Ska datorn stängas av?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ska datorn stängas av?
Orris
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 19, 2006 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en dust med min far 👿 som tjatar om att han hört en expert säga att man inte ska stänga av datorn för natten. ( Jag har på min hemma hela dagarna men stänger av den när jag lägger mig). Han påpekar detta konstant att de inte innehåller rörliga delar och därför mår bäst av att ständigt stå på.

Hur ligger det till??? 😕

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
1005396
January 19, 2006 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Fläktarna och hårddiskarna lär ju inte gilla det, för övrigt så vet jag inte.
Kvittar väl egentligen då man sällan har en datorkomponent så länge som den beräknade livslängden är så det är lite svårt att jämföra också 🙂

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1005397
January 19, 2006 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Om fläktar inte är "rörliga" delar så vad är dom då ? För att inte ens prata om HD som idag snurrar med 7200 varv per minut och vissa 10 000 och tom 15 000 (men då snackar vi SCSI och server HD) så visst ska du stänga av. Brukar jag göra iaf.

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
1005404
January 19, 2006 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag stängar aldrig av datorn. Mest för att det är jobbigt att starta den igen. Sedan så ingår min el i hyran, så därför spelar det ingen större roll ur den synpunkten.

Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
1005419
January 19, 2006 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har min dator igång konstant.. Enda gången jag stänger av är när jag plockar ur och i diskar etc. Har den alltid igång pga att den blir så in i helsike slö precis när man startat 😛

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1005431
January 20, 2006 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

Stänga av datorn ? -vet hut ungslyngel!!..

Nä skämt åtsido, vill man stänga av den så gör man det. Dock kanske man skall undvika och starta/stänga av den många ggr /dag.
Bättre att ha igång den isf, vet inte vad det var för snille din farsa snackade med.
Men dagens datorer innehåller rörliga delar. I jämnförelse med gigantiska LED miniräknare från 70-talet.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

kwansa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
1005447
January 20, 2006 - 12:50 am
sp_Permalink sp_Print

Säg åt din farsa att du har datorn på istället för elementet 😛 då blir han nog tyst.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1005470
January 20, 2006 - 5:52 am
sp_Permalink sp_Print

kwansa wrote: Säg åt din farsa att du har datorn på istället för elementet 😛 då blir han nog tyst.

du borde nog läsa Orris inlägg en gång till, det var inte det som var problemet, snarare tvärt om 😉

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1005491
January 20, 2006 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Udda, föräldrar brukar tycka tvärtom för att spara el.

Om datorn inte innehåller några rörliga delar så borde den ju vara helt tyst, är den det? 😛

kwansa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
1005533
January 20, 2006 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Udda, föräldrar brukar tycka tvärtom för att spara el.

Om datorn inte innehåller några rörliga delar så borde den ju vara helt tyst, är den det? 😛

men jag har hela datorn passiv och bootar från ett CF-minneskort. wink

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1005655
January 20, 2006 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Well, säg åt din farsa att du har en Prescott som drar 180W, och kör den utan att stänga av konstant i en månad och se på hans min när han läser elräkningen. 😉

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1005687
January 20, 2006 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Föräldrar är bra roliga 🙂
Fläktar har tex driftlängd så de håller inte hur många tim som helst.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1005887
January 20, 2006 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Daton tar inte skada av att stänga av den, såvida du inte slår av och på den flera gånger per sekund.

Har du datorn i sovrummet skall du inte sova med maskinen på då ljudet ger störande vid sömn och risk för tinnitus. Dessutom kommer du att utsättas för olika typer av strålning som tex elektromagnetisk och mikrovågor.

För datorns del så kommer värmen och det damm som kommer in i datorn, dels av fläktarna men även den elektrostatiska laddningen, att orsaka skada på komponenterna vilket förkortar livslängden på dessa.

Sedan så är det risken för brand, skulle det börja brinna och datorn är på, oavsett om det är datorn eller något annat som börjat brinna så är datorn farligare pga av att den redan är varm.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1005942
January 21, 2006 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

I höstas var jag på en föreläsning med en kille från DELL. Tycka vad sif vill om DELL, men de håller iallafall på med datorer, och de kan ganska mycket om det. (Jag pratar inte om support eller sånt, utan nivån närmre hårdvaran.)
Han som föreläste nämnde iallafall bl a om det här med av vs. på.
Några av de för- och nackdelar han nämnde:

AV:
+ Bättre för mijlön (drar mindre energi)
+ Låter inget

PÅ:
+ Viss ökning av livslängd (de skrotas iallafall innan)
+ Systemadministratörer kan lätt uppdatera genom nätverket. (gäller mest företag)
+ Man slipper vänta på att datorn ska starta.

Vad som iallafall var den bästa lösningen tyckte de var att datorn lägger sig i sovläge om den inte använts på ett tag. Sovlägena kan ligga på olika nivåer beroende på tid på dygn etc. Det djupaste läget låg väldigt nära en avstängd dator och tillomed nätaggsfläkten kunde stängas av. Trots detta djupa sovläge kan datorn komma igång på bara några sekunder.

Sådana sovlägen lär väl bara finnas i en köp/hyrdator och inte i självplocksmaskiner, men sovlägen finns ju. Går ju att konfa när diskar ska stängs av o så.

Kanske något att satsa på.

EDIT:
Haha! Konfade just EnergySTAR alternativen så att burken skulle försätta sig i vänteläga vig tyck på PWR-button...
Den "stängdes av" på nån sekund.
Såg ut som den var helt avstängd.
Vid ytterligare tryck så powrade den upp sig och var fullt användbar igen med oförändrat skrivbord på 5s.

Säkert många som redan använder sig av funktionen, men inte jag... förrän nu laugh

Orris
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
1006364
January 22, 2006 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

Summa kardemumma så gör jag väl som innan att jag stänger av den för natten, men ska konfigurera mitt viloläge. Datorn står i vardagsrummen och för faktiskt lite liv!! Det hör jag när jag stänger av den för då lägger det dig ett fridfullt lugn över rummen :heart: . Men nu ska den ner i gillestugan snart och det ska bli skönt!!

Men vad är det dom för liv i datorn? Jag får förmoda fläkten och det finns tysta och mindre tysta av den sorten. Kollar på film genom den och det är faktiskt lite störande ljud!

Hur mycket drar en dator i strömförbruk egentligen? Någon som vet? Hur många kwh/dag? Jag bor ju inte hemma längre... laugh

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1006370
January 22, 2006 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

beror väll på vad du har för nätagg! ett 500W drar ju 0.5 kWh (2h blir 1 kW)
har du då på datan i 24h blir det 12kWh och har du då på den i 1 månad blir det: 12 * 31 = 372 kWh och vad ligger ELen på? 0.75 kr? Har ingen aning nu för tiden!

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 350
1006389
January 22, 2006 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Lehto wrote: beror väll på vad du har för nätagg! ett 500W drar ju 0.5 kWh (2h blir 1 kW)
har du då på datan i 24h blir det 12kWh och har du då på den i 1 månad blir det: 12 * 31 = 372 kWh och vad ligger ELen på? 0.75 kr? Har ingen aning nu för tiden!

och vem faan har en dator som drar 500W idle dygnet runt? ström och effekt dras ur, inte som spänning som "ligger på"

svårt att uppskatta, men laptopen går ner från 22W till 0.5W typ i viloläge, och 14W idle utan skärm.

om då en dator som ens kan dra 500W kanske drar 200W idle, borde ju inte dra mer än kanske 40W eller nåt i viloläge.

alla siffror är ju mer eller mindre opålitliga, men endå

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1006438
January 22, 2006 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

finns väl bara ett sätt för att vara säker, man köper en sån där som man kopplar i eluttaget som mäter hur många Watt som förbrukas, man kan till och med programmera in priset på elen så att man ser exakt hur många kronor datorn har kostat.
en sån där mätare kostar väll 2-300kr

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
1007295
January 24, 2006 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Min dator har 550W agg, brukar dra ca 210W idle tror jag, och ca 300w vid uppstart.

sandking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 286
1008086
January 26, 2006 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Daton tar inte skada av att stänga av den, såvida du inte slår av och på den flera gånger per sekund.

Har du datorn i sovrummet skall du inte sova med maskinen på då ljudet ger störande vid sömn och risk för tinnitus. Dessutom kommer du att utsättas för olika typer av strålning som tex elektromagnetisk och mikrovågor.

För datorns del så kommer värmen och det damm som kommer in i datorn, dels av fläktarna men även den elektrostatiska laddningen, att orsaka skada på komponenterna vilket förkortar livslängden på dessa.

Sedan så är det risken för brand, skulle det börja brinna och datorn är på, oavsett om det är datorn eller något annat som börjat brinna så är datorn farligare pga av att den redan är varm.

Jag brukar slå på och stänga av datorn flera gånger per sec, fast det är våran gamla 400:mhz, ska ändå få en ny snart... Vad kan hända egentligen?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 27
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL