333 KT333 5PCI 1AGP 3DDR-DIMM USB2 Audio SocketA ATX, 1290 kr
1. Är det egentligen någon märkbar prestandaskillnad mellan det förstnämna och det sistnämna moderkortet?
2. Om man väljer ett KT333 moderkort, spelar det då något roll prestandamässigt vilket märke man väljer??
February 26, 2002
Inget ont om de övriga korten men skall du köpa ett amd system tycker jag du skall satsa på ett soltekkort, de är snygga och jäkligt bra på de flesta sett och vis. Du kan ju kolla på http://www.tomshardware.com efter recensioner av korten jag vill min´nas att jag sett det där iaf.
June 14, 2002
Köp dig ett nytt P4 NW system istället.
jag hade köpt mitt nya AMD system när jag märkte att P4 NW var mycket
bättre.
Jag gick till butiken och lämnade tillbaka allt och bytte till P4 system
Du måste tänka på att AMD system kräver mycket kylning ifall du ska överklocka ( innebär mycket pengar på fläktar alt. vattenkylning).
en P4 1,8NW kan du lätt komma upp till 2,7Ghz (packdatum Juli eller nyare) med orginal fläkten.
May 10, 2002
therecka, han tänker byta från Intel till AMD och undrar vilket MB som är bäst, inte om P4an är bättre, dra inte mer upp nå mer AMD vs Intel
jag tycker att Epox också är bättre men då ska man köpa 8K3A+ lr 8K5A+ men då får man räkna med att lägga på ett par hundra lappar
förresten Turbo123 vars hittade du Soltek kortet så billigt? 🙂
August 18, 2002
Jag har ju 8K3A+ detta kortet äger verkligen
det nya 8k5a2+ är samma men med mer internt grejjs på LAN och USB 2.0
Vet inte hur jag skall övertyga dej ...men helt ärligt finns det ingat annat än Epox eller Abit om du skall ha snabbt kort med massor av tweak funktioner.
Så EPOX!!! ...inga andra budget leksaker.
Till detta moderkort skall du ha SAMSUNG ORGINAL eller bättre. Dina polare kommer bara lysa gröna när du kör FSB på 400Mhz hehe
June 14, 2002
Vad ska du ha ett bättre minne till ifall moderkortet inte är bra?
jag vet inte ifall soltek är bra.
det skulle vara bättre för dig ifall du använder de 500kr till bättre moderkorts så att du har bra överklocknings förutsättningar.
I de flesta fallen när man vill överklocka med billiga moderkort är att moderkortet säger ifrån och inte låter en att fortsätta med överklockningen.
Men det är ju upp till dig vilket du vill satsa på.
3 Guest(s)