Ska köpa bärbart, behöver tips i 15.000krs området.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ska köpa bärbart, behöver tips i 15.000krs området.
Zeridox
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 14, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo, jo ja ska börja plugga så ja behöver en bärbar för ju mobilitetens skull,
samtidigt vill jag kunna kolla på filmer spela nya spel och så vidare.

Alltså en bärbar dator som presterar ungefär likadant som en stationär.

Så för att ha råd med annat kul som mat och hyra kan jag tyvär inte uppdatera både min stationära och köpa bärbart.

Så ja undrar vad som är inne just nu med bärbara datorer va och kolla lite i affären och hittade nån dator (kommer inte ihåg modellen) en toshiba var det hursomheslt för omkring 15.000 kronor med nått som hette TruBrite, var nått med skärmen som va väldigt behagligt för ögonen.

Nu är jag inte helt bakom flötet och köper nått från affären som ja kan få bättre och billigare som nätet men nog är ja inte så insatt för att veta vad som är bra och inte.

Så, vad skulle man kunna få idag för runt +-15.000 som har bra kvalitee som man både kan göra det praktiska med administrativa uppgifter samt kunna spela spel och kolla på filmer med.

PS. Ja köper en bärbar för mobilitetens skull så ja har ingen lust att kånga runt på väldigt tunga datorer. Så alltför stora får dem inte vara, men inte för små heller.

Tack.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
963463
October 14, 2005 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Acer Aspire 5024WLMi

http://www.acer5020.info.se

Kanske lite för stor för dig men det är en kanon dator.

Zeridox
Medlem
963534
October 14, 2005 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

nej men, faktiskt den där verkade helt schysst.. inte alls för stor när ja menade för stort emande ja på vissa laptops som är på 17 tum.

Nån som är lite insatt i skärmar och har lust att förklara "Cystalbrite" för mig?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
963540
October 14, 2005 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Har lillebrodern till 5024 alltså 5021 och är väldigt nöjd med den måste jag säga..
Jo Crystalbrite är någon teknik för att göra bilden och bildytan högblank och skarp på nå vis, hur som helst väldigt fin bild enligt mig, kan hända att det blir lite svårt att se bilden om man sitter i ett väldigt ljust rum eller liknande..

Nä men överlag är jag väldigt nöjd..

Zeridox
Medlem
963565
October 14, 2005 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, alltså som toshibas truebrite, jo den är behaglig att kolla på. Sen kan ja nästan gissa att alla skärmar har lite problem om det är ljust.

Om man ska snacka processor då?
Är det Intel är Eller AMD som gäller och vilken model ska det vara då?

Samt med grafikkort, nu har jag iofs inte sett så jättemånga nvidia mobile kort utan dem flesta verkar ha radeon kort i dem. Va är det som är bra och vad motsvarar dem till stationära kort.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
963574
October 14, 2005 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Intel är ju faktiskt rätt hyffsade på mobila sidan, men då anser jag att priset skenar ivägen en hel del, lite väl mycket.. Intel drar ju hur som helst mindre ström så det är ju bra..
Själv har jag inte så stora behov av varken processorkraft eller batteritid, denna jag har räcker cirka 3 timmar vilket är tillräckligt för mig..

Grafikkortet som sitter i 5021/5024 är ju ett X700 och kollar du runt på andra datorer så är det bra mycket sämre kort i dem om man ser till samma prisklass, så man får bra grejor för pengarna..
Nu har jag inte sån kolla på vad bärbart X700 motsvarar stationärt men troligen en av de "sämre" varianterna, alltså inte pro/xt och allt vad de heter..

Zeridox
Medlem
963585
October 14, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

ok tack Snorch. Nån annan som har testat lite på spel och sånt där, kommer inte använda den bärbara för renderingar i 3D och att koda och anteckna är inget som kräver systemresurser.

Så det jag igentligen det jag letar efter är en bra speldator som ja kan sitta i skolan med :D. Va ner på stan efter ett möte ja hade på stan och va tvungen att gå på en sån där elektronikaffär dem hade rätt bra bärbara datorer så stod ja där och kolla och självklart kom det fram en sån där sliskig försäljare
och vägrade släppa faktumet att han inte sälja nått till mig.

så skulle vara hyggligt om nån som är insatt i det mer tekniska på laptops skulle kunna hjälpa mig lite innan ja mailar nån på radeon eller intel och ber dem beskriva skillnaderna och får tillbaka ett svar där dem beskriver hur dåliga deras konkuranter är.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
964004
October 15, 2005 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

den nämnda 5024an funkar utmärkt till de flesta spel som finns och du kommer inte få några problem med nåt modernt spel idag. och ett x700 kort presterar ungefär lika bra som ett 6600 kort på geforce sidan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 383
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL