August 22, 2005
Om jag förstått det rätt så sparar man tydligen ingen ström när skärmen stängs av pga inaktivitet, stämmer det?
Min skärm stängs av i två etapper. Först blir skärmen svart men det krävs bara att jag vidrör musen för att den direkt sätts på igen. MEn är skärmen inaktiv i 20min lr mer så tar det ca 4sek för datorn att vakna när jag rör på musen.
-Frågan är om skärmen är helt avstängd i detta andra läge?
Om jag förstått det ytterligare rätt så tar skärmen ingen ström när man försätter datorn i viloläge men på min skärm så fortsätter lampan att blinka, det måste väl ändå ta ström? Det gör den även om jag stänger av datorn btw.
-Någon som kan bena upp alla begrepp så alla här kan bidra lite till miljön och våra plånböcker.
March 14, 2001
Skärmen står i så kallat standbyläge och drar någon watt.
Att skärmen tar längre tid på sig när den varit avstängd längre beror troligen på att den går ner i standby och vi första läget endast stänger av backlighten.
Sålänge du inte bryter strömmen till datorn och skärmen dras även ström vid viloläge. Skaffa någon skarvdosa med strömbrytare för att enkelt kunna bryta strömmen till allt när de är avstängda.
December 14, 2005
Finns grendosor som är automatswitchade, med ett master-uttag och flera slave-uttag. Fungerar på så sätt att alla slave-uttag bryts när det man kopplar till master-uttaget stängs av. Kan vara en vettig investering om du har en del kringutrustning till en dator som du vill ha avstängda så fort datorn stängs av, eller kanske en TV med en del kringutrustning. Finns att köpa på t.ex. Kjell & Co.
Angående Xbox360 så testade jag att mäta min just (en Premium av de tidigare generationerna) med en elmätare (även den går att köpa på t.ex. Kjell & Co. och kan vara ett bra verktyg när man försöker reducera elräkningen) och den mättes till ca 7w i standby, vilket inte är så farligt alls anser jag.
March 14, 2001
megabävern! wrote: Angående Xbox360 så testade jag att mäta min just (en Premium av de tidigare generationerna) med en elmätare (även den går att köpa på t.ex. Kjell & Co. och kan vara ett bra verktyg när man försöker reducera elräkningen) och den mättes till ca 7w i standby, vilket inte är så farligt alls anser jag.
Jo fast det där billigare elmätarna lämpar sig inte för att mäta switchade nätagg, resultaten är inte alls tillförlitliga och skulle lika gärna kunna vara 1W eller 30W.
En bra elektronisk mätare (dyr) eller en vanlig mekanisk enfas så får man rätt siffror.
December 27, 2003
megabävern! wrote: Finns grendosor som är automatswitchade, med ett master-uttag och flera slave-uttag. Fungerar på så sätt att alla slave-uttag bryts när det man kopplar till master-uttaget stängs av. Kan vara en vettig investering om du har en del kringutrustning till en dator som du vill ha avstängda så fort datorn stängs av, eller kanske en TV med en del kringutrustning. Finns att köpa på t.ex. Kjell & Co.
Angående Xbox360 så testade jag att mäta min just (en Premium av de tidigare generationerna) med en elmätare (även den går att köpa på t.ex. Kjell & Co. och kan vara ett bra verktyg när man försöker reducera elräkningen) och den mättes till ca 7w i standby, vilket inte är så farligt alls anser jag.
men det mesta "modernt" brukar dra <2W så det är ändå ganska mycket
December 14, 2005
Snorch wrote: Jo fast det där billigare elmätarna lämpar sig inte för att mäta switchade nätagg, resultaten är inte alls tillförlitliga och skulle lika gärna kunna vara 1W eller 30W.
En bra elektronisk mätare (dyr) eller en vanlig mekanisk enfas så får man rätt siffror.
Kan du hänvisa till var man kan läsa mer om detta och vilka mätare som anses vara mer precisa?
March 14, 2001
megabävern! wrote: Kan du hänvisa till var man kan läsa mer om detta och vilka mätare som anses vara mer precisa?
Har varit ett test i engelska elektor en gång i tiden, ingen aning om vilket nummer det kan ha varit. Står en del på elektronikforumet.com och ska nog inte vara alltför svårt att hitta mer information om det.
Annars kan du ju prova lite själv. Har själv sett att när man ha många saker med switchat nätagg inkopplad till billiga effektmätare, typ som tv, dator m.m. kan effektförbrukningen öka när man stänger av en pryl, när den i själva verket borde minska.
Har även nyligen mätt förbrukningen på ett ITX kort för AM2+, mäter på sekundärsidan av nätagget och får fram en förbrukning på runt 45W, kollar på mätaren i vägguttaget och den visar 90W, och nej nätagget har inte så dålig verkninsgrad.
Kopplar jag in ett nätagg med nätfilter (kolla upp själv vad de brukar bestå av) utan att nätagget är startat, strömbrytaren av, visar mätaren 9W. Så mycket effektförlust i en sån liten sak och den skulle brunnit upp för länge sen.
December 14, 2005
1 Guest(s)