February 15, 2003
Hej!
Ska preis sätta igång och byta kylaren på mitt Sapphire HD3870 till en Accelero S1 rev.2.
Är det något speciellt jag ska tänka på?
Tittade lita på kortet, och såg att den här kylflänsen är för hög för att Accelero'n ska få plats!
[Image Can Not Be Found]
Ska jag ta den långa smala flänsen man fick till Accelero'n o sätta den där?
Tacksam för snabba svar! 🙂
December 27, 2003
den långa smala är gjord för X1900 och X1950 kort. du kan prova att dela på den och se om den fastnar bra (prova köpa lite Zalman Thermal Adhesive). Annars kan du köpa ett paket Zalman RAMsinks och montera så gott det går.
I övrigt är det inget speciellt att tänka på. det går lättare att montera (och ta bort den gamla kylaren) om du har precisionsmejslar
February 15, 2003
Tack för alla snabba svar! 🙂
Gjorde precis ett försök, och det gick inte så bra.
Precis som jag trodde så va den flänsen för hög.
Cirap wrote: den långa smala är gjord för X1900 och X1950 kort. du kan prova att dela på den och se om den fastnar bra (prova köpa lite Zalman Thermal Adhesive). Annars kan du köpa ett paket Zalman RAMsinks och montera så gott det går.
Okej! Dela på den? Hur ska jag få fast den då?
Var kan jag hitta Zalman RAMsinks, och räcker det att montera dom där?
Tror ni att det går att ta loss flänsen som sitter där och slipa ner den lite?
Tog några bilder:
[Image Can Not Be Found] La grafikkortet på för att kolla. Precis som jag trodde.
[Image Can Not Be Found] Grafikkortet lutar lite, så hela kärnan har inte kontakt..
[Image Can Not Be Found] Grafikkortet direkt efter avmontering av orginal-kylaren.
[Image Can Not Be Found] Flänsen man fick till.
Väldigt tacksam för alla svar!
February 15, 2003
Garantin bryts ju om man byter kylare, om jag minns rätt?
Men har man kvar den gamla brukar man kunna bya tillbaka om det skulle bli något fel i framtiden. 🙄
Frågan är ju hur det blir om jag slipar ner den flänsen? 😕
Tror ni att det räcker att sätta på några sånhär?
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=228259
January 7, 2006
cHeNg_Ho wrote: Garantin bryts ju om man byter kylare, om jag minns rätt?
Men har man kvar den gamla brukar man kunna bya tillbaka om det skulle bli något fel i framtiden. 🙄Frågan är ju hur det blir om jag slipar ner den flänsen? 😕
Tror ni att det räcker att sätta på några sånhär?
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=228259
Så det funkar inte att skada din Accelero istället?
February 15, 2003
Hulto wrote: Ja, eller är flänsen på grafikkortet så stor och dåligt placerad att någon heatpipe är i vägen?
Jag tror inte det, men däremot så tar den i den svarta plasten på Accelero'n.
Är det ingen fara med att slipa ner på Accelero'n så länge man inte rör heatpipes'en?
January 7, 2006
cHeNg_Ho wrote: Jag tror inte det, men däremot så tar den i den svarta plasten på Accelero'n.
Är det ingen fara med att slipa ner på Accelero'n så länge man inte rör heatpipes'en?
Plasten kan man väl bara bryta loss? Tror jag läste någonstans att kylaren blir mycket snyggare då 😉
December 27, 2003
cHeNg_Ho wrote: Jag tror inte det, men däremot så tar den i den svarta plasten på Accelero'n.
så länge du inte har sönder någon heatpipe kan du nog slipa bort ganska mycket av aluminiumflänsarna
February 15, 2003
Nu sitter den på plats! 😀
Köpte en tub Artic Cooling MX-2 och körde med den istället.
Dock så är jag lite orolig över minnesflänsarna.
De lostnade 3-4 gånger under tiden som jag monterade kylaren.
Tryckte fast dom så gått jag kunde.
Kommer dom att sitta bättre efter att dom har blivit varma? 😕
Flänsen som satt på nuddar Acceleron precis. Man kan flytta på Accelerons flänsar så det är nog ingen fara så.
Men, är det någon risk att det som sitter under den flänsen kommer att bli för varm nu? 😕
Väldigt, väldigt tacksam för svar!
January 7, 2006
Skaffa Zalmans värmeledande lim till minnesflänsarna. Du kommer nog aldrig få loss dem, men hellre det än att någon ramlar av.
Det är redan MX-2 på kylaren (jag vet varför du tog bort den, bra val). Riktigt bra pasta, även om tuben är lite opraktisk när man ska få rätt mängd.
February 15, 2003
Hulto wrote: Skaffa Zalmans värmeledande lim till minnesflänsarna. Du kommer nog aldrig få loss dem, men hellre det än att någon ramlar av.
Dom verkar sitta kvar nu iaf.
Men fastnar dom bättre efter "limmet" blir varmt?
Hulto wrote:
Det är redan MX-2 på kylaren (jag vet varför du tog bort den, bra val). Riktigt bra pasta, även om tuben är lite opraktisk när man ska få rätt mängd.
Dessutom var det ganska mycket i tuben också, så den borde räcka ganska länge.
Har inte testat så mycket hittills, men det verkar som att temperaturen sjönk ca 8c i idle och 15-20c i load. (Spelade Rainbow Six Vegas Två..)
2 Guest(s)