April 21, 2004
Har en dust med min far 👿 som tjatar om att han hört en expert säga att man inte ska stänga av datorn för natten. ( Jag har på min hemma hela dagarna men stänger av den när jag lägger mig). Han påpekar detta konstant att de inte innehåller rörliga delar och därför mår bäst av att ständigt stå på.
Hur ligger det till??? 😕
March 10, 2003
Stänga av datorn ? -vet hut ungslyngel!!..
Nä skämt åtsido, vill man stänga av den så gör man det. Dock kanske man skall undvika och starta/stänga av den många ggr /dag.
Bättre att ha igång den isf, vet inte vad det var för snille din farsa snackade med.
Men dagens datorer innehåller rörliga delar. I jämnförelse med gigantiska LED miniräknare från 70-talet.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
June 11, 2001
Daton tar inte skada av att stänga av den, såvida du inte slår av och på den flera gånger per sekund.
Har du datorn i sovrummet skall du inte sova med maskinen på då ljudet ger störande vid sömn och risk för tinnitus. Dessutom kommer du att utsättas för olika typer av strålning som tex elektromagnetisk och mikrovågor.
För datorns del så kommer värmen och det damm som kommer in i datorn, dels av fläktarna men även den elektrostatiska laddningen, att orsaka skada på komponenterna vilket förkortar livslängden på dessa.
Sedan så är det risken för brand, skulle det börja brinna och datorn är på, oavsett om det är datorn eller något annat som börjat brinna så är datorn farligare pga av att den redan är varm.
November 5, 2002
I höstas var jag på en föreläsning med en kille från DELL. Tycka vad sif vill om DELL, men de håller iallafall på med datorer, och de kan ganska mycket om det. (Jag pratar inte om support eller sånt, utan nivån närmre hårdvaran.)
Han som föreläste nämnde iallafall bl a om det här med av vs. på.
Några av de för- och nackdelar han nämnde:
AV:
+ Bättre för mijlön (drar mindre energi)
+ Låter inget
PÅ:
+ Viss ökning av livslängd (de skrotas iallafall innan)
+ Systemadministratörer kan lätt uppdatera genom nätverket. (gäller mest företag)
+ Man slipper vänta på att datorn ska starta.
Vad som iallafall var den bästa lösningen tyckte de var att datorn lägger sig i sovläge om den inte använts på ett tag. Sovlägena kan ligga på olika nivåer beroende på tid på dygn etc. Det djupaste läget låg väldigt nära en avstängd dator och tillomed nätaggsfläkten kunde stängas av. Trots detta djupa sovläge kan datorn komma igång på bara några sekunder.
Sådana sovlägen lär väl bara finnas i en köp/hyrdator och inte i självplocksmaskiner, men sovlägen finns ju. Går ju att konfa när diskar ska stängs av o så.
Kanske något att satsa på.
EDIT:
Haha! Konfade just EnergySTAR alternativen så att burken skulle försätta sig i vänteläga vig tyck på PWR-button...
Den "stängdes av" på nån sekund.
Såg ut som den var helt avstängd.
Vid ytterligare tryck så powrade den upp sig och var fullt användbar igen med oförändrat skrivbord på 5s.
Säkert många som redan använder sig av funktionen, men inte jag... förrän nu
April 21, 2004
Summa kardemumma så gör jag väl som innan att jag stänger av den för natten, men ska konfigurera mitt viloläge. Datorn står i vardagsrummen och för faktiskt lite liv!! Det hör jag när jag stänger av den för då lägger det dig ett fridfullt lugn över rummen :heart: . Men nu ska den ner i gillestugan snart och det ska bli skönt!!
Men vad är det dom för liv i datorn? Jag får förmoda fläkten och det finns tysta och mindre tysta av den sorten. Kollar på film genom den och det är faktiskt lite störande ljud!
Hur mycket drar en dator i strömförbruk egentligen? Någon som vet? Hur många kwh/dag? Jag bor ju inte hemma längre...
May 23, 2005
Lehto wrote: beror väll på vad du har för nätagg! ett 500W drar ju 0.5 kWh (2h blir 1 kW)
har du då på datan i 24h blir det 12kWh och har du då på den i 1 månad blir det: 12 * 31 = 372 kWh och vad ligger ELen på? 0.75 kr? Har ingen aning nu för tiden!
och vem faan har en dator som drar 500W idle dygnet runt? ström och effekt dras ur, inte som spänning som "ligger på"
svårt att uppskatta, men laptopen går ner från 22W till 0.5W typ i viloläge, och 14W idle utan skärm.
om då en dator som ens kan dra 500W kanske drar 200W idle, borde ju inte dra mer än kanske 40W eller nåt i viloläge.
alla siffror är ju mer eller mindre opålitliga, men endå
August 16, 2003
finns väl bara ett sätt för att vara säker, man köper en sån där som man kopplar i eluttaget som mäter hur många Watt som förbrukas, man kan till och med programmera in priset på elen så att man ser exakt hur många kronor datorn har kostat.
en sån där mätare kostar väll 2-300kr
October 16, 2004
Sebbe wrote: Daton tar inte skada av att stänga av den, såvida du inte slår av och på den flera gånger per sekund.
Har du datorn i sovrummet skall du inte sova med maskinen på då ljudet ger störande vid sömn och risk för tinnitus. Dessutom kommer du att utsättas för olika typer av strålning som tex elektromagnetisk och mikrovågor.
För datorns del så kommer värmen och det damm som kommer in i datorn, dels av fläktarna men även den elektrostatiska laddningen, att orsaka skada på komponenterna vilket förkortar livslängden på dessa.
Sedan så är det risken för brand, skulle det börja brinna och datorn är på, oavsett om det är datorn eller något annat som börjat brinna så är datorn farligare pga av att den redan är varm.
Jag brukar slå på och stänga av datorn flera gånger per sec, fast det är våran gamla 400:mhz, ska ändå få en ny snart... Vad kan hända egentligen?
1 Guest(s)