June 7, 2001
Jag har litet svårt att hänga med i vad det är du egentigen frågar, men jag antar att du skulle må bäst av en utförlig förklaring.
En del ISP-er (Internet Service Provider) vill bara låta en koppla till en dator till Internet i taget, så att man måste betala extra om man har fler datorer man vill surfa med. Jag vet int om Comhem är sådana, men Sweden On Line som jag har är det i alla fall.
Så man måte lura dem genom att sätta ena datorn till att skicka vidare från andra datorn.
Att bara plugga Internetanslutningen till en hubb och sen koppla sina datorer till den funkar normalt inte om inte din ISP explicit tillåter att du ansluter flera datorer (som alltså då har flera IP-adresser) på en gång. Dte finns såna ISP-ar men jag tror de är ganska sällsynta.
Så du behöver alltså först koppla Internetanslutningen till ena datorn, sen koppla den andra datorn till denna.
Du behöver d åtvå nätverkskort i den första datorn, ett som Internetanslutningen kopplas till, ett som den andra datorn kopplas till genom en parvänd Ethernetkabel.
Alternativt kan du dra en vanlig Ethernetkabel från första datorns andra nätverkskort till uplink-porten på en hubb, och sen koppla godtyckligt antal datorer till hubben (med vanliga Ethernetkablar), men om du bara skall koppla till en dator är det litet overkill. En parvänd Ethernetkabel kostar mindre än en hubb.
Du måste också ha mjukvara i första datorn för att dela på Internetanslutningen. Jag tror det finns inbyggt i Win98SE, WinME och Win2000. Alltså icke i Win98 (First Edition) eller äldre. Linux har också vanligen detta inbyggt.
Sen måste du nog tilldela dator nummer två en statisk IP-adress. Det beror på om dator nummer ett har en DHCP-server som fixar det automatiskt (vilket Win2000 har men inte Win9X, tror jag), men för att slippa en massa strul kan du ändå bestämma dig för en statisk IP-adress. annars kan du få problem med om datorn syns i Network Neighborhood eller vad fan det nu heter på svenska.
Jag rekommenderar 192.168.0.X där X bör vara ett tal mellan 2-254 tror jag, samt nätmask 255.255.255.0. Fråga mig inte vad en nätmask är, för det vet jag inte.
De båda datorerna får förstås inte ha exakt samma IP-adress, men de första tre positionerna (192.168.0) skall vara samma, annars blir det strul.
Du kan i teorin använda vilka IP-adresre som helst, men denna serie är reserverad för lokala nät och eliminerar strul du möjligen kan få med din ISP.
Ställ också in att båda datorerna skall ha samma "arbetsgrupp". Annars kan de inte hitta varandra. Kanske måste du också ställa in primary gateway och DNS och skit. Primary gateway kan tänkas vara dator nummer ett så du måte hålla reda på om den identifierar sig med samma IP-adress i ditt lilla nätverk varje gång. Det brukar normalt vara 192.168.0.1.
Jag är ingen nätverksexpert, och efter vad jag har förstått så kan såna här saker skilja sig rejält åt mellan ISP-ar och mellan olika system. Så skrik inte åt mig om det inte funkar.
My God! Perhaps I am!
[ Detta Inlägg ändrades av: MiSt den 2001-08-27 20:50 ]
August 6, 2001
tack för hjälpen men nu har jag betämst att jag köper en 10MB hub till mina 2 st datorer hoppas att det går bra någon som vet varför alla säger att man ska ha 2 st nätverks kort i den ena datorn och ett i den andra??!
Sen comhem har dhcp-ip adressering d,v,s :När man köper Internet Cable tjänsten från dom så köper man inte en ip address
utan den tilldelas automatisk av deras dhcp-server!!! Så hur får ja ip till den andra datorn eller vilket bra program kan fixa det där atoumatiskt me ipn?
May 9, 2001
Du är på rätt väg. Default gateway ställer du in på den datorn som INTE har internetanslutningen. Det ska vara samma adress som den dators IP-adress som har internetanslutningen. Ex. dator 1 har IP nummer 192.168.1.1 på ena nätverkskort 1 och internetanslutningen sitter på det kortet. På det andra kortet anger du tex. 192.168.1.2 På dator 2 anger du tex. IP-adress 192.168.1.3 och Default Gateway 192.168.1.2 (alltså hänvisning till dator 1 som har internetanslutningen). Jag har Win 2000 Server installerat förutom XP på min dator och konfigurerat den som en Router. Måste ha det så för att datorn ska vidarbefordra förfrågningarna ut på internet från mitt interna nätverk.
Sten
August 8, 2001
On 2001-08-28 08:48, R4V3N wrote:
En kompis till mig säget att det enda som behöves är 2 nätverks kort idator 1 och ett i dator 2 sen är det bara att dra en switchad kabel mellan datorerna!
Stämmer det?! snälla svara
Ja. Sen behöver du ett program som gör din 1:a dator till en router. tex. Wingate. Finns fler program som fixar det, kolla under internetdelning på tucows.
2 Guest(s)