ska koppla ihopp 2 datorer!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ska koppla ihopp 2 datorer!
Niklas_12
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 27, 2001 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska koppla ihop 2 datorer imorrn vad ska jag köpa ?! hubb switch korsad tp cabel snälla vill ha hjälp fort!!!
2 st datorer som står 1 meter ifån varandra har comhem

wwedd
Medlem
Forum Posts: 47
52893
August 27, 2001 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Korskopplad

Niklas_12
Medlem
52898
August 27, 2001 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja och då blir det inget fel t.ex att Internet blir slött! Vad blir priset på en 1-2 M sladd!?!
Man måste inte hålla på med massa ip adresser och skit va?!

andy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 234
52904
August 27, 2001 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska du ha internet på båda datorerna så räcker det inte bara med en sladd.

Niklas_12
Medlem
52912
August 27, 2001 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad ska jag köpa då för att båda datorerna ska dela på mitt comhem och så att det inte blir något slöare alls!

Niklas_12
Medlem
52913
August 27, 2001 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad ska jag köpa då för att båda datorerna ska dela på mitt comhem och så att det inte blir något slöare alls!

[dannzig]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 416
52920
August 27, 2001 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

vad många inte säger är juh att du måste ha 2st nätverkskort i din ena dator eller en router för att kunna dela på uppkopplingen på com hem

Niklas_12
Medlem
52928
August 27, 2001 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Så vad jag ska göra är att ha 2 st nätverks kort i dator 1 och ett i dator 2 sen ska koppla comhems modem sladd in i den ena nätvärks kortet på dator 1 sen är det bara att koppla en nätverks sladd mellan de 2 andra nätverks korten?!?!?!

p.s ska jag ha en hubb smile

Niklas_12
Medlem
52953
August 27, 2001 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Funkar det bra med en hubb på 2 st datorer med comhem ! snälla svara!

MiSt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 351
52966
August 27, 2001 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har litet svårt att hänga med i vad det är du egentigen frågar, men jag antar att du skulle må bäst av en utförlig förklaring.

En del ISP-er (Internet Service Provider) vill bara låta en koppla till en dator till Internet i taget, så att man måste betala extra om man har fler datorer man vill surfa med. Jag vet int om Comhem är sådana, men Sweden On Line som jag har är det i alla fall.

Så man måte lura dem genom att sätta ena datorn till att skicka vidare från andra datorn.

Att bara plugga Internetanslutningen till en hubb och sen koppla sina datorer till den funkar normalt inte om inte din ISP explicit tillåter att du ansluter flera datorer (som alltså då har flera IP-adresser) på en gång. Dte finns såna ISP-ar men jag tror de är ganska sällsynta.

Så du behöver alltså först koppla Internetanslutningen till ena datorn, sen koppla den andra datorn till denna.

Du behöver d åtvå nätverkskort i den första datorn, ett som Internetanslutningen kopplas till, ett som den andra datorn kopplas till genom en parvänd Ethernetkabel.

Alternativt kan du dra en vanlig Ethernetkabel från första datorns andra nätverkskort till uplink-porten på en hubb, och sen koppla godtyckligt antal datorer till hubben (med vanliga Ethernetkablar), men om du bara skall koppla till en dator är det litet overkill. En parvänd Ethernetkabel kostar mindre än en hubb.

Du måste också ha mjukvara i första datorn för att dela på Internetanslutningen. Jag tror det finns inbyggt i Win98SE, WinME och Win2000. Alltså icke i Win98 (First Edition) eller äldre. Linux har också vanligen detta inbyggt.

Sen måste du nog tilldela dator nummer två en statisk IP-adress. Det beror på om dator nummer ett har en DHCP-server som fixar det automatiskt (vilket Win2000 har men inte Win9X, tror jag), men för att slippa en massa strul kan du ändå bestämma dig för en statisk IP-adress. annars kan du få problem med om datorn syns i Network Neighborhood eller vad fan det nu heter på svenska.

Jag rekommenderar 192.168.0.X där X bör vara ett tal mellan 2-254 tror jag, samt nätmask 255.255.255.0. Fråga mig inte vad en nätmask är, för det vet jag inte.

De båda datorerna får förstås inte ha exakt samma IP-adress, men de första tre positionerna (192.168.0) skall vara samma, annars blir det strul.

Du kan i teorin använda vilka IP-adresre som helst, men denna serie är reserverad för lokala nät och eliminerar strul du möjligen kan få med din ISP.

Ställ också in att båda datorerna skall ha samma "arbetsgrupp". Annars kan de inte hitta varandra. Kanske måste du också ställa in primary gateway och DNS och skit. Primary gateway kan tänkas vara dator nummer ett så du måte hålla reda på om den identifierar sig med samma IP-adress i ditt lilla nätverk varje gång. Det brukar normalt vara 192.168.0.1.

Jag är ingen nätverksexpert, och efter vad jag har förstått så kan såna här saker skilja sig rejält åt mellan ISP-ar och mellan olika system. Så skrik inte åt mig om det inte funkar.

My God! Perhaps I am!

[ Detta Inlägg ändrades av: MiSt den 2001-08-27 20:50 ]

Niklas_12
Medlem
52985
August 27, 2001 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

tack för hjälpen men nu har jag betämst att jag köper en 10MB hub till mina 2 st datorer hoppas att det går bra någon som vet varför alla säger att man ska ha 2 st nätverks kort i den ena datorn och ett i den andra??!

Sen comhem har dhcp-ip adressering d,v,s :När man köper Internet Cable tjänsten från dom så köper man inte en ip address
utan den tilldelas automatisk av deras dhcp-server!!! Så hur får ja ip till den andra datorn eller vilket bra program kan fixa det där atoumatiskt me ipn?

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
53000
August 27, 2001 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Du är på rätt väg. Default gateway ställer du in på den datorn som INTE har internetanslutningen. Det ska vara samma adress som den dators IP-adress som har internetanslutningen. Ex. dator 1 har IP nummer 192.168.1.1 på ena nätverkskort 1 och internetanslutningen sitter på det kortet. På det andra kortet anger du tex. 192.168.1.2 På dator 2 anger du tex. IP-adress 192.168.1.3 och Default Gateway 192.168.1.2 (alltså hänvisning till dator 1 som har internetanslutningen). Jag har Win 2000 Server installerat förutom XP på min dator och konfigurerat den som en Router. Måste ha det så för att datorn ska vidarbefordra förfrågningarna ut på internet från mitt interna nätverk.

Sten

Niklas_12
Medlem
53221
August 28, 2001 - 6:48 am
sp_Permalink sp_Print

En kompis till mig säget att det enda som behöves är 2 nätverks kort idator 1 och ett i dator 2 sen är det bara att dra en switchad kabel mellan datorerna!
Stämmer det?! snälla svara smile

Patric_1
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
53225
August 28, 2001 - 7:18 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-08-28 08:48, R4V3N wrote:
En kompis till mig säget att det enda som behöves är 2 nätverks kort idator 1 och ett i dator 2 sen är det bara att dra en switchad kabel mellan datorerna!
Stämmer det?! snälla svara smile

Ja. Sen behöver du ett program som gör din 1:a dator till en router. tex. Wingate. Finns fler program som fixar det, kolla under internetdelning på tucows.

MiSt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 351
53247
August 28, 2001 - 8:04 am
sp_Permalink sp_Print

R4V3N: Jag svarade. Utförligt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 257
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL