Ska uppgradera RAM minnet - några frågor...|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ska uppgradera RAM minnet - några frågor...
metal82
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 9, 2005 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Har i dagsläget 2 * 512 MB (1024MB) av märket A-DATA (inköpt på Datorbutiken). Minnena är av typen PC-3200 (400MHz).

Jag tänkte att det kunde kanske vara bra att uppgradera minnet lite då jag tänkt införskaffa F.E.A.R när det kommer ut snart.

Mina alternativ är följande: Antingen så köper jag två stycken till 512 MB stickor så att jag får sammanlagt 2048 MB minne. Mitt andra alternativ är att jag köper två stycken 1024 MB stickor, alltså så det sammanlagda minnet blir 3072 MB.

I vilket fall så kommer alla mina minnesplatser att upptas. Kommer detta gör så att minneshastigheten automatiskt reduceras till 333 MHz? Eller gäller detta bara om man kör med AMD som CPU (jag kör Intel som ni kan se i signaturen)?

Uppgraderar jag så köper jag minnen av samma typ och från samma tillverkare, alltså A-DATA. Men om jag väljer att köpa två stycken 1024 MB stickor till, och de andra två som jag har nu är 512 MB vardera... kommer storleksskillnaderna på minnena på något sätt krångla med varandra?

Tacksam för svar! 🙂

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
sp_UserOfflineSmall Offline
960922
October 9, 2005 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

metal82 wrote:
I vilket fall så kommer alla mina minnesplatser att upptas. Kommer detta gör så att minneshastigheten automatiskt reduceras till 333 MHz? Eller gäller detta bara om man kör med AMD som CPU (jag kör Intel som ni kan se i signaturen)?

Det gäller bara om du kör AMD, eller rättare sagt vissa versioner av AMDs processorer. Intelprocessorer "ska" vara mer förlåtande, minneskontrollern ligger på moderkortet där, möjligt man måste uppgradera bios ibland.

Kan inte svara på dina andra frågor annat än "jo... det borde ju fungera hur du än gör" typ... lixom.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 66
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL