Skärmen flimrar... *felet hittat*|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skärmen flimrar... *felet hittat*
_baal^
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 39
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 6, 2009 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Min Samsung Syncmaster 2233sn flimrar. Har den tillfälligt kopplad till min gamla bärbara (tills den stationära är färdigbyggd), vars grafikkort är ett geforce 6150 go.
Beror flimret på det eller är det något fel på skärmen?

Geforce 6150 Go stödjer bara 60hz och upplösning upp till 1024x768. Jag kan dock köra i skärmens max upplösning 1920x1080.
Har provat alla upplösningar men det flimrar likt förbannat. Antingen mer eller mindre.

Nån som vet vad som är felet? Har fått fram via MagicTune till skärmen att programmet inte är komptatibelt med aktuellt datasystem. Är det så enkelt att det är den bärbara som gör flimret? Eller kommer det fortsätta flimra när jag köpt grafikkort till den stationära? I så fall är det väl fel på den.

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
1225569
May 6, 2009 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan vara så att grafikkortet "stör" skärmen, det är troligast.
Du kör med VGA-kabel från laptopen?
Har du en VGA-DVI adapter så prova med den emellan.

_baal^
Medlem
1225589
May 6, 2009 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

mattan wrote: Kan vara så att grafikkortet "stör" skärmen, det är troligast.
Du kör med VGA-kabel från laptopen?
Har du en VGA-DVI adapter så prova med den emellan.

Mjo, det var det som slog mig först oxå. Men nu har jag läst någonstans att LCD skärmar nästan bara kan köras i 60hz. Om nu det stämmer så är det ju inte det som är felet heller, iom att det nuvarande graffet från laptopen bara kan köras i 60hz.

Skärmen har bara VGA anslutning så den måste köras med det. Skärmen är ju gjord för det så det kan ju inte vara det som är fel heller, att LCD skärmar kan bli sämre genom VGA som jag också läste någonstans att någon hävdade. Men denne hade fått flera mothugg att så inte är fallet.

Vet inte hur jag ska gå vidare. Det enda vore ju att prova skärmen i nån annans burk. Men det känns ändå på nåt sätt att laptopen stör, men samtidigt kanske man tycker att det ska fungera också utan fel. Får hoppas att MagicTune har rätt helt enkelt. Eller oxå är VGA kabeln som Samsung skickade med för dåligt avskärmad!

🙄

_baal^
Medlem
1225595
May 6, 2009 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Hittade felet. Fick tips att köra med batteriet enbart o dra ur strömkabeln. Flimret försvann! 🙂 Så det betyder att jag måste fixa en annan VGA kabel som är bättre skärmad. Kunde tydligen bli störningar om det var för stark ström för nära VGA anslutningen. Ändå är dem på varsin sida av laptopen men men...

Gött att veta att det inte var fel på skärmen i allafall.

*tråd avslutad*

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 353
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL