Skärmströmförbrukning|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skärmströmförbrukning
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 24, 2008 - 6:10 am
sp_Permalink sp_Print

Om jag förstått det rätt så sparar man tydligen ingen ström när skärmen stängs av pga inaktivitet, stämmer det?

Min skärm stängs av i två etapper. Först blir skärmen svart men det krävs bara att jag vidrör musen för att den direkt sätts på igen. MEn är skärmen inaktiv i 20min lr mer så tar det ca 4sek för datorn att vakna när jag rör på musen.
-Frågan är om skärmen är helt avstängd i detta andra läge?

Om jag förstått det ytterligare rätt så tar skärmen ingen ström när man försätter datorn i viloläge men på min skärm så fortsätter lampan att blinka, det måste väl ändå ta ström? Det gör den även om jag stänger av datorn btw.

-Någon som kan bena upp alla begrepp så alla här kan bidra lite till miljön och våra plånböcker.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1201485
August 24, 2008 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Skärmen står i så kallat standbyläge och drar någon watt.
Att skärmen tar längre tid på sig när den varit avstängd längre beror troligen på att den går ner i standby och vi första läget endast stänger av backlighten.

Sålänge du inte bryter strömmen till datorn och skärmen dras även ström vid viloläge. Skaffa någon skarvdosa med strömbrytare för att enkelt kunna bryta strömmen till allt när de är avstängda.

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1201488
August 24, 2008 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Allt som kan inte sätts på med en stor strömbrytare drar ström i dessa "standby-lägen"... Även om det inte är mycket... Dock har jag hört att XBOX360 drar sjukt mycket ström även när det är avstängt..

megabävern!
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 154
1201489
August 24, 2008 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Finns grendosor som är automatswitchade, med ett master-uttag och flera slave-uttag. Fungerar på så sätt att alla slave-uttag bryts när det man kopplar till master-uttaget stängs av. Kan vara en vettig investering om du har en del kringutrustning till en dator som du vill ha avstängda så fort datorn stängs av, eller kanske en TV med en del kringutrustning. Finns att köpa på t.ex. Kjell & Co.

Angående Xbox360 så testade jag att mäta min just (en Premium av de tidigare generationerna) med en elmätare (även den går att köpa på t.ex. Kjell & Co. och kan vara ett bra verktyg när man försöker reducera elräkningen) och den mättes till ca 7w i standby, vilket inte är så farligt alls anser jag.

Snorch
Member
Medlem
1201490
August 24, 2008 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

megabävern! wrote: Angående Xbox360 så testade jag att mäta min just (en Premium av de tidigare generationerna) med en elmätare (även den går att köpa på t.ex. Kjell & Co. och kan vara ett bra verktyg när man försöker reducera elräkningen) och den mättes till ca 7w i standby, vilket inte är så farligt alls anser jag.

Jo fast det där billigare elmätarna lämpar sig inte för att mäta switchade nätagg, resultaten är inte alls tillförlitliga och skulle lika gärna kunna vara 1W eller 30W.
En bra elektronisk mätare (dyr) eller en vanlig mekanisk enfas så får man rätt siffror.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1201498
August 24, 2008 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

megabävern! wrote: Finns grendosor som är automatswitchade, med ett master-uttag och flera slave-uttag. Fungerar på så sätt att alla slave-uttag bryts när det man kopplar till master-uttaget stängs av. Kan vara en vettig investering om du har en del kringutrustning till en dator som du vill ha avstängda så fort datorn stängs av, eller kanske en TV med en del kringutrustning. Finns att köpa på t.ex. Kjell & Co.

Angående Xbox360 så testade jag att mäta min just (en Premium av de tidigare generationerna) med en elmätare (även den går att köpa på t.ex. Kjell & Co. och kan vara ett bra verktyg när man försöker reducera elräkningen) och den mättes till ca 7w i standby, vilket inte är så farligt alls anser jag.

men det mesta "modernt" brukar dra <2W så det är ändå ganska mycket

megabävern!
Medlem
1201532
August 25, 2008 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Jo fast det där billigare elmätarna lämpar sig inte för att mäta switchade nätagg, resultaten är inte alls tillförlitliga och skulle lika gärna kunna vara 1W eller 30W.
En bra elektronisk mätare (dyr) eller en vanlig mekanisk enfas så får man rätt siffror.

Kan du hänvisa till var man kan läsa mer om detta och vilka mätare som anses vara mer precisa?

Snorch
Member
Medlem
1201614
August 26, 2008 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

megabävern! wrote: Kan du hänvisa till var man kan läsa mer om detta och vilka mätare som anses vara mer precisa?

Har varit ett test i engelska elektor en gång i tiden, ingen aning om vilket nummer det kan ha varit. Står en del på elektronikforumet.com och ska nog inte vara alltför svårt att hitta mer information om det.

Annars kan du ju prova lite själv. Har själv sett att när man ha många saker med switchat nätagg inkopplad till billiga effektmätare, typ som tv, dator m.m. kan effektförbrukningen öka när man stänger av en pryl, när den i själva verket borde minska.

Har även nyligen mätt förbrukningen på ett ITX kort för AM2+, mäter på sekundärsidan av nätagget och får fram en förbrukning på runt 45W, kollar på mätaren i vägguttaget och den visar 90W, och nej nätagget har inte så dålig verkninsgrad.

Kopplar jag in ett nätagg med nätfilter (kolla upp själv vad de brukar bestå av) utan att nätagget är startat, strömbrytaren av, visar mätaren 9W. Så mycket effektförlust i en sån liten sak och den skulle brunnit upp för länge sen.

megabävern!
Medlem
1201942
August 31, 2008 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

Vad rekommenderar du för mätare som har högre precision då? Helst inte alltför dyr då.

Snorch
Member
Medlem
1201987
August 31, 2008 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inga vettiga rekommendationer på billigare, vet en Fluke jag själv gärna haft men den kostar väl 5000-10.000kr eller så.
Mekanisk enfas-mätare är inte så dumt att ha, bör inte heller vara så svårt att hitta nu när de byts ut till elektriska.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 450
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL