Skärmen slocknar (två olika gfx-kort)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skärmen slocknar (två olika gfx-kort)
PiotrW
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 28, 2006 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett 'litet' problem. Skärmen slocknar för mig så fort jag kommer förbi Windows boot-logga. Bild finns under POST, jag kan gå in i BIOS och kolla runt hela dagen om jag känner för det, men jag kommer inte förbi Windows boot-logga.
Har testat installera om WinXP (inkl formatering av hdd och ett, vid det här laget, antal samtal till M$ telefonaktivering) Ny installation funkar alldeles utmärkt, dvs till jag lägger in SP2 -> reboot -> Win boot-logga-> svart skärm.
Testade att byta graffe helt och hållet. Satte i ett gammalt Ti4600, får bild verkar funka... förutom att explorer.exe kraschar hela tiden. Bestämmer mig för att boota om datorn och?... ja, de berömda svarta skärmen är tillbaka WTF?!?! Felsäkert läge funkar med båda korten, men så fort jag bootar om slocknar skärmen efter boot-loggan.
Har även testat att installera drivisar (även olika versioner av drivisarna) till graffet direkt efter nyinstallation (dvs med .NET fr ATI) och får då en svart skärm, efter omstart.

Någon som har ideer om vad jag kan testa? Vill gära få det att funka, då jag inte har pengar att köpa nytt just nu... (studerande och så)

Systemet består bl a av:

Asus a7vx8-x moderkort
Asus 9800XT graffe
Amd 3000+ cpu
Kingmax 1 GB minne

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
1036859
April 28, 2006 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Testat med ett annat nätaggregat?

PiotrW
Medlem
1036927
April 29, 2006 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

Nej, jag har inte testat ett annat nätagg, mest för att jag inte har ett annat lika strömstarkt... men jag skulle ju kunna testa tjuvkoppla ett extra nätagg och driva graffet med bara det agget... Ska testa detta, dock inte just idag (lördag). Det är dax för lan nu, så jag måste dra mig. 😀

tack för tipset, Picks2.

PiotrW
Medlem
1038267
May 3, 2006 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror att jag har lokaliserat problemet! Eller rättare sagt problemen...

Jag har lyckats slå av en ytmonterad kondensator, jag hittade den liggandes i ena kanten av lådan. Det var lite spännande att löda fast en så liten krets. Eftersom det är en kondensator så måste den ju ha en plussida, eller hur? Kondensatorn har inga markeringar vilket som är plussidan, så jag kom på att testa passformen. Jag märkte då att den passade bättre åt ena hållet, så jag hoppas att plussidan sitter där den ska nu. Annars börjar väl PCn att brinna, eller nåt... wink

Det andra problemet var felaktiga minnen, har plockat ut dessa och ersatt med ett minne som jag vet fungerar.

Nu ska gfx-kortet in i PCn och nätagget kopplas in igen, sen får vi se om det blir rubriker om exploderande datorer imorgon wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 342
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL